Hoe deze tafel repareren?

korte

Actieve deelnemer
2 sep 2015
295
0
Hallo,

Je kent het wel, je vrouw ziet iets op marktplaats en besluit het te kopen. Op zich, mits niet te duur, prima!
Maar gisteren kwam mijn vrouw thuis met een op marktplaats gekocht tafeltje maar met iets meer schade dan aanvankelijk verwacht.

Vooral de rand vind ik erg lelijk, kan ik dit zelf herstellen? Wat heb ik daar dan voor nodig en hoe pak ik dit aan? Ik had al bedacht dat als dat te duur zou worden het bovenste blad los te halen en de beschadiging naar achteren plaatsen (maar dat is de makkelijke en goedkope oplossing)
En krijg ik de beschadigde plekken/ verkleurde plekken nog netjes met heel ligt schuren en dan oliën?

Graag jullie adviezen! Ondanks dat het van mp komt vinden we het wel de moeite waard om het op te knappen als dat relatief makkelijk en goedkoop kan (tafeltje heeft 20 euro gekost dus het moet niet te duur worden anders is het nog geen koopje hahaha).

Alvast bedankt,

Tjeerd

DSC_0647_zpsvg8lkvpp.jpg


DSC_0648_zpsnxtfttim.jpg
 

korte

Actieve deelnemer
2 sep 2015
295
0
Kaal maken is inderdaad ook een optie, zagen/frezen doe ik liever niet (wil het niet erger maken hahaha).
Maar ik kan het kaal maken en dan een nieuw bandje erover plakken.

Iemand enig idee wat voor soort Fineer (hout) het betreft? En waar kan ik voordelig zo'n klein stukje kopen?
 

korte

Actieve deelnemer
2 sep 2015
295
0
Fineer/kantenband gevonden, valt me qua prijs nog mee (jammer dat er zoveel op rol zit).

Iemand enig idee wat voor soort hout dit fineer is?
 

korte

Actieve deelnemer
2 sep 2015
295
0
Nog een vraag, het blad wil ik wat opschuren. Welke korrel gebruik ik het beste? 180 of nog fijner? En moet die machinaal of met de hand? Neem aan het beste te schuren met de nerf mee?
 

korte

Actieve deelnemer
2 sep 2015
295
0
Dank u.

Iemand nog een idee of het blad op te schuren is? En welke korrels gebruiken? Ik heb tot 600 liggen maar heb eigenlijk niet eerder zo fijn gewerkt, tips zijn zeker welkom.
Tafeltje hoeft niet in perfecte staat terug te worden maar een nieuw bandje en licht opschuren kan denk ik geen kwaad.
 

korte

Actieve deelnemer
2 sep 2015
295
0
Dat het plaatwerk was wist ik, maar u denk dat het te dun zal zijn?
Andere tips om het eventueel te behandelen?
Gekocht voor 20 euro, dus de reparatie moet ook redelijk goedkoop gebeuren anders wordt het alsnog een duur tafeltje.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Qua design is dit echt jaren 50 of vroege jaren 60, toen werd er veel teak gebruikt
Wat het schuren betreft; het fineer heeft zowel op het bovenblad als het onderblad al wat slijtplekken dus het kan alleen maar mooi worden als je alle kale plekken schuurt met als risico dat je er doorheen gaat.
Het blad ziet er toch al niet meer uit dus je kan voorzichtig op de hand beginnen met korrel 400 en dan als het nog lukt het hele meubel verder doen met 600.
Je kan natuurlijk ook het hele meubel opnieuw fineren, da's misschien een leuk projekt om te doen en maak je het hele meubel weer als nieuw.
Of als je precies weet welke fineersoort erop zit de kale plekken eruit verwijderen, en opnieuw fineren, mooi precies klusje.
 

korte

Actieve deelnemer
2 sep 2015
295
0
Dat zijn misschien wel de beste oplossingen inderdaad. Eerst eens kijken of het zou gaan lukken met heel licht opschuren, 400 heb ik nog wel liggen.
De 2 bladen opnieuw fineren wordt al een wat uitdagender gebeuren, nog nooit mee gewerkt. Al is het natuurlijk ook een mooie oefening.
Iemand een idee waaraan je dan moet denken qua kosten? Het is niet dat het allemaal kosteloos moet maar het moet geen 90-120 euro tafeltje worden op deze manier.
 

Knutselaertje

Actieve deelnemer
21 jul 2014
493
1
Laatst van ( ik meen) Lars,van dit forum mooi fineer gekocht voor een leuke prijs.
Misschien heeft hij nog wat id aanbieding?
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Ja Lars heeft een aardige voorraad fineer maar of hij iets kwijt wil?
Als het schuren niet lukt kan je altijd op het marktplein vragen of iemand een stukje heeft liggen.
Dan kan je in ieder geval de slechte stukken vervangen.
Keek even op internet en zag dat een klein stuk iets meer dan een tientje kost dus wellicht is de kale plekken vervangen dan een optie.
Ook wel weer een leuke uitdaging en wordt het weer een mooi, toonbaar meubel.
http://www.fineerkopen.nl/teak-fineer
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.778
932
Leeuwarden
Ik zou zo'n vintage meubel niet helemaal gaan fineren. Zo goed mogelijk bijwerken door het blad voorzichtig met de hand schuren. Gebruikssporen mogen zichtbaar zijn, het dateert de leeftijd van zo'n meubeltje. Als je toch alles gaat fineren zou ik maar gelijk een nieuw meubel maken, een kopie van het huidige of een herinterpretatie van de Mid-century stijl maken.

Fons
 

korte

Actieve deelnemer
2 sep 2015
295
0
Plan is ook niet om er nieuw tafeltje van te maken, wel wil ik de rand vervangen dat doet nu enorme afbreuk aan het geheel. Ik ben ook niet helemaal zeker het te schuren, kan wel proberen heel lichtjes te schuren met korrel600 maar ben toch ook wel bang dat ik het er niet mooier op maak. Eerst het randje maar eens vervangen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.