Nat- en droogslijper Aldi

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
Bij de Aldi hebben ze aankomende zaterdag (16-7) een nat- en droogslijper in de aanbieding voor 49,99 euro, bij het zoeken naar een handleiding kwam ik die tegen via de site van Einhell (niet mijn favoriete merk trouwens).
Is zo,n slijpsteen wel of niet interessant?
Op de plank heb ik een Cruesen staan met een grijze en witte steen van 15cm.
 

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
528
48
Groningen
Heb een tijdje geleden hier een vraag over slijpen gesteld, toen werd er niet zo enthousiast gereageerd over deze nat droog slijpers in het algemeen. Voor machinaal slijpen werd de creusen aangeraden. En tientallen andere manieren om te slijpen :)
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
tja hij zal het zeker "doen". Ooit eind middelbare school een topcraft cirkelzaag gekocht voor 79 euro, heel veel geld maar wel binnen bereik. Nu 11 jaar later doet hij het nog steeds. Echter, ergonomie niet aanwezig, erg zwaar, heel erg zwaar, heel luid, zaagsel overal, laser doet het vanaf het begin niet, parallel geleider tja, zaagblad wisselen hmm, beschermkap heeft wat hulp nodig bij het begin.
Ik heb 'm toevallig deze week nog gebruikt, met een glimlach omdattie al zolang meegaat, en het hout ging doormidden.

Je hebt echter al een topmerk als Creussen? die zou ik liever voor 49,99 laten repareren dan vervangen voor deze. Wat wil je slijpen? handgereedschap? grof slijpen op de creussen en daarna op een watersteen verfijnen zeg #1000? Dan ben je toch al een heel eind in de goede richting naar vlijmscherp in 2 simpele stappen.
 

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
Dank jullie wel.

De Creusen slijpsteen die ik heb werk gewoon is gelukkig niet kapot of zo (heb er ook zo'n ding bij met een wiel wat je er tegen aan kunt drukken) maar is alleen droog slijpen ik dacht misschien wel handig met het slijpen van beitels :)
Is iets waar ik mij nog in moet verdiepen maar zag hem staan en dacht eens even hier op het kennis centrum vragen.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
Ik zou het houden op de Creusen. Zeker als er een witte steen op staat , voor mijn doel liefst een smalle, maar dat maakt nu even niet uit.
Ik werk regelmatig ook op twee T7 Tormecs, maar zal die zelf niet aankopen. Droog slijpen gaat sneller en ik heb twee droogslijpers. De kleinste gutsjes ( 1 mm) gaan ook op mijn droogslijper.
Je kunt op je Creusen een CBN schijf zetten, schijnt geweldig te zijn en het staal koud te houden.

Het hele Tormec systeem ( en klonen) hangt of valt met de slijpcapaciteit van de steen die erop staat. Ik heb nog kunnen werken met een hele oude Tormec, vanuit de tijd dat ze nog geen supergrid stenen hadden. Dat ging gewoon totaal niet vooruit, voor mij zo goed als onbruikbaar.

groeten
Ornament
http://www.houtsnijden.eu
 

grrt

Actieve deelnemer
17 feb 2013
72
1
Ik heb zo'n zelfde slijpmachine als die van de Aldi aanbieding. Maar dan de versie van de toolstation. Ben er wel erg blij mee. Ik heb de harde steen vervangen door een MDF schijf waar ik een leren strip op geplakt heb om te wetten.
Gebruik de machine alleen om de scherpe randen op mijn beitels scherp te houden. Gewoon uit de hand, steen is ook niet perfect rond volgens mij. Het grovere slijpwerk doe ik op een andere machine waar wel een gereedschap houder op zit. Voor mij werkt het vooralsnog prima.
 

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
Dan is mijn vraag wel beantwoord lijkt mij :) ik hou de 50 euro mooi in de zak.

@grrt, je gebruikt de slijpmachine dus ook niet meer zoals die werd geleverd en gebruikt hem ook anders.
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.419
686
Emst
Ik heb ook iets dergelijks en hij doet wat ik wil dat hij doet.
Ik slijp er mijn houtdraaibeitels op de watersteen.
De droge steen gebruik ik niet, daar heb ik een Creusen voor.
Dat gaat goed.
Goed alternatief kost mij ongeveer 13 keer zoveel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.