Profilering kast glad maken

Vandoale

Nieuw lid
16 mei 2015
2
0
Hallo,

ik ben Yves, 28 jaar en wonende te Passendale, West-Vlaanderen.
Ik ben geïnteresseerd in houtbewerking en heb ondertussen al veel op deze leerzame site rond geneusd, maar nog niet veel zelf gemaakt.

Wij hebben wat meubelen gekregen en deze bevatten een profilering, maar we willen dit iets strakker hebben voor we de kast herschilderen.
hoek kast.jpg
Het gaat hier om het stuk met de verticale profilering, hiervan bevat de kast er 4. Deze zouden wij graag mooi glad hebben en ik had gedacht om deze groeven misschien op te vullen en het geheel egaal rond te schuren, maar ik weet niet met wat of hoe ik dit het best doe om een goed en duurzaam resultaat te verkrijgen.

Bij voorbaat dank voor alle tips,
Mvg,
Yves
 
P

Pel

Guest
ik zou de kast zo laten, als je er aan gaat rommelen wordt het er meestal niet mooier op, de profilering hoort bij dit model kast. Maak eens een foto van de hele kast.

Groet Pel.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.697
2.569
Gaanderen
Met een goede 2k plamuur moet het lukken. Toch zou ik de raad van Pel niet in de wind slaan. Ik zie vaak pas achteraf of het mooi is of niet.
 

Wim56

Actieve deelnemer
12 jun 2016
430
46
Zevenaar
Ik sluit mij bij Pel aan. Hout werkt (krimpt, zet uit, enz.) en het is maar de vraag of er een vulmiddel is precies andersom werkt dan hout. Dus als het hout krimpt, dat het vulmiddel op dat moment ook uitzet. Als dat niet gebeurt, dan zal er een naad ontstaan. Als je het echt weg wil hebben, dan zul je deze 4 kolommen moeten vervangen door profielvrije kolommen.
 

dopeling

Actieve deelnemer
16 mrt 2008
447
6
Arnhem
Je zou er misschien met een later weer oplosbare lijm een stevig soort papier/karton overheen kunnen plakken en vandaar uit het egaal maken. dat wil zeggen dan het papier/karton impregneren en overschilderen. (?) Dan is het later eventueel ook weer makkelijk te verwijderen
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Ik zou dan eerder denken aan de sleuven opvullen en dan de kast schuren en daarna fineer in dezelfde houtsoort erop plakken en dan de kast in de olie.
Ik heb nog nooit een vuller gebruikt en daarna fineer erover heen maar er is een goede kans dat het goed blijft zitten.
Klein beetje fineer is niet duur dus het proberen waard.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Sleuven uitkrabben, vuller aanbrengen (geen plamuur) en dan schuren.
Plamuur eventueel als tweede laag om eventuele oneffenheden weg te werken.
Wel geschikte PBM (persoonlijke beschermings middelen) gebruiken want er zit behoorlijk wat troep in die produkten.
 
P

Pel

Guest
ik denk dat als je de kast een andere kleur geschilderd hebt, dat de profilering ook veel minder zal opvallen?

Groet Pel.
 

Vandoale

Nieuw lid
16 mei 2015
2
0
Hallo,

sorry dat ik zo laat reageer, het is momenteel heel druk op het werk.
ik denk dat ik de raad zal volgen de kast eerst te schilderen en eens te zien hoe de profilering mee valt in het nieuwe kleur, ik kan dan nog proberen om een laagje fineer over te leggen.

Hartelijk dank voor de tips

Mvg,
Yves
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.