Wijnrek maken uit stam

Bart85

Nieuw lid
12 jul 2016
10
0
Hallo,

Ik wil komend weekend aan m'n eerste hout project beginnen.

Ik heb een eiken stammetje liggen en daar wil ik een wijnrek van maken zoals op onderstaande foto.
Het stammetje dat ik heb liggen is wel iets dikker dan deze (+/- 25 cm).

Heeft er iemand goede suggesties hoe ik die grote gaten kan boren in de stam?

Speedboren zijn niet groot genoeg. Een gatenzaag gaat denk ik niet diep genoeg? Nog andere ideeën hoe ik dit zou kunnen doen?

e17645b10c86c21e653e1c499e3d6745.jpg
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
Inderdaad, een lintzaag zou hier goed voor dienen. Maar ik veronderstel dat je die niet hebt als dit je 1ste project is? Dan zou ik het zo doen:
- zaag met een afkortzaag schuin de boomstam in op de plaatsen waar je die gaten wil
- Hak met een beitel het afvalhout uit
- geef het gat verder vorm met een houtrasp, en daarna schuurpapier
 

Bart85

Nieuw lid
12 jul 2016
10
0
Een lintzaag heb ik inderdaad niet, en om die nou aan te gaan schaffen voor het maken van een wijnrekje lijkt me niet echt realistisch (Wordt dan wel een erg duur rekje).

Ik denk dat ik het ga proberen zoals BossyRangs zegt. Schuin inzagen en dan met een schrobzaag, rasp en schuurpapier de rondingen maken.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Ik zou niet in eerste instantie een schrobzaag adviseren. Eerst met een boor de vorm van de cirkel boren en dan de schrobzaag. Is het hout droog? Zou eerder na het boren de gaten met een beitel verder hakken en dan de vijl etc. Of koop een gat zaag. Boren wegbbeitelen boren beitelen etc.
 
Laatst bewerkt:

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
Ja, met boren zou het ook wel lukken. Dan zou ik eerder 2 gaten boren, dan schuin inzagen met handzaag en dan met schrobzaag de 2 gaten verbinden. Dan heb je door die gaten plaats gemaakt om je schrobzaag in te plaatsen.
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
Da's het leuke aan houtbewerking, er zijn meestal meerdere manieren. En als het voor hobby is, hoeft het niet per se de efficiëntste manier te zijn. Het wordt vaak bepaald door wat je voor handen hebt van gereedschap.
 

Bart85

Nieuw lid
12 jul 2016
10
0
Bedankt voor jullie suggesties. Ik ga eerst een paar gaten boren om de vorm van de circkel duidelijk te hebben. Dan met de Schrobzaag van boorgat naar boorgat zagen en afwerken met bijtel/vijl.

Het is inderdaad hobby/leuk voor thuis dus ik mag er best een paar weken over doen :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.