Kity 635 vlak vandikte bank, start niet meer

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Hoi Forum,

Grote problemen hier in meubelmakerland, mijn vlak vandikte start niet meer.

Gister een flinke lading ruw hout gekocht, vandaag wilde ik een deel mooi vlakken.
Begonnen met een stukje meranti van krap een meter (panlat formaat, 2x5cm oid niet bepaald een uitdaging voor de machine), daarna machine uitgezet om de geleider op 90graden te zetten, en toen startte hij niet meer...
Als ik 'm inschakel bromttie slechts.

Is dit, klinkt dit als, een kapotte condensator?? Als ik met de hand een zwengel aan de pulley geef start hij niet.
Is dat iets wat ik zelf kan "doormeten"?
Het betreft een Kity 635 schaafmachine, gewoon op 230V.
Heeft iemand ervaring hiermee?

Groet Robert
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Kan je een foto maken van het type plaatje van de motor?
Maar bij een 220 volt motor is de condensator de eerste verdachte bij niet aanlopen en een bromtoon.
 

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
573
283
Hallo Robert,

Ja, dat klinkt als een kapotte condensator. Het brommen komt wel uit de motor, en geeft de pulley weerstand als je de draaibank aanzet?

Ik vond dit filmpje wel leuk voor een simpele meting, en goed laten zien dat je moet ontladen voor je meet. Zoals hij zelf aangeeft is het niet de meest fantastische meetmethode, maar het geeft een aardig beeld.

Disclaimer: ik ben elektrotechnicus, maar gebruikelijk meer op printplaat/chipjes niveau....
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Hallo mannen, dank voor de reply's

Ik heb een foto gemaakt maar helaas out of focus, ik ben wel nog ff onder de machinetafel gaan liggen, het betreft een asynchone 2HP motor van het merk Ferm. (Hopelijk een andere Ferm dan die we kennen van de goedkope DIY apparaten, alhoewel die het altijd goed heeft gedaan) Verder niet veel aparts, achter cap staat 30uF.

dank voor de YT filmpjes, inmiddels heb ik al veel geleerd:) Ik zal 'm morgen meten. Echt zware tegenwerking/weerstand voel ik niet, ik zal ook de riem los halen, dan kan ik beter oordelen, zonder de weerstand van de machine zelf. En dan met spanning en zonder spanning. De motor zit onder tafel daarom is dat wat gepriegel. Ik neem aan dat weerstand goed is?
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.322
191
Gem. Winsum (Groningen)
Ja riem los halen en even weer proberen is goed plan. Je kan dan vaststellen of de machine zelf bovenmatig zwaar loopt. Als dat OK is EN de motor start met losgekoppelde riem wél dan kan het zijn dat de condensator weliswaar niet total loss is maar teveel in kwaliteit is achteruitgegaan.

(bij dit soort motortjes is vaak de C het probleem)

mvg
klaas0639
 

gpf

Actieve deelnemer
11 aug 2010
548
155
Zutphen
Wat ook kan door eigen ervaring is dat de veiligheidsschakelaar
aan de binnenkant niet in de goede stand teruggekomen is. Doet hij het al niet bij vlakken?
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Dan gok ik dat die motor al niet meer origineel is...
Hoi Henk, dank voor je reactie, ik weet niet goed wat je ermee bedoelt. Zo'n kity 635 net als bv een Inca is een oldskool machine, dus de kans is idd aanwezig dat de motor niet origineel is. Ik heb m gekocht van een werktuigbouwer die het restaureren van dit soort apparaten als hobby heeft. Hij heeft 'm uitgevoerd met veiligheidsschakelaar, de motor laten doormeten (voor wat het waard is) en deze naar de onderkant van de tafel verplaatst, om hem arbo(?) goedgekeurd te krijgen voor gebruik in een hobbyclub. De motor is wel in "Kity kleur"...

Ja riem los halen en even weer proberen is goed plan. Je kan dan vaststellen of de machine zelf bovenmatig zwaar loopt. Als dat OK is EN de motor start met losgekoppelde riem wél dan kan het zijn dat de condensator weliswaar niet total loss is maar teveel in kwaliteit is achteruitgegaan.

(bij dit soort motortjes is vaak de C het probleem)

mvg
klaas0639
Hoi Klaas, ik heb idd de riem los gehaald en de motor aangezet, met een zetje kreeg ik 'm nu wel aangezwengeld en begon hij vrolijk te draaien:D
Dus de condensator is idd de rotzak in dit geval. Ook gaf de motor weerstand toen ik m aanzette.

Wat ook kan door eigen ervaring is dat de veiligheidsschakelaar
aan de binnenkant niet in de goede stand teruggekomen is. Doet hij het al niet bij vlakken?
Thanks gpf, dat heb ik wel eens gehad met een ander apparaat, een keer heen en weer en toen ging die weer. Dat had ik al uitgeprobeerd.

De electrowinkel was helaas vandaag, "wegens omstandigheden", gesloten om 13u, anders had ik al een nieuwe gehad denk ik
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.322
191
Gem. Winsum (Groningen)
Hoi Klaas, ik heb idd de riem los gehaald en de motor aangezet, met een zetje kreeg ik 'm nu wel aangezwengeld en begon hij vrolijk te draaien:D
Dus de condensator is idd de rotzak in dit geval. Ook gaf de motor weerstand toen ik m aanzette.

Die enkelfase motoren zelf zijn heel betrouwbaar maar hun zwakke punt is de condensator. Gelukkig zijn ze makkelijk te vervangen en niet kostbaar

succes

mvg
klaa0636
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Hallo Robert,

Ja, dat klinkt als een kapotte condensator. Het brommen komt wel uit de motor, en geeft de pulley weerstand als je de draaibank aanzet?

Ik vond dit filmpje wel leuk voor een simpele meting, en goed laten zien dat je moet ontladen voor je meet. Zoals hij zelf aangeeft is het niet de meest fantastische meetmethode, maar het geeft een aardig beeld.

Disclaimer: ik ben elektrotechnicus, maar gebruikelijk meer op printplaat/chipjes niveau....
Ik heb 'm zojuist verwijderd gekregen, er zat nog een beschermkapje om het geheel dat met isolatietape vast zat. Ook heb ik 'm met mijn multimetertje bekeken en hij gaf geen reactie op de Ohm meter. In een bakje meende ik nog wat electro rommel te hebben liggen en waarempel zat er een condensator bij, mooi om te kijken of die wel een meting gaf. En idd je zag mooi de weerstand oplopen en daarna weer zakken, de kapotte deed dat dus niet meer.

Die enkelfase motoren zelf zijn heel betrouwbaar maar hun zwakke punt is de condensator. Gelukkig zijn ze makkelijk te vervangen en niet kostbaar

succes

mvg
klaa0636
Thanks! Morgen naar de electrowinkel, das zo'n man die gewoon altijd alles weet en alles heeft:p Igg dat hopen we dan deze keer ook maar
 

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
573
283
Nou, ik ben benieuwd! Laat het even weten, dan kan ik mijn interne database van fouten en oplossingen weer updaten :)
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Hoi Nerf,

Het was idd de condensator, electrozaak was open de dag erna, daar hebben ze m doorgemeten en idd kapot, nieuwe hadden ze liggen, aangesloten en binnen 2 sec liep de machine weer.

Het beschermkapje er terug opzetten en de dag ervoor alle snippers wegvegen, zodat ik ondertafel kon gaan liggen was uiteindelijk meer meer werk:p
Nu het nog openlag alles ff voorzien van een drupje olie en de machine loopt weer als een zonnetje.

Ik heb echter de machine gekregen met een 25uF condensator, terwijl de motor aangeeft 30uF nodig te hebben, kan dat een reden zijn voor vroegtijdig falen? Nu zit er mooi een 30uF in.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.