Hoe plinten op de muur onderlangs afzagen?

Die Lange

Nieuw lid
17 jul 2016
15
0
Hallo. Ben ik weer.
Mijn buren hebben mij gevraagd om ze na de vakantie te komen helpen. Ze willen een stukje langs de onderkant van de plinten af zagen, omdat ze laminaat gaan leggen. Maar omdat ze net nieuwe muren hebben laten stuken en alles laten schilderen moeten de plinten op de muur blijven zitten. Ze zijn bang dat anders de muur zowel als de plint beschadigt.
Omdat laminaat ruimte nodig heeft voor als het uitzet, moet er een randje van 1 cm ruimte aan de zijkant zitten, dus moet er een stukje van onder de plint weggehaald om die ruimte te maken. Ze willen geen plakplinten gebruiken en hier onder die ruimte overhouden, omdat anders hun kastenwand er niet kan staan. De oude plint is vrij dik en met de plakplint er nog bij geeft dat te veel ruimte voor de kastenwand en kan die er niet meer staan. Dus die ruimte moet onder de plint komen die er al zit.
Nu zat ik me af te vragen hoe ik dat zal aanpakken. Ik dacht met een multitool.
Iemand misschien andere suggesties voor de beste methode? :confused:

groet,
Die Lange
 

RoTo

Actieve deelnemer
27 dec 2013
102
2
49
Leiden
www.rotobouw.nl
Dat kan je doen met een multitool doen als je genoeg zaag blaadjes heb, maar hoe ga je het laminaat aan 2 kanten er onder krijgen als de plint is in gezaagd? de kant waar je mee begint zou wel lukken maar de laaste planken krijg je er nooit onder?.
Is het niet veel handiger om plakplinten te gebruiken en bij de kast niet zodat die wel gewoon op zijn plek past?.
 
P

Pel

Guest
Ik zou niet aan de plint gaan zagen dat kun je nooit recht houden, hou gewoon 1 cm vrij van de plint en zet er een afdek latje van 5 mm x 20 mm op in de hoeken mooi in verstek zagen.

Groet pel.
 

Die Lange

Nieuw lid
17 jul 2016
15
0
Dat kan je doen met een multitool doen als je genoeg zaag blaadjes heb, maar hoe ga je het laminaat aan 2 kanten er onder krijgen als de plint is in gezaagd? de kant waar je mee begint zou wel lukken maar de laaste planken krijg je er nooit onder?.
Is het niet veel handiger om plakplinten te gebruiken en bij de kast niet zodat die wel gewoon op zijn plek past?.

Helaas is het niet mijn eigen idee, RoTo . Het is voor mijn buren. Ik heb ze nog niet kunnen overhalen. :p
 

iedereen en niemand

Actieve deelnemer
8 okt 2012
520
0
Er zijn een paar opties denk ik, wat ik zelf zou doen is de bestaande plinten er af halen en een iets hogere terug plaatsen. Dan maakt het ook niet uit als de muur niet helemaal netjes blijft. Of gewoon er tegenaan en dan plak plinten en dan zoals gezegd bij de kast inkepen. Als het echt ingezaagd moet worden inderdaad het beste met een multitool doen. Die kan je gewoon vlak op de bestaande vloer houden en dan hopen dat je het netjes houdt en dat je je laminaat er onder krijgt maar persoonlijk zou ik daar niet aan beginnen omdat het gewoon onwijs tobben is, en het resultaat wordt het nooit helemaal.
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
En als de plint te strak erboven zit, kan de vloer ook nog gaan kraken als die gaat werken, en te ruim geeft een kier die niet fraai is. Gewoon plakplinten en deze weg laten achter de kast.

Hadden je buren beter kunnen plannen voor de stucactie, hadden ze de plinten helemaal weg kunnen halen.
Is achteraf natuurlijk:rolleyes:
 
Laatst bewerkt:

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Wat Ro To ook zegt, het laatste stuk laminaat per baan krijg je er gewoon niet onder. Het is gewoon een onuitvoerbaar idee.
 

mark20v

Actieve deelnemer
3 jan 2016
315
73
Groningen
Volgens mij is dat goed te doen met een invalzaag. Ik heb er zelf geen ervaring mee maar volgens mij moet dat we lukken aangezien het blad van een invalzaag ook rond de 1 cm is vanaf de buitenkant van de beschermkap gerekend.
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Dat stukje plint krijg je er met veel zweet en verlies aan zaagjes wel af met een multitool, maar het is een vergeefse exercitie. Je krijgt aan één kant het laminaat niet onder de plint, tenzij het een heel klein kamertje is zodat je het gehele vlak laminaat iets kan verschuiven (als één geheel dus) Dan schuif je het aan de beginkant helemaal onder de plint en legt het strak aan de andere kant, vervolgens schuiven. Ik wens je succes....

Gewoon niet aan beginnen op die manier. Als het laminaat perse onder de plint moet is er maar één goede oplossing: plint er af, laminaat leggen, plint er weer op, beschadigde stuc repareren.

Trap ook niet in de valkuil om het dan maar strak tegen de plinten te leggen, daar ga je spijt van krijgen, gaat absoluut bol staan op een gegeven moment!

Succes!!

Groet, Rob.
 

seeker

Actieve deelnemer
24 apr 2016
119
2
als je op 'deurzaag' zoekt zou je moeten kunnen vinden wat je nodig hebt ("door trimming saw"... ik heb nog niet echt een juiste Nederlandse benaming gevonden)
 
Laatst bewerkt:

Arthurdeboer

Actieve deelnemer
14 apr 2016
283
0
Doetinchem
Volgens mij is dat goed te doen met een invalzaag. Ik heb er zelf geen ervaring mee maar volgens mij moet dat we lukken aangezien het blad van een invalzaag ook rond de 1 cm is vanaf de buitenkant van de beschermkap gerekend.

Dan zal je de invalzaag op de zijkant over de vloer heen schuiven? Is mogelijk, echter zal ik er dan wel voor kiezen om de zijkant van de invalzaag nog even te beschermen tegen krassen. Het laatste stukje moet dan als nog gedaan worden met een multitool.

Overigens ben ik in dit soort gevallen voor het verwijderen van plinten, leggen van laminaat, plinten langs de bovenfrees halen om iets in te korten aan de onderzijde en netjes vastlijmen / schroeven.

succes met deze klus... laat vooral weten wat de keuze en resultaat is geworden!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.