Beitelsteun

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Op dit ogenblik heb ik twee rechte beitelsteunen voor mijn draaibank. Een korte van 17 cm en eentje van 35 cm.

229aPic1B2099405332_zz_Handauflage-Oberteil__m._Rahmen_+_Schatt..jpg

Dit model dus.
Maar voor het draaien van schalen, en zeker diepere schalen wil ik een gebogen beitelsteun maken. Nu is mijn vraag: welke vorm is te verkiezen.
Het model van Killinger:

Handauflagegebogeninnen180mm02fikt.Rahm-aid-992b.jpg

Of dat van Sorby:

SorbyHandauflageSchaleinnenm.fikt.Rahm-Schatt02.jpg

Of zijn er nog andere mogelijkheden?
Ik hoor het graag.

Mathieu
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
zou ook eens kijken naar die van oneway is voor schalen nog wat praktischer naar mijn idee.

Op dit ogenblik heb ik twee rechte beitelsteunen voor mijn draaibank. Een korte van 17 cm en eentje van 35 cm.

Bekijk bijlage 50480

Dit model dus.
Maar voor het draaien van schalen, en zeker diepere schalen wil ik een gebogen beitelsteun maken. Nu is mijn vraag: welke vorm is te verkiezen.
Het model van Killinger:

Bekijk bijlage 50481

Of dat van Sorby:

Bekijk bijlage 50482

Of zijn er nog andere mogelijkheden?
Ik hoor het graag.

zou ook eens kijken naar die van oneway is voor schalen nog wat praktischer naar mijn idee.

Mathieu
 

dehoutdraaierij

Post veel
11 nov 2010
1.121
243
Doetinchem
eens met Tuoh en Handig 18, Die van Sorby is meestal te klein (vind ik), die van Killinger is voor diep uithollen. De scherpe bocht zal je alleen maar in de weg zitten bij het schalen draaien. Ik heb die van Oneway ook aan mijn eigen "beitelsteunenrek" hangen, maar zelf red ik me bijna altijd prima met de rechte beitelsteun.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Ik ga zelf een paar modellen maken, niet kopen. Het is zeker niet de bedoeling dat set van Sorby aan te schaffen. Het lijkt inderdaad een leuk set, maar dan voornamelijk voor klein werk.
Gisteren bij de ijzerhandel (nou ja, het lijkt daar meer op een schroothandel) langs geweest en een staaf van 30 mm voor de schacht en en eentje van 20 mm voor de steun. Voor twee staven van 1 meter heb ik 9 euro betaalt, dus daar hoef ik het experimenteren niet voor te laten.
Gisteren gelijk aan de slag gegaan en dit is het resultaat:

IMAG2845.jpg

Straks nog aan de schacht lassen. Het was de bedoeling dat de bocht groter was geworden (zoals de Oneway), maar mijn smidsvuur was niet wat het moest zijn. Een ijzeren bakje met wat petroleumcokes geeft onvoldoende hitte. Daar moet ik eerst een oplossing voor zoeken.
Wordt vervolgd
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
De beitelsteunen zijn ondertussen al enkele weken gereed.
Eenmaal het vuur heet is het in vorm smeden niet veel werk meer.

IMAG2888.jpg

IMAG2889.jpg

IMAG2891.jpg
 
Ik ben zelf ook aan een nieuwe beitelsteun bezig op het moment, echter ga ik niet het stuk waar de beitel op rust gebogen maken maar het stuk rondstaal dat verticaal zit bevestigd. Hiervoor heb ik een stuk staal van 25 mm dik in een S gesmeed waarop ik later een stuk staal las wat straks de beitel gaat dragen.

Het warm stoken van het staal ging bij mij voldoende in de houtkachel, er wel bij vermeldend dat die dan heel erg hard gestookt wordt.

Ik zal morgen een foto proberen te posten van het resultaat
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.445
538
Ik ga zelf een paar modellen maken, niet kopen. Het is zeker niet de bedoeling dat set van Sorby aan te schaffen. Het lijkt inderdaad een leuk set, maar dan voornamelijk voor klein werk.
Gisteren bij de ijzerhandel (nou ja, het lijkt daar meer op een schroothandel) langs geweest en een staaf van 30 mm voor de schacht en en eentje van 20 mm voor de steun. Voor twee staven van 1 meter heb ik 9 euro betaalt, dus daar hoef ik het experimenteren niet voor te laten.
Gisteren gelijk aan de slag gegaan en dit is het resultaat:

Bekijk bijlage 50492

Straks nog aan de schacht lassen. Het was de bedoeling dat de bocht groter was geworden (zoals de Oneway), maar mijn smidsvuur was niet wat het moest zijn. Een ijzeren bakje met wat petroleumcokes geeft onvoldoende hitte. Daar moet ik eerst een oplossing voor zoeken.
Wordt vervolgd

Mathieu,

wordt je smidsevuur dan niet aangeblazen?

De afgewerkte beitelsteunen zien er zeer goed uit. Je hebt er alleen wat teveel.

Ik heb vandaag toevallig ook gesmeed. Ik weet niet waar ik nog vette kolen kan krijgen , dus doe ik het maar met antraciet. Voor relatief klein werk , waarbij we niet gaan wellen, is dat genoeg om het staal ( vb vierkant 20 x 20) te warmen en zelfs helemaal op te verbranden , maar dat is natuurlijk ongewenst. Alternatieven: houtskool en echte cokes.

groeten,
Ornament
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Ik heb een defect expantievat van mijn regenwaterpomp doorgeslepen. In het midden ligt een buisje waar gaatjes in zijn geboord. Hier blaas ik lucht door afkomstig van de compressor. Niet ideaal, maar het werkt. Het duurt wel enkele uren voordat het vuur echt warm was. Toevallig hadden de buren bezoek van een hobby kunstsmid. Die man is even komen kijken en was eigenlijk verwonderd dat mijn vuur zo goed werkte. Hij gebruikt ook vetkool, maar ik heb ook antraciet gebruikt. Hij gaf dezelfde alternatieven: cokes of houtskool. De dunnere stukken mochten ook niet te lang in het vuur blijven, anders waren ze verbrandt.
Ik heb, net als René waarschijnlijk, wel flink gezweet. Het was een al een behoorlijk warme dag zonder vuur.
Het zijn er inderdaad veel, maar eenmaal het vuur warm gaat het relatief snel. De gebogen stukken zijn trouwens allemaal schroot, dus daar moest ik het niet voor laten.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.445
538
Mijn eerste smidsevuur werd met een stofzuiger aangeblazen: ik moest heeeeel veel lucht laten ontsnappen, of ik had iets dat de Vesuvius leek. Het was gewoon te krachtig. Beter dan perslucht, lijkt me.
Na het aanmaken van het vuur moeten de vette kolen even doorbranden , zeker als er gewerkt wordt met gereedschapsstaal dat men later wil harden ( wat ik meestal smeed). Een kwartier na het aanmaken kunnen de stukken in het vuur. Een heel warm vuur. Ik vertrouw de petroleumcokes niet erg.


groeten
Ornament
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Dat was precies wel warm!
Maar kan je wat meer uitleg geven over de bedoeling of wat het resultaat gaat zijn? Ik ben niet helemaal mee wat het precies moet worden.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Mijn eerste smidsevuur werd met een stofzuiger aangeblazen: ik moest heeeeel veel lucht laten ontsnappen, of ik had iets dat de Vesuvius leek. Het was gewoon te krachtig. Beter dan perslucht, lijkt me.
Na het aanmaken van het vuur moeten de vette kolen even doorbranden , zeker als er gewerkt wordt met gereedschapsstaal dat men later wil harden ( wat ik meestal smeed). Een kwartier na het aanmaken kunnen de stukken in het vuur. Een heel warm vuur. Ik vertrouw de petroleumcokes niet erg.


groeten
Ornament

Die stofzuiger is eigenlijk wel een goed idee (ik heb er ook eentje waar je de slang aan beide zijden kan aansluiten). De oplossing met perslucht was voor mij het snelste uitgevoerd. Ik heb wel een geschikte ventilator liggen, maar dat vraagt meer constructiewerk. Ik ben wel benieuwd welke gereedschappen je maakt.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.445
538
Ik maakte lang geleden wat tangen, heel veel beitels , ronde beitels , puntbeitels, gradines ( tandbeitels) en enkele jobbeitels, gratte -fonds, racloirs, gutsen, enz allemaal voor marmer en andere stenen. Zowel voor met de hand als om met een pneumatisch hamer te werken. Heel wat gereedschap is niet ( meer,) in de handel te verkrijgen. De vraag is zelfs of de meest speciale stukken ooit in de handel verkrijgbaar zijn geweest. Ik denk dat die rechtstreeks bij de smid besteld werden. Gekropte beitels voor marmer is een eenvoudig voorbeeld van wat je nergens kunt kopen.
In een groeve van blauw hardsteen moeten er heel wat smeden aan het werk geweest zijn, om het gereedschap ven de steenhouwers uit te slagen en opnieuw te harden.

Van een aantal gereedschappen die ik smeedde kende ik enkel een tekening bijvoorbeeld uit een Frans boek vanuit archeologisch - steenhouwer achtergrond geschreven. Ook andere bronnen worden gebruikt. Blijken hier bij ons onbekende gereedschappen te zijn.
Ik heb niet alleen gereedschap voor steen gesmeed, maar dat is vroeger wel de hoofdmoot geweest.

De laatste 15 jaar en mogelijk nog langer heb ik zo goed als niets meer gesmeed, behalve en keer per jaar een demo beitelsmeden en harden vanuit het smidsevuur met gebruikmaking van de restwarmte in de beitel om te ontlaten. Tot onlangs , dan heb een dagen gesmeed . Weer gereedschap ( behalve één gutsje) dat ik alleen van op foto ken en nooit heb gebruikt.

groeten
Ornament
 
Laatst bewerkt:
Het is de bedoeling dat op het korte uiteinde de daadwerkelijke beitelsteun wordt gelast(stalen strip van bijna 15 mm dik)

Het nadeel is straks wel dat ik dus niet meer echt kan draaien met de steun, dus daarom wil ik er nog een maken waarbij de strip schuin gelast is zodat ik alle kanten uit kan.
Ik leg het wellicht erg onduidelijk uit maar ik weet niet echt hoe ik het duidelijker kan maken haha
Ik zal een foto posten als hij af is, dan is het zeker duidelijk;)
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Hoi Mathieu,

Je hebt wel veel ongeveer dezelfde beitelsteunen gemaakt. Is dat voor de hele houtdraaiclub of zit er een gedachte achter?
Neen, ze zijn eigenlijk voor eigen gebruik. Eigenlijk zijn het twee korte en twee langere. En een (de linkse) voor kleine schalen, maar die moet ik nog aanpassen: de schacht is namelijk te kort. Ik heb er eentje gemaakt van rondstaal en eentje van platstaal om te proberen wat het beste werk (als er verschil gaat zijn). Dat het er zoveel zijn is ook wel omdat het vuur lekker warm was en ik er zin in had. Smeden is eigenlijk ook best leuk om een keer te doen, alleen de volgende keer niet in hartje zomer in de volle zon.
Voorlopig heb ik er nog geen van gebruikt. Ik heb verschillende grotere schalen voorgedraaid, maar die liggen nu nog te drogen.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Ik maakte lang geleden wat tangen, heel veel beitels , ronde beitels , puntbeitels, gradines ( tandbeitels) en enkele jobbeitels, gratte -fonds, racloirs, gutsen, enz allemaal voor marmer en andere stenen. Zowel voor met de hand als om met een pneumatisch hamer te werken. Heel wat gereedschap is niet ( meer,) in de handel te verkrijgen. De vraag is zelfs of de meest speciale stukken ooit in de handel verkrijgbaar zijn geweest. Ik denk dat die rechtstreeks bij de smid besteld werden. Gekropte beitels voor marmer is een eenvoudig voorbeeld van wat je nergens kunt kopen.
In een groeve van blauw hardsteen moeten er heel wat smeden aan het werk geweest zijn, om het gereedschap ven de steenhouwers uit te slagen en opnieuw te harden.

Van een aantal gereedschappen die ik smeedde kende ik enkel een tekening bijvoorbeeld uit een Frans boek vanuit archeologisch - steenhouwer achtergrond geschreven. Ook andere bronnen worden gebruikt. Blijken hier bij ons onbekende gereedschappen te zijn.
Ik heb niet alleen gereedschap voor steen gesmeed, maar dat is vroeger wel de hoofdmoot geweest.

De laatste 15 jaar en mogelijk nog langer heb ik zo goed als niets meer gesmeed, behalve en keer per jaar een demo beitelsmeden en harden vanuit het smidsevuur met gebruikmaking van de restwarmte in de beitel om te ontlaten. Tot onlangs , dan heb een dagen gesmeed . Weer gereedschap ( behalve één gutsje) dat ik alleen van op foto ken en nooit heb gebruikt.

groeten
Ornament
Zulke verhalen werken prikkelend om zelf aan de slag te gaan!
Het zou inderdaad best kunnen dat gereedschappen vroeger op maat gemaakt werden voor de vakman. Ik kom uit een familie van aannemers/steenkappers/kerkenbouwers. De verwerkte steen was mergel, dus een erg zachte steen. Beitels en gutsen zijn zeldzaam maar de steenschaven (mergelschaaf) werden zelf gemaakt: een blok hout met strips van een zaagblad, rijen spijkertjes en volgens de overlevering zelfs kroondopjes. Een uitspraak van een oom die ik nooit vergeten ben is: het beste gereedschap maak je zelf. Ik weet ook van verhalen dat beitels bij de lokale smid werden opgewerkt.
Meer recent van gereedschap laten maken (maar toch nog minstens 40 jaar geleden) is van een verhaal van mijn eerste leermeester. Die was destijds loodgieter/zinkbewerker en hij heeft nog mallen gemaakt voor de stucadoors om plafonds te modelleren.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.