Gaatje door spant boren strak langs muur

Kappie

Actieve deelnemer
1 jun 2015
113
1
Assen
Ik wil t.b.v. een elektriciteitskabel gaatje van 8 mm "boren" door de spanten, zo dicht mogelijk tegen de achterwand en tegen het dakbeschot van mijn overkapping.
Dit lukt natuurlijk niet vanwege de dikte van de boorkop. Het dakbeschot is best dun, vanuit beide zijden schuin omhoog boren lijkt me geen oplossing.
Zijn er andere oplossingen dan gewoon boren?

Knipsel.jpg
 

Bart vv

Actieve deelnemer
25 mei 2015
172
0
Herzele
Hallo Kappie,

Surf eens naar flexibele as voor op boormachine, misschien kan je daar wat mee.

Mvg Bart
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Dicht tegen de achterwand wordt moeilijk volgens mij.
Mijn Dremel heeft in ieder geval niet de kracht om door een 50 mm dakspant te boren, misschien de zware uitvoering wel?
Ik denk dat je met een gewone handboor het dichtst bij de wand komt omdat die een klein boorkopje heeft.
Wat ook vlakbij je wand komt is een houtbout van 8 maal 60 en met een steek-of pijpsleutel erin draaien en er weer uit.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Kan je niet over het dakbeschot heen met een stuk grondkabel? Eventueel in een mantelbuis? Scheelt je een hoop ellende met boren.
 

Sang

Actieve deelnemer
19 mrt 2013
600
15
Berkel en Rodenrijs
https://www.bol.com/nl/p/kwb-haakse...-G-22950583589-S-73702945212-9200000010403439

icm met een zelftrekkende speedboor zoals deze van Bosch,

3165140352970.jpg
 

littleart

Actieve deelnemer
18 feb 2016
220
0
Lange speedboot 40cm en vanaf 2 kanten net schuin omhoog, met gevoel voor richting. Jarenlang kabeltjes geboord door huizen ;)
Btw koop evt meerdere speedboren ivm raken muur
 

neel

Actieve deelnemer
2 feb 2010
350
10
Rotterdam
Misschien kun je de Athlet bithouder en een boor met zeskant schacht gebruiken. Te koop bij Baptist.
Of anders een verwisselbare excentrische kop zoals die van Festool of Milwaukee. Maar dan moet je wel een schroefboormachine van die merken hebben.
large_13797550367501.jpg
zoom_bs_ddes_490294_z_01b.jpg
m12_bddx-202c--hero_09.jpg
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.271
167
Halverwege Utrecht en Amsterdam
afhakelijk van de dikte van de kabel, zeker met een speedboor die net 2 mm dikker is dan de kabel van beide kanten boren, als je de ruimte hebt met een speedboor verlengstuk maar boorlengte+ speedboor zal dicht bij de afstand tussen de balken komen
 

BeRo

Actieve deelnemer
19 apr 2016
156
4
Rotterdam
Meet een lange 10 mm boor en van twee kanten, iets schuin.
Je moet voor eth doorvoeren toch meer dan de dikte vande kabel hebben.

Succes,

Bert Rosbach.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Het probleem met dit soort handige dingen is dat het aandraaimoment ,dus de maximale kracht ,zeer beperkt is. Maar soms heb je mazzel. Je valt er geen buil aan.
 

Wim56

Actieve deelnemer
12 jun 2016
430
45
Zevenaar
Weet wel dat je balken die een dragende functie hebben enorm verzwakt als je aan de uiterste kanten gaat boren. Aan de ene kant heb je een trekspanning en aan de andere kant een drukspanning. Je hebt geen spanning in het midden van de balk. Je verzwakt de balk met de dikte van het te boren gat.

Maar misschien is dit je bekend, of is het geen probleem. Dakspanten moeten wel een druklast op zich nemen (dakbedekking, sneeuwdek en ook winddruk)
 
P

Pel

Guest
Weet wel dat je balken die een dragende functie hebben enorm verzwakt als je aan de uiterste kanten gaat boren. Aan de ene kant heb je een trekspanning en aan de andere kant een drukspanning. Je hebt geen spanning in het midden van de balk. Je verzwakt de balk met de dikte van het te boren gat.

Maar misschien is dit je bekend, of is het geen probleem. Dakspanten moeten wel een druklast op zich nemen (dakbedekking, sneeuwdek en ook winddruk)

Een gaatje van 8 mm zal m.i. het verschil niet maken.

Groet Pel.
 

Wim56

Actieve deelnemer
12 jun 2016
430
45
Zevenaar
Nou ik heb als timmerman meegemaakt dat een elektricien aan de onderzijde van de balk een gat boorde van 16 mm, voor zijn electrabuis, maar de gehele balk moest er van de constructeur toen uit. Alleen in het midden van een balk zijn de trek en/of drukkrachten nul. Hoe verder je naar buiten gaat hoe groter de uiterste vezelspanning wordt. Hoe belangrijker het wordt dat de balk daar niet beschadigd is.

Maar ik kan jouw constructieve situatie niet inschatten. Misschien wordt de balk niet belast
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.