Hout aanhangwagen vernieuwen

s138634

Nieuw lid
25 feb 2014
19
0
Van de week heb ik een klein, bak is 1 bij 1,5, aanhangwagentje gekocht. Hiervan moet al het hout vervangen worden. Dus bodemplaat en de voor-, achter- en zijwanden.

Overal lees ik dat hier voornamelijk betonplex voor gebruikt wordt maar ik zie ook daar toch wel problemen met het afwerken van de zijkanten van de platen. Zijn er nog betaalbare alternatieven of iemand andere goede ideeën?
 

flyer

Actieve deelnemer
26 dec 2013
445
1
Meerssen
De zijkanten worden dan vaak met U-profielen afgewerkt.
Met alu profielen blijft het gewicht binnen de perken en hoeven niet afgewerkt (geverfd) te worden.
Voor de bodemplaat zou je de zijkanten kunnen afwerken met bv.all-grund van sudwest (is in diverse kleuren te koop)
 

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
Weet de prijs van betonplex niet uit me hoofd, maar is het niet goedkoper om gewoon steigerplanken te nemen.
Die kan je gewoon in de beits zetten. Om de paar jaar opschuren en weer in de beits.
Kan je toch heel wat jaren vooruit onder al te grote kosten.
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.419
686
Emst
Ik heb een paar weken geleden de bodem van mijn aanhanger vervangen en heb er Douglas voor gebruikt.
22mm dik 18cm breed 4meter lang en had 9 planken nodig.
Als ik even tijd heb en de aanhanger leeg is smeer ik er een modernere soort Carboleum op.
Elk jaar smeer ik er een laag op en ik schuur nooit.
Was €99 kwijt.
 

s138634

Nieuw lid
25 feb 2014
19
0
Douglas klinkt ook goed. Een stuk duurzamer dan steigerhout in ieder geval. Zal eens kijken wat daar de kosten van zijn in vergelijking met betonplex.

Al lijkt me dat je dan wel kans hebt op krom trekken en ook nog rekening moet houden met het werken van het hout in de breedte.
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.419
686
Emst
Ik heb 2 cm ruimte in de breedte gehouden op 80cm breedte.
Planken waren iets krom, maar die heb ik met een paar sjorbanden in het gareel gebracht
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Bankirai is niet het makkelijkste hout om te verwerken maar wel long life en uitstekend bestand tegen weer en wind.
Wordt ook veel voor vlonders, terassen en steigers gebruikt.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.236
652
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Ik heb toendertijd gebruikt betonplex gekocht - voordeel daarvan voor mij was dat het glad was, zodat ik het hout gemakkelijk er in en er uit kon schuiven.
Hier en daar een gat stoort me niet echt, dus gebruikt voldeed prima.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.619
1.138
Fryslân
Het is misschien vloeken in de kerk, maar ik ben nu bezig om van mijn tandemasser het verrotte betonplex te vervangenmet gerecyclede kunstofplaat. Het is op dezelfde manier te verwerken als hout, en het verrot nooit meer. Ik heb 2 platen hier toevallig in de buurt via marktplaats gevonden, maar ik was van plan om hier te bestellen. www.voskunststoffen.nl. in veel diktes te krijgen.
Op de bodem heb ik een aluminium plaat op maat.
 

s138634

Nieuw lid
25 feb 2014
19
0
Meest handige lijkt me dan toch op zoek te gaan naar een betaalbare plaat betonplex. Ik zal eens marktplaats in de gaten houden.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.619
1.138
Fryslân
Dat had ik ook al aangehaald om kunstof te gebruiken. Ik heb het nu op mijn aanhanger zitten, en ik ben er erg tevreden over. Slagvast, rot niet en is op dezelfde manier te bewerken als hout met dezelfde machines.

Maar ik begrijp dat de TS liever hout gebruikt. Dan zou ik betonplex nemen en een goede randsealer gebruiken om de randen waterdichter te maken, en een antislip betonplexplaat op de bodem gebruiken.
 

gasman

Actieve deelnemer
1 feb 2012
201
2
Schoonebeek
Bankirai is niet het makkelijkste hout om te verwerken maar wel long life en uitstekend bestand tegen weer en wind.
Wordt ook veel voor vlonders, terassen en steigers gebruikt.
De bodems van vrachtwagentrailers worden ook vaak van Azobe of Bankirai planken gemaakt.
Kijk maar eens op zo`n trailer.

Maar dat is voor een aanhangertje een beetje overkill.
Betonplex moet je ook niet bij de Gamma ofzo kopen, er staan heel wat handelaren op Marktplaats.
Ook veel die stroken verkopen van 30cm breed ofzo voor maar een paar €, dat kun je dan mooi voor de wanden gebruiken.

Het wordt natuurlijk veel gebruikt voor bekisting, en dan heb je veel afval of verzaagde stukken.
Zo heb ik jaren geleden eens een hele zooi uit de houtafvalbak gevist bij een bedrijf waar ik toen aan het werk was, 20mm dik betonplex van 20cm breed en 80cm lang.
Ik had geloof ik wel iets van 30 plankjes, dat heb ik mooi gebruikt over de jaren.
 

blackarmor

Actieve deelnemer
6 mrt 2014
189
2
kapelle op den bos Belgie
dat is ook meestal van een heel andere kwaliteit dan de hubo /brico rommel ( 2 jaar buiten staan en je zakt er gewoon door ) .
als je veel los zand en grint vervoerd is een gladde plaat wel handig, anders ben je eigenlijk beter af met ruw hout . Dit geeft veel meer grip als je iets vastmaakt ( kijk maar eens in de handleidingen voor ladingzekering ).
bankirai en azobe gaan lang mee maar wegen ook verschrikkelijk veel ( gaat allemaal van je laadvermogen af ) .
 

pthn

Nieuw lid
2 aug 2015
1
0
Utrecht
Inderdaad die heb ik. En 100 x 150 cm kan je er wel uit halen. Dan heb je een bodem die je niet meer verslijt. Voor de wanden zal het niet genoeg zijn denk ik. Daarvoor staan op MP vaak aanbiedingen van gebruikte vlonderplanken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.