reischaaf, lengte schaafbeitel?

koen77

Actieve deelnemer
27 nov 2014
33
0
Voorburg
Morgen allen,

Ik heb een tijdje geleden een oude reischaaf gekocht, want hoewel ik al een stalen record no 7 heb die prima dienst doet, wilde ik graag eens ervaren hoe zo'n mooie lange houten schaaf voelt. Ik heb er een kunnen vinden die er nog aardig uitzag, en met wat licht opknapwerk weer goed dienst doet. beitel van roest ontdaan en geslepen, boven- en zijkanten even heel licht opgeschuurd en opnieuw in de olie gezet en hij is in business. er was maar een ding waar ik niet zo op gelet had: de schaafbeitel is in de loop der tijd zo kort geworden dat hij niet meer boven de wig uitsteekt, hetgeen stellen met een hamertje lastig tot eigenlijk onmogelijk maakt. Nu heb ik wat rondgekeken, en op marktplaats in ieder geval zie je dit vrij regelmatig.

Nu mijn vraag aan de kenners: is er een alternatieve methode om de schaafdiepte te stellen dan met een hamertje op de bovenkant van de beitel te tikken?

Mvg,
Koen
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.763
146
Rotterdam
Als de beitel al zo kort is, dan ben je waarschijnlijk ook al voorbij het geharde gedeelte.
Dan zal de beitel te snel bot worden.
Daarnaast is het haast onmogelijk om hem zo goed in te stellen. Je moet niet alleen dieper kunnen slaan, maar ook links of rechts.

Ik zal eens in mijn voorraad kijken, misschien heb ik nog een oude beitel voor een reischaaf liggen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.