Blommetje - nieuw hier

Blommetje

Nieuw lid
20 jul 2016
13
0
Hi all,

Net lid geworden hier. Altijd wel graag 'met m'n handen' gewerkt, maar nooit iets concreets gedaan. Na mijn studie op een kantoor belandt...
Momenteel nu op zoek naar ander werk en wil wel graag meer creatieve dingen doen, en ook technisch.

Het liefst wil ik een motor bouwen, maar even geen geld en geen ruimte. Maar hout ook altijd mooi gevonden en nu daarmee aan de slag.

In de buurt via een gemeentelijk iets een soort cursus gedaan, maar dat viel erg tegen. Wel een prachtige ruimte, mooie spullen en gereedschap maar waardeloze mensen.

Enfin, nu thuis aan de gang en via Marktplaats een setje schaven mogen ophalen bij iemand. Die zijn oud maar ik wil ze nu gaan opknappen.

Een vriend van mij woont in NoordDuitsland en is meubelmaker. Als alles lukt ga ik eind van dit jaar naar hem toe voor een paar weken om wat kneepjes af te kijken.

Zou iemand mij kunnen vertellen van wat voor hout mijn grote blokschaaf gemaakt is? Ik zou deze graag heel licht willen hebben. Nu aan het opschuren, dan blank aflakken. Het schaafblad weer scherp krijgen is nog een ander verhaal...

Hopelijk kan ik snel wat leuks maken!

Groetjes,

Blommetje

1) Grote blokschaaf
2) Grote blokschaaf halverwege het opschuren
3) Doosje met kleine handschaafjes

FILE0003.jpg
FILE0017.jpg
FILE0020.jpg
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.425
686
Emst
Welkom.
Hoogstwaarschijnlijk beuken.
Niet lakken maar in de olie zetten.
Voorkom blauwe tenen door goed schoeisel te gebruiken (blote voeten:( )
 
P

Pel

Guest
welkom op het forum, je hebt een reischaaf waarschijnlijk van beukenhout, een blokschaaf, een stuk of zeven profielschaafjes en een stalen schaaf nummer 4 schat ik zo in. En ik zie een stuk van een voet met 5 tenen:D

Groet Pel.
 

Blommetje

Nieuw lid
20 jul 2016
13
0
Hi, thnx! De naam reischaaf heb ik nog nooit van gehoord. Beukenhout zegt mij ook niks. Helaas heb ik geen schuurmachine, dus het moet met de hand En dat is vermoeiend. Ik heb denk ik nog een oud blik 'hardhout olie' wat mn toenmalige vrouw nog eens op de schutting zou smeren... Kan dat ook probleemloos op beuken?

De stalen schaaf 4 heb ik gekregen van iemand, die was in beroerde staat maar heb ik ietsje netter gekregen met poetsen en schuren. Daar had ik wel schik in!

De kleine profielschaafjes zijn ook gammel, maar dat is voor latere zorg. Om eerlijk te zijn weet ik niet of ze ooit ga gebruiken (nog nooit iets gemaakt..), ook de reischaaf is denk ik veel te groot voor mij.. geen idee wat ik er mee moet.

Net gebeld met een maatje en we zouden wel een PC kast willen bouwen. Ben van nature toch een nerd, dat combineert eea. Zag net ook het topic van de kano en heb het boekje CanoeCraft ook. Zou heel graag een kano bouwen, maar 0 ervaring, 0 ruimte en 0 geld maken dat nog even lastig...

IMG-20160121-WA0007.jpg
 

Blommetje

Nieuw lid
20 jul 2016
13
0
20160728_203548.jpg

De schaaf nog even in de olie gezet en wat opgeleukt. Het mes is vast nog bot maar ik kan niet slijpen. Dus dat moet nog even wachten... Maar ik vind het er zelf erg leuk uitzien!

Alex
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
hoi Kijk ook eens naar dit filmpje, scheelt je flink wat smerig schuurwerk. Meestal is de afwerking op gereedschap met olie, en hoef je dus geen hout te verwijderen. warm water met zeep zal ook al aardig werken.

 

jantje1987

Actieve deelnemer
31 jul 2011
162
7
hey robert en alle andere die meelezen,
welk product gebruikt hij als eerste met het staalwol om het vuil eraf te halen?

groetjes
jan
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Toevallig heb ik dit filmpje ook paar dagen geleden ontdekt. Ik vroeg me ook af wat "methylated spirits" is, dus heb het opgezocht. Het is brandspiritus: voornamelijk ethanol met wat andere toevoegingen o.a. 10% methanol.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.841
895
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Volgens mij heeft ie het over boiled linseed oil - gekookte lijnolie dus (feitelijk lijnolie met een droger). Gum turps is Gum turpentine, oftewel (gom)terpentijn. Natuurlijke terpentijn dus. Een klassiek mengsel voor meubelolie (ik maak het zelf ook zo: rauwe lijnolie, siccatief, (een beetje standolie), bomterpentijn, en citrusolie). De terpentijn en citrusolie (beiden terpenenmengsels) zijn je oplosmiddel - vluchtig, bedoeld om de olie beter in te laten trekken, en de terpentijn reageert ook mee in het drogen (uitharden, polymeriseren) van de lijnolie.

Methylated spirits (wat de amerikanen vaak 'dna' - denatured alcohol - noemen) is idd brandspiritus. Daar zit tegenwoordig geen methanol meer in - te veel risico als mensen het toch drinken. Veelal gedenatureerd met een kleurstof en een HEEL bittere smaakstof. en verder allerlei rommel omdat het toch niet zuiver hoeft te zijn - zoals benzeen omdat azeotropische destillatie van alcohol met benzeen nog steeds de goedkoopste manier is om watervrije alcohol te maken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.