Rode kleur kersenhout bijwerken en imiteren

JokkeWood

Actieve deelnemer
14 sep 2015
58
2
Dag houtliefhebers

Wegens toch wat weinig tijd om alle meubels zelf te maken, hebben we enkele vol franse kersenhouten kasten gekocht. Nu moet ik een en ander bijwerken/aanpassen, en kersenhout is voor mij tot hiertoe een nobele onbekende.
Ik vraag me af met welk producten en technieken ze de roodachtige schijn er goed uit doen komen; en als ik hier en daar een detail in grenen wil maken, hoe ik deze rode afwerking kan imiteren (het gaat om minder zichtbare delen zoals een schabje in een dichte kast etc..

De kleur is zoals op de foto
kerselaar.jpg

Afwerkingslaag is vernis, maar daaronder?...

Alvast bedankt voor de ideeën!

Edit - Misschien beter in topic afwerking/beschermiing gezet? Mod?
 
Laatst bewerkt:

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Mooie kast trouwens.
Dezelfde kleur gaat je nooit lukken.
Wat wel kan is met waterbeits werken van Clou bijv en daarna met een lak aflakken zodat je dezelfde glans krijgt.
Of is het een weerkaatsing van de flits?
Clou waterbeits die vermeng je met water en je kan met meer of minder water of met verschillende pigmenten een mix maken tot je in de buurt komt.
Als je dat gebruikt vergeet dan niet dat je bij het schuren de laatste keer het hout licht vochtig maakt zodat de vezels omhoog komen.
Die schuur je dan weg, eventueel nog een keer en dan pas met de waterbeits erop, licht aanbrengen met een spons bijv.
Het handigst is om het eerst 'ns op een proefhoutje te doen voor je het op het hout gaat doen wat je wilt gebruiken zodat je ziet wat de vezels doen in combinatie met water en ook om de kleur op het hout te zien en te vergelijken met je kast.
Hier een link voor Duller, daar is de beits het goedkoopst; http://dullerenco.nl/clou-waterbeits
 
Laatst bewerkt:

JokkeWood

Actieve deelnemer
14 sep 2015
58
2
Bedankt voor de tips willem! De kast op de foto is maar een voorbeeld. De onze is nog mooier :)
Da's inderdaad superhandig om te mangen op die manier, na wat experimenteren moet dat lukken!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.