Theedoos met kwadrantscharnieren

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
Ik heb een aantal gedroogde stammetjes hout liggen, onder andere gouden regen en hulst.
Daarvan heb ik een theedoos gemaakt. Royaal formaat (292 x 180 x 91 mm), zodat ook de grotere theezakjes er in passen.
Het ontwerp is in SketchUp gemaakt, onderdeel voor onderdeel en die later in een totaalplaatje samengevoegd (kon ik meteen zien of alle maten juist waren).
Wat een afval zeg, maar zo ruimt het aardig op in de garage.
Fase 1, het zagen, schaven en lijmen van de onderdelen. Daarna het geheel op maat schaven, doos op 12 mm, binnenwerk 3 mm en de panelen voor bodem en deksel op 10 mm. In de zijkanten van de doos heb ik aan de binnenzijde groefjes gefreesd (b = 3 mm en 2 mm diep) voor het inlaten van het binnenwerk.
De hoekverbindingen zijn onder 45 graden tegen elkaar gelijmd en ik heb daarna ter versterking met een zaagmal in de hoeken onder 45 graden groeven gezaagd (3,2 mm breed) en die opgevuld met plaatjes gouden regen.

Pas daarna heb ik het deksel losgezaagd (dus begonnen met een dichte doos)!
De scharnieren heb ik 2 mm diep en 6 mm breed ingefreesd. Om de kwadranten te laten verzinken heb ik onder 60 graden gaten geboord in de zijkanten van zowel de doos als het deksel.
Het geheel is afgewerkt met Danish Oil, dat ik met een doek gevuld met watten heb aangebracht.
Hieronder wat foto's.
theedoos.jpg
Het totaalplaatje in SketchUp

scharnier_frezen.jpg
Scharnier frezen

gat_magneet.jpg
gat boren (met boorstandaard) voor magneetsluiting

doos_binnen.jpg
binnenwerk doos met 3 mm groefjes voor binnenwerk en afgedekt (met plaatje 1mm) magneetje

binnenwerk_hulst.jpg
het binnenwerk van hulst 3 mm dik

theedoos04_lr.jpg
doos gereed, wordt nog een stuk donkerder door de invloed van licht

theedoos01_lr.jpg
doos in geopende toestand. De kwadrantscharniertjes houden het deksel mooi in positie

theedoos03_lr.jpg
detail kwadrantscharnier
 
Laatst bewerkt:

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.787
933
Leeuwarden
Hallo Tjeerd, leuk om weer eens wat van je te zien! Mooi kistje, je hebt er weer zorgvuldig werk van gemaakt.

Ga je het ook inzenden voor de kistjeswedstrijd op de Open Dag Hout? Dat zouden we zeer op prijs stellen.

Fons
 

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.696
100
Utrecht
Bijzonder mooi!
Heb je nog meer foto's van het werk wat je verricht hebt aan de scharnieren Tjeerd?
Gewoon een ruim gat uitboren onder een hoek?
 

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
Hallo rmenkveld,

Geen spannende foto's maar je begint met 2 mm onder 60 graden. Stukje tape om het boortje om te voorkomen
dat je door de wand of deksel boort. Daarna opboren met 4 mm. Dat is voldoende.
 
P

Pel

Guest
Mooie theedoos, vooral het deksel vind ik mooi met die subtiele schuining, ook het binnenwerk dat mooi door loopt tot tegen het deksel, een kistje waar aandacht aan is besteed.

Groet Pel.
 

TimTimmer

Nieuw lid
5 aug 2016
7
0
Dat doosje is zeker goed gelukt! Ik bedenk me net dat mijn vriendin zo´n zelfgemaakte theedoos ook erg leuk zou vinden, misschien ga ik me er binnenkort ook aan wagen..
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.