Spookschaaf, de eerste test...

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.736
398
.....en halverwege een meranti latje:



:rolleyes:

De oude/krokante laklaag kwam thans heel makkelijk los.. Tot ze een keer 'hapte' en gewoon doodleuk in twee brak. Toch maar eentje nieuw kopen dit keer!
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
868
184
Een spookschaaf is een schaaf, geen schraper. Voor dit soort werk gebruik je een schraapstaal of een schraapschaaf.
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.736
398
Als ze een afschilferende laklaag niet eens aankan, zou ze het al schavend zelfs nog minder lang uitgehouden hebben? Ik had alleszins al een 20-tal latjes kaal geschuurd, en wou het gewoon eens proberen met het spookschaafje aangezien die de gereedschapswand nog niet verlaten had sinds aankoop.
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Ik zou een laklaag ook niet met een spookschaaf doen. Misschien eerst met verfkrabber als ze gemakkelijk lost, en dan met schraapstaal. Zoek wel eens op hoe je juist de braam zet.

Of beter nog, zoek een (oude) stanley 53... Of een nieuwe Lee Valley of Dictum.

Waarom zijn die beter? Voor die types heb je toch een hamertje nodig om in te stellen? Of bedoel je dat ze betere kwaliteit zijn? Dan ben ik akkoord, een tweedehandse Stanley is beter dan een nieuwe.
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Point taken, hij heeft uiteindelijk ook gewoon gelijk.. Maar het blijft toch straf dat het ding in twee brak zonder al te veel moeite.
Die spookschaven zijn gegoten en daarna verder machinaal uitgevlakt. Die kan niet tegen een stoot bijvoorbeeld op een beton vloer. Hij was voorbestemd om in twee te knappen door zo'n (ge)val voordat jij hem (mis)gebruikt heb.
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
868
184
Dergelijke spookschaven zijn voor licht schaafwerk bedoeld: het snel afronden van spijlen, rondingen bijwerken, etc. Je neemt relatief weinig materiaal weg, en hoeft dan ook niet hard te trekken.

Breuken in sommige modellen oude schaven komen sowieso heel regelmatig voor, en dat heeft een reden. Hoe goed sommige oude schaven ook zijn, oud gietijzer heeft een veel kleinere treksterkte als het moderne (nodulaire) gietijzer. Tel daarbij op dat door de slechtere procesbeheersing er destijds vaak stress in het materiaal ontstond, en je hebt de reden voor veel breuken boven water. Daarom kun je als je bijv. een rabbet schaaf zoekt beter een nieuwe nemen van een merk als Lie Nielsen. Je krijgt dan modern gietijzer, van een uitstekende, moderne gieterij en hebt bovendien nog garantie. Begrijp me niet verkeerd: ik vind veel oude schaven net zo goed of beter als nieuwe en ik heb dan ook diverse oude schaven en zagen. Maar ik ben niet blind voor de problemen die sommige oude modellen hebben.

Voor dit werk zou ik trouwens een 112 pakken, en als je een nieuwe spookschaaf zoekt zou ik naar een Veritas model kijken.
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.736
398
Dof en ruw, een beetje zoals de goedkope imitatie (auto)velgen eruitzien als er een gedeelte afbreekt.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.763
146
Rotterdam
Ik heb hier een paar spookschaajes hangen waar ik aardig wat krachten op uitgeoefend heb. En ze zijn nooit gebroken.
Het lijkt er inderdaad op dat deze al eens gebroken is geweest, of gescheurd.

Het zou voor mij een mooi excuus zijn om een goede nieuwe te kopen. Ik ben gek op glimmend nieuw handgereedschap. :D
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
@sunrayes : misschien weet je het nog nietv:rolleyes: maar LN heeft hele mooie glimmende spookschaafjes (bij axminster 115 eurries OK het is niet gratis maar glimmen als ik weet niet wat )
lie.jpg

(KWIJL) Mooi he
 
Laatst bewerkt:

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.763
146
Rotterdam
@sunrayes : misschien weet je het nog nietv:rolleyes: maar LN heeft hele mooie glimmende spookschaafjes (bij axminster 115 eurries OK het is niet gratis maar glimmen als ik weet niet wat )
(KWIJL) Mooi he

Prachtig!!

Maar voorlopig zit ik even met een kapot armpje:

2016-07-14 20.14.34.jpg
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
892
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Waarom zijn die beter? Voor die types heb je toch een hamertje nodig om in te stellen? Of bedoel je dat ze betere kwaliteit zijn? Dan ben ik akkoord, een tweedehandse Stanley is beter dan een nieuwe.

Nee. De 53 is het model met de verstelbare zool, waarbij je dus heel eenvoudig, en beter dan met dat knutselsysteem van de 151 met die twee schroefje, de schaafdikte kunt instellen, continu tijdens het proces als het moet. De Lee Valley (Veritas) en Dictum zijn gewoon goeie, betaalbare spookschaven - en als je een nieuwe koopt zitten er ook geen verborgen gebreken en, en anders heb je garantie.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
892
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ah zo, de zool is verstelbaar. Nu snap ik het. Dus je regelt op die manier met 1 knop de schaafdiepte? Dat lijkt me inderdaad handig.

Ja. Heerlijk. Wat wel even wennen is, omdat de voorkant van de zool 'kantelt' wijzigt bij het verstellen van de schaafdiepte/mondopening ook de schaafhoek. Maar dat went heel snel. Een spookschaaf is, anders dan een zoetschaaf of blokschaaf, toch geen precisie-instrument.

Ik gebruik mijn 53 met name bij de (kano)peddelbouw.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.