Welk cirkelzaagblad voor 40mm massief beuken?

Atmoz

Actieve deelnemer
Beste allemaal,

Welk cirkelzaagblad (254mm, asgat 30mm) kan ik het beste nemen om 40mm dik massief beuken te schulpen?

Moet ik nog rekening houden met de dikte van het spouwmes? (De zaagtafel waar het blad in moet is een Bosch GTS 10 J).
Hoe zit het met het aantal tanden? Ik ben inmiddels erachter dat ik er zeker niet meer dan 60 moet nemen... Maar hoeveel wel? 40?
En welk merk/type blad raden jullie me aan? (het moet fatsoenlijke kwaliteit zijn).

Alvast bedankt voor het meedenken weer :cool:

Met vriendelijke groet,

Atmoz
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
40 is te veel om te schulpen, 24 voor een blad van 254 mm komt meer in de buurt.
Spouwmes behoort dunner te zijn dan gezamenlijke dikte van de tanden, hoeveel ben ik even kwijt, ik dacht 0,2 mm.
 

Atmoz

Actieve deelnemer
40 is te veel om te schulpen, 24 voor een blad van 254 mm komt meer in de buurt.
Spouwmes behoort dunner te zijn dan gezamenlijke dikte van de tanden, hoeveel ben ik even kwijt, ik dacht 0,2 mm.

Top! Thanks. Ik ben inmiddels zover dat ik het merk al weet: Kanefusa :cool: (schijnbaar helemaal de bom, is ook hier op WW al eens -zeer positief- besproken zag ik)

Goede tip van dat aantal tandjes; dat werd me aan de telefoon daarstraks ook al verteld. Nogmaals dank, ik denk dat 't wel goed komt nu.

Mvg,

Atmoz
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.689
2.567
Gaanderen
Voor mij een onbekend merk. Wat ik snel op het www vond was dat het een puur prof merk is. Ik vraag me af of je deze kwaliteit nodig hebt. Er zijnn genoeg andere merken die prima voldoen. Cmt leitz rvs agenturen freund. Ook bosch heeft wel een prima lijn. Zo zijn er nog wel meerr merken.
 

Atmoz

Actieve deelnemer
Voor mij een onbekend merk. Wat ik snel op het www vond was dat het een puur prof merk is. Ik vraag me af of je deze kwaliteit nodig hebt. Er zijnn genoeg andere merken die prima voldoen. Cmt leitz rvs agenturen freund. Ook bosch heeft wel een prima lijn. Zo zijn er nog wel meerr merken.

Wim, je hebt gelijk.
Toen ik vandaag belde naar een leverancier hier in de buurt verklaarde die me eigenlijk een beetje voor gek.
Zo'n duur/goed merk heeft eigenlijk alleen meerwaarde in de industrie waar men met (vele) grotere bladen werkt.
Op een "hobby" machine zoals mijn Bosch Blauw komt zo'n extreem goed (want dat is inderdaad, vertelde ze) blad niet echt tot zijn recht.

Ze raadde me een veel goedkopere (maar ook goede) Stehle aan. Eentje met 30 of 40 tanden.
 

Atmoz

Actieve deelnemer
Kohnle is ook zo'n merk, Duitse fabrikant http://www.kohnle.net/EN/

Thanks! De volgende keer ook eens naar kijken :D

Voor schulpen is tussen de 20 en 30 tanden bij die diameter meer dan zat. Het spouwmes dient dikker te zijn als het kernblad van de zaag, en dunner als de breedte van de tanden.

Maar hoe zit dat dan? Moet je dan het spouwmes vervangen om andere diktes zaagbladen te nemen? Of moet je gewoon geen andere diktes zaagblad kopen?
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Zaagbladen kun je vaak in meerdere diktes krijgen. Bovendien val je met een blad van 254 mm in een klasse die behoorlijk standaard is. Er zit ook wel wat tolerantie op, de kernbladen zijn vaak 1 mm dunner, soms nog meer, dus als je spouwmes er maar tussen zit met de dikte is het goed.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.689
2.567
Gaanderen
Stehle is een prima merk. Alleen met de vertanding ben ik het niet eens. Ik vind 30 tanden voor te schulpen in 4cm massief te veel.
 

Atmoz

Actieve deelnemer
Zaagbladen kun je vaak in meerdere diktes krijgen. Bovendien val je met een blad van 254 mm in een klasse die behoorlijk standaard is. Er zit ook wel wat tolerantie op, de kernbladen zijn vaak 1 mm dunner, soms nog meer, dus als je spouwmes er maar tussen zit met de dikte is het goed.

Ah, ok. Helder. Thanks!


Stehle is een prima merk. Alleen met de vertanding ben ik het niet eens. Ik vind 30 tanden voor te schulpen in 4cm massief te veel.

Tja, ik moet eerlijk zeggen dat ik had aangegeven er ook (af en toe) mee te willen afkorten...
Dus een klein beetje "multifunctioneel" zegmaar. Of is dat sowieso absoluut niet verstandig? (ik kan nog kiezen...)

Thanks / groet,

Atmoz
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
869
184
Ik zou twee verschillende bladen nemen. 30 tanden is vlees noch vis: eigenlijk niet echt geschikt voor een van beide toepassingen.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.689
2.567
Gaanderen
Helemaal mee eens. Je moet gewoon kiezen. Wel een verandering van de keus. Een bijna opmmaat gemaakt blad tot een compromis.
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Hoeveel beuken moet je er mee zagen? Als het niet om heel grote hoeveelheden gaat, dan zal ongeveer elk blad wel voldoen. Waar de duurdere merken het grote verschil in maken is standtijd, maar als dat niet echt een issue is...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.