Afstellen lineaal van Festool MFT

WR1944

Oud hout
In een ander onderwerp heb ik mijn manier van het afstellen van de lineaal van de MFT uit de doeken gedaan. Mijn manier is trouwens niet m'n eigen uitvinding maar van een ander forum gepikt. Maar het lijkt me dusdanig fundamenteel dat het naar mijn idee een eigen onderwerp verdient.
Met behulp van twee benchdogs van Qwas, een carpenters square of een strip hout van ongeveer 50 mm breed en goed parallel en de haaksheid van het gatenpetroon van het tafelblad is het haaks op elkaar afstellen van de geleiderail achter op de tafel en de geleiderail voor de zaag vrij simpel.

P1010459q.jpg
Met twee benchdogs in de achterste rij gaten kun je de geleiderail aan de achterkant evenwijdig aan de gatenrij afstellen.

P1010460q.jpg
Mocht de rail niet precies evenwijdig zijn dan kun je dit met een inbussleutel hier corrigeren. Door het blokje met de twee inbusboutjes iets te lossen kun je de hoek van de gradenverdeling een ietsje bijstellen.

P1010461q.jpg
Nu komt de lineaal voor de zaag aan de beurt. Plaats weer twee benchdogs in de gaten naast de plaats waar je de rail wilt hebben. Schuif de lange zijde van de carpenter square of de strip hout er tegenaan. Maak de stopblokjes van het railscharnier en de aanslag los. Schuif de lineaal tegen de square of strip hout aan en klem het scharnierdeel vast aan de rail. Fixeer ook het stopblokje en draai de knop vast. Schuif de aanslag aan de voorkant van de tafel van onderen in de gleuf van de rail en zet ook deze klem vast alsmede de knop. Fixeer ook hier het stopblokje. Nu behoort de achterrail en de zaagrail haaks op elkaar te staan.

P1010462q.jpg
Soms komt het voor dat het materiaal links van de lineaal te kort is om goed tegen de achtergeleider te laten rusten. Dan zou je rechts van de lineaal ook nog een klein stukje geleiding willen hebben. Als je over een CMS-tafel beschikt met een geleiderail zoals achter op de MFT dan kun je die net nog op het laatste stukje rail van de tafel klemmen. Er zijn voldoende afstelpunten om beide rails precies in elkaars verlengde te laten lopen.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.766
738
Enschede, Twente
Ik hanteer bijna dezelfde methode. Maar omdat ik een VL aan de MFT heb hangen (linkerzijde, als je ervoor staat), heb ik twee dogs ACHTER de geleiderail, waar die dan tegenaan drukt. Ik moet nl. die rail wegschuiven als ik een aanslag op de VL wil gebruiken. Voordeel van mijn methode: de rail drukt tegen de dogs en is dus altijd goed gepositioneerd. Nadeel: de zaagdiepte wordt wat minder (en dan bedoel ik dat de platen minder breed mogen).
 

SereN

Actieve deelnemer
26 nov 2014
493
1
Aarschot
Dit topic is me precies ontlopen. Bedankt hiervoor. Ik had het het wel al eens vluchtig gelezen/gezien op andere fora, maar er nog geen verdere aandacht aan besteed (dacht dat het ingewikkelder was). Ik gebruik de functionaliteit van het haakse gatenpatroon nog veel te weinig.
Hoe vaak controleer en hercalibreer je de haaksheid nu nog? Is er over de tijd/gebruik toch weer een verloop?
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.766
738
Enschede, Twente
@SereN Ik check de afstelling als ik met grotere platen in de weer ga. Heb daarvoor een middels CNC-vervaardigde grote driehoek van berken multiplex met tweezijdig hpl, gekocht bij een mede-forummer op FOG en hier.

Verloop treedt eigenlijk niet snel op. Het is eerder zo dat de haaksheid van het zaagblad van mijn TS55 soms nagekeken moet worden…
 

SereN

Actieve deelnemer
26 nov 2014
493
1
Aarschot
@SereN Ik check de afstelling als ik met grotere platen in de weer ga. Heb daarvoor een middels CNC-vervaardigde grote driehoek van berken multiplex met tweezijdig hpl, gekocht bij een mede-forummer op FOG en hier.

Verloop treedt eigenlijk niet snel op. Het is eerder zo dat de haaksheid van het zaagblad van mijn TS55 soms nagekeken moet worden…

Bert,

Ik begrijp niet zo goed wat je bedoelt:

1. Met die methode van het gatenpatroon heb je toch geen winkelhaak/driehoek meer nodig? Of bedoel je dat je die snel gebruikt om de haaksheid te controleren, en indien niet goed lijn je weer uit met de gatenpatroon methode? Heb je meer info over die driehoek/forumgenoot?

2. Oh, van het niet haaks zijn van de TS55 had ik nog niet gehoord. Snijd je je splinterguard dan dieper in, en klemt je blad dan makkelijker in de snede? Echt 'scheef' zagen kan je toch niet bij gebruik met de geleiderail? Hoe regel je de haaksheid van het blad?
 

gompy58

Actieve deelnemer
15 jan 2013
315
1
De haaksters bij Festool is eigenlijk in de meeste gevallen niet goed te krijgen zonder dit soort hulpmiddelen. Persoonlijk vindt ik het echt tegenvallen dat deze truukjes nodig zijn bij een merk dat niet de goedkoopste is en spullen verkoopt die de indruk wekken dat je dan precies kunt werken.

de zwaaihaak voor de geleide rails is er ook zo een, niet strak mee te werken.

eigenlijk is dat cnc gefreesde gatenblad het enige ding dat echt strak resultaat geeft als je er de q dogs bij gebruikt.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.766
738
Enschede, Twente
@SereN In antwoord:
1. Ja, om snel te checken gebruik ik die driehoek. Gekocht bij Michael Gros Houtwerk, Heusden.
2. Als je de TS55 in een andere instelling dan haaks gebruikt hebt moet je even opletten bij het terugzetten naar 90 graden. Rotzooi ertussen, niet goed vastzetten, en zo meer, kan veroorzaken dat je afwijkt. Is mij in elk geval al eens overkomen. Ik check het blad in de wisselstand met een kleine winkelhaak die echt goed is.

@gompy58 De MFT/3 is prima af te stellen. Punt is dat sommige houtbewerkers extreem precies willen werken en dan over een tiende mm vallen… Wat betreft die zwaaihaak heb je gelijk — is niet handig. In tegenstelling tot het accessoire van de Kapex, die is dan weer reuze handig. En zo is er altijd wat. (Ook wat betreft de gaten in de MFT; iemand heeft ze nagemeten en geconstateerd dat er soms wel 5/100 mm afwijking in zat, jaja…)
 

WR1944

Oud hout
Vergeet niet dat Festool een modulair systeem is. Veel onderdelen zijn op diverse manieren op diverse machines en opstellingen te gebruiken. En mobiliteit is de leidende gedachte.
Een klacht is bijvoorbeeld dat de MFT/3 niet stabiel is. Noem mij dan een werkbank met opklapbare poten en draagbaar is die dan wel stabiel is.
Bij het zagen met de invalzaag onder 45 graden valt de zaag om als je de geleide rails gebruikt. Makita heeft een trucje hiervoor en haakt de zaag in een groef van de rails. Maar door een beetje speling krijg je wel een kleine afwijking in de hoek. Gewoon de zaag op de rails drukken met je vrije hand.
En zo zijn er meer voorbeelden te verzinnen.
Een block bij mij vandaan is men een huis aan het bouwen in de gebruikelijke house framing stijl. Men gebruikt er de gebruikelijke cirkelzagen en bouwplaats tafelzaagmachines. Zelfs van een afstand zie ik wolken zaagsel zweven en hoor ik de zagen gillen. Dan ben ik toch blij met m'n Festool spullen. Zaagsnedes die je niet na hoeft te bewerken, zaaggemak met zowel grote platen als klein werk, stofafzuiging en de MFT die erg veelzijdig in te zetten is. Ik gebruikte bijvoorbeeld het gatenpatroon met dogs om frames haaks te verlijmen.

Het hele Festool concept berust op een compromis tussen eigenschappen. Mobiliteit, nauwkeurigheid, modulair en degelijkheid om een paar kernpunten te noemen. Om het één te bereiken zul je op een ander punt iets moeten inleveren. Het is een kunst om het ideale evenwicht te vinden en in mijn ogen is dat bij Festool goed gelukt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.