Massief eiken tafel met 2 poten

faceinacrowd

Actieve deelnemer
1 nov 2011
43
0
Hallo, van 20 mm dik massief eiken maak ik een tafel. De klant wil dit graag op 2 poten (zie ontwerp). Met opgedikte delen verders...

Hoe weet je nou, of bereken je zelfs, hoe breed je de poten moet maken? Ik schat voor nu even in 1/3, dus uiteindelijk 350 mm (ipv 300 mm op tekening). Wat denken jullie?


ontwerp-1.jpg
 
P

Pel

Guest
In de lengte kan de tafel niet omvallen, alleen op de zijkant, zo te zien is de poot op de lange kant te smal. Als je blad 80 cm breed is zou ik minimaal 70 cm breed aan houden.
Groet Pel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.758
731
Enschede, Twente
Teken de tafel in doorsnede. Trek lijnen van de rand van het blad langs de rand van de voet, je krijgt dan een driehoek op de punt staand. Het deel van de driehoek 'onder' de vloer moet tenminste even hoog zijn als het deel 'boven'. Heb ik van mijn pa geleerd, geen idee waar hij het vandaan had (en kan het hem ook niet meer vragen).
 

Erik701

Actieve deelnemer
7 okt 2015
209
27
Genk (BE)
Is dat niet het zelfde als zeggen dat de voet minstens de helft van de breedte van het blad moet hebben, er van uitgaande dat de voet in het midden van het blad staat?
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.736
398
Hij bedoelt volgens mij dat deze twee gedeeltes van de driehoek even hoog moeten zijn. Wilt dus zeggen dat de voet op deze doorsnede veel breder moet komen zodat de punt van de driehoek zich verder naar onder verplaatst:

 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.758
731
Enschede, Twente
Wat @Petrolhead zegt — het deel onder de vloerlijn moet minstens even hoog zijn als dat erboven. En of dat hetzelfde is als wat @Erik701 stelt weet ik niet, goniometrie is al 50 geleden dat ik dat gehad heb : ) Ik denk dat het met zwaartepunt te maken heeft.

Verzwaren is hetzelfde als het zwaartepunt verlagen, dus dat werkt ook.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.067
393
als je de massa van de tafel vermenigvuldigd met de 1/2 pootbreedte en dit vervolgend deelt door de halve tafelbreedte krijg je de massa die je op het randje van de tafel moet zetten om hem om te laten kantelen.

stel de tafel weeg 100 kg met een poot van 50 breed en een blad van 100 breed dan kantelt hij met (100*25)/50 = 50 kg op de rand
 

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
528
48
Groningen
Wat "kracht maal arm" natuurkunde leert mij dat bij een poot breedte van 1/3 van het blad, de tafel kantelt bij een massa op de rand van M=1/2mpoot + 3/2mblad. Aannames: massief blad en port dikte 1/3 blad.
 

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
Ik had mijn werkbankblad met 20kg verzwaard voor 'stabiliteit', maar ... Een hoog gewicht maakt alles erger eens er onevenwicht is, dus had ik beter de voet van de werkbank verzwaard en niet het blad.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.