Eikenhout of steigerhout in de badkamer?

Die Lange

Nieuw lid
17 jul 2016
15
0
Hallo,
Ik wil een badkamermeubel maken. Ik heb nog eikenhout en steigerhout liggen. Wie weet wat de voor- en nadelen van deze houtsoorten zijn en welke soort kan ik het beste gebruiken voor in de badkamer?

groeten, Die Lange.
 

Die Lange

Nieuw lid
17 jul 2016
15
0
Wat is steigerhout? Hout voor aanlegsteigers of hout voor bouwsteigers.

Dat hout wat je tegenwoordig overal ziet. Waar iedereen tuinmeubels van maakt. De meeste mensen denken dat het van aanlegsteigers komt, maar het komt van steigerbouw. Het is dik hout. En mooi robuust.
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Het zou beide kunnen (dan ga ik er van uit dat je met steigerhout gewoon een matige kwaliteit vuren bedoeld). Steigerhout (vuren dus) is geen meubelhout en zeker in een vochtige omgeving moet je rekening houden met werken en scheuren. Afhankelijk van de afwerking kan je dat een beetje tegen gaan maar nooit uitsluiten, de kans blijft volop aanwezig. Als je gecharmeerd bent van een rustieke omgeving is dat uiteraard geen enkel probleem, maar denk er wel aan dat het soms lastig schoon te houden is met kieren en spleten.

Eikenhout is een betere keuze als je bovengenoemde zaken wat meer wil zien te vermijden, maar ook hier moet je gedegen aandacht besteden aan je afwerking. Een goede slijtvast laklaag is wel een must, ook en vooral op de delen die je niet ziet, vooral waar vocht zich kan ophouden. Niet voor niets zijn de meeste badkamermeubels voorzien van HPL.

In beide gevallen moet je uitgaan van goed gedroogd hout, steigerhout wordt vaak versgezaagd verkocht en zal dan zeker nog krimpen en werken/kromtrekken. Eiken wordt over het algemeen gedroogd verkocht.

Succes!!

Groets, Rob.

Aanvulling: zorg in ieder geval voor afdoende ventilatie in je badkamer, zodat het vocht zoveel en zo snel mogelijk afgevoerd wordt.
 
Laatst bewerkt:

Die Lange

Nieuw lid
17 jul 2016
15
0
@Heckemann: Bedankt voor al het advies!

Weet je misschien ook nog wat een goede slijtvaste lak is? (Tja sorry - ben hobbyist - alle advies is welkom!)
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Tsja, wat lak betreft heeft iedereen zijn eigen voorkeur. Voor standaard binnenwerk gebruik ik meestal parketlak op waterbasis van Hermadix, verwerkt prettig, snel droog en redelijk kwasvast, verkrijgbaar in glans, satijn en mat. Maar er zijn veel meer goede lakken, waarbij de oude regel "goedkoop is duurkoop" meestal opgaat.

Als je dit forum doorzoekt vind je een schat aan gegevens over afwerking en lakken.
 

Philipp-Brunke

Actieve deelnemer
11 sep 2013
52
0
36
Zeeland
Wat je ook zo kunnen doen.
Mocht je toch robuust willen maar geen honderde euro's aan hout willen uitgeven:

Meubelplaat kopen-
Wagon planken kopen 2 kanten licht schaven, door de helft zagen-door de vandiktebank en op meubelplaat lijmen/schroeven.

2 vliegen in 1 klap.

Werking is dan Minimaal en sneller dan volledig massief wat ik overigens zou afraden.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Als je in je badkamer zorgt voor hele goede ventilatie hoef je niet te moeilijk te doen en kan er veel op hout gebied. Hout mag best vochtig worden, als het maar de gelegenheid krijgt om te drogen. Ik heb een badkamer meubel en een medicijn kastje in de badkamer van grenen hout en het hout doet geen rare dingen. Maar het raam staat dan ook vaak open en na het douchen luchten we de boel even goed. Een mechanische ventilator die aanslaat op een bepaald vochtigheidsgehalte is ook een goed idee. In Engeland hebben ze houten vloeren met tapijt in de badkamer! Zorg wel dat het hout in de constructie de ruimte krijgt om te werken, maar dat is standaard bij alle meubels natuurlijk.

Zelf zou ik het eikenhout kiezen, meer omdat dat steigerhout maar een voorbij gaande rage is. Over een paar jaar snapt niemand meer dat men dat ooit mooi vond, net zoiets als die kleurtjes uit de 70-er jaren. Nou ja misschien dat in de jaren 2040 het weer helemaal vintage en hip is...
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
@Seek; je bedoelt die oranje ijskasten en paarse bankstellen neem ik aan?
Combineert leuk met die groene tegels in de badkamer!
M'n moeder vond vroeger haar nieuwe rode ijskast ook geweldig.
Tsja, hoe de tijdgeest kan verschillen zo nu en dan.
Ik ben het eens met je wat betreft hout in de badkamer, het kan zeker wel.
Neem nou al die sauna's van grenenhout die dampig zien van het stoom zo af en toe.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Bij ons was alles bruin en oranje!

Ik denk dat mijn badkamer vaker te droog dan te nat is. Ik weet niet hoe het bij jullie is, maar die vrouwen hier zetten de verwarming op 10 en vergeten hem dan uit te zetten. Kromme deuren af en toe.
 

Victor

Actieve deelnemer
3 mei 2015
80
2
Maastricht
Ik heb al 7 jaar steigerhouten planken als badrand en voor het bad. Die voor het bad staan regelmatig in contact me douchewater. De planen heb ik enkel met binnenlatex geverft en geschuurd om een white wash effect te krijgen. IN tegentelling tot wat algemeen wordt aangenomen en gezegd, staan de planken er a 7 jaar keurig bij...ik denk wel dat eiken nog beter zal zijn..maar k had zoiets van...mooie goedkope oplossing die ik makkelijk voor weinig pijn kan vervangen als ze over 4 jaar beginnen te werken..maar dus goede ervaringen...groet en succes

zie hier : https://youtu.be/nUIq2w4xzxA
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.