bankschroef aan eiken tafel bevestigen

trekker25

Actieve deelnemer
4 apr 2016
102
2
omdat het maken van een eigen werkbank nog maanden gaat duren, wilde ik toch al een mooie tafel hebben om op te werken. Voor weinig geld een stevige eiken eettafel geregeld, maar nu is mijn vraag, kun je daar ook een standaard bankschroef op bevestigen?

Moet ik dan rekening houden met een speciaal model? Wil hem daarna ook op mijn eigen werkbank weer monteren.

dit is de tafel:


meer in detail:
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.766
146
Rotterdam
Volgens mij moet dat wel lukken.
Misschien dat je op de plek waar je hem wil bevestigen, het blad aan de onderkant wat moet opdikken. Een extra plank er onder.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.785
933
Leeuwarden
Inderdaad, zoals Raymond zegt moet dat wel lukken met wat vulstukken, het lijkt er op dat het een uitschuiftafel is? In dat geval zul je de bladen aan elkaar moeten schroeven lijk me......

Succes! Fons
 

trekker25

Actieve deelnemer
4 apr 2016
102
2
Nee geen uitschuif.

Ergens een mooi YouTube filmpje hoe je zo'n ding normaal monteerd op werkbank?
 
P

Pel

Guest
Het wijst zich vanzelf als je hem hebt, het is trouwens een meubelmakers bankschroef, aan de binnenkant van de bekken even een paar plankjes beuken of ander hardhout zetten.

Groet Pel.
 

WR1944

Oud hout
Het is belangrijk de bekken met hout te bekleden en de bovenkant van de beklede bekken gelijk te houden met het blad. Dat kan met vulstukken.
Maar van evengroot belang is de stabiliteit en stevigheid van de tafel. Het beste werkt het als je de tafel tegen een muur kunt bevestigen. Vrijstaand gaat de tafel aan de haal als je bijvoorbeeld gaat schaven. De tafel is te licht voor een werkbank. Als je de poten aan de vloer kunt vastmaken wordt het al wat stabieler. Maar de constructie van de tafel zelf is ook niet bedoeld om als werkbank te dienen. Door diagonalen tussen de poten aan te brengen wordt het een stuk steviger.
 

trekker25

Actieve deelnemer
4 apr 2016
102
2
Paul Sellers gaf me ook antwoord op deze vraag (via Facebook messenger!): bouw maar zo snel mogelijk je eigen werkbank:)
Dus dat is het plan, veel gereedschap is onderweg. Dan kan ik aan materiaal lijst voor werkbank beginnen!
 
Laatst bewerkt:

trekker25

Actieve deelnemer
4 apr 2016
102
2
voorlopig echt te weinig tijd om een eigen werkbank te maken en wil toch een beetje vooruit. Mijn vader had zijn workmate zelf nodig maar had nog een oude bankschroef liggen als in zo'n model:

http://betaalbaarshoppen.nl/banksch...mNnk8cSGuii32llAE5yxEEMv_lPI3G-QioaArYI8P8HAQ

op de eiken tafel vastgezet zodat ik toch een beetje vooruit kan.

2 dingen waar ik mee zit:
- hoe bekleed je de ijzeren bekken het makkelijkste met houten stroken (beveiliging werkstuk)
- zulke bankschroeven staan bovenop de werktafel en niet er tegen aan. Is dit middels een handig trukje op te lossen? (houten blok op de tafel diezelfde hoogte heeft?) Want dit lijkt me voor sommige handelingen als schaven wel nodig...
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Als je wat grotere stukken hout wilt schuren /schaven dan is het handig om toch iets op je tafel te maken om je hout tussen te klemmen.
Je kan dan één kant van de tafel met een plankje een opstaande rand maken en dan zaag je nog een plank net zo breed als je tafel.
Je plaatst je werkstuk tegen de opstaande rand en aan de andere kant zet je de plank er tegen aan en klem de plank vast met een stel houtklemmen.
Zo heb je dan toch over de hele lengte van je tafel een soort van werkbankklem.
Dit kan je voor grote en ook voor kleine werkstukken gebruiken natuurlijk.

Wat je bankschroef betreft; je kan gaten boren in de bekken en schroefdraad tappen.
Dan een paar bekjes van hout maken en erop schroeven.
De schroeven moet je natuurlijk laten verzinken.
 
Laatst bewerkt:

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.