Nat droogzuiger

BasRonin

Actieve deelnemer
13 mrt 2016
330
11
Ff advies.. Is dit wat:

https://www.gamma.nl/assortiment/gamma-nat-en-droogzuiger-ndz-1400-sw/p/B515930

Hoofdzakelijk om te gebruiken voor mn afkortzaag en cirkelzaag en schuurmachine. Is dat wat?! Kan ik er ook een dust master op zetten? Zo'n cycloon systeempje..

Hij gaat zonder zakken en er zit een systeem op datie tegelijkertijd met apparaat aangaat.

Ik begrijp dat een festool beter is maar zoveel geld heb ik er niet voor over.. Of zijn er betere tussenoplossingen?
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.949
89
West-Friesland
Ik heb een Karcher 2501 al jaren en die doet het nog steeds goed, nu in gebruik bij de baas.
Dus heb ik pas een Makita VC2512L (L klasse) gekocht die heeft een dikkere slang en een contactdoos en zuigt beter.
Met een Aldi cycloon (asemmer) ertussen blijf al het zaagsel in de emmer en mijn L klasse stofzak mooi schoon.
Mvg,:).
 

Nick18

Actieve deelnemer
17 jun 2013
165
15
@Mrblond
Ik heb de Lidl stofzuiger inmiddels alweer ongeveer 4 jaar naar volle tevredenheid. Daarvoor heb ik een Kärcher instapmodel vrij snel versleten.
Het stopcontact op de stofzuiger voor het aansluiten van machines werkt ook erg fijn, de stofzuiger gaat dan automatisch aan wanneer je het aangesloten apparaat aanzet. Stofzuigerzakken zijn makkelijk online te bestellen, ik gebruik nu kunststof achtige zakken ipv de papieren, deze gaan nooit meer kapot en lijken beter te filteren.

Hier heeft een forummer zelfs een cycloon oplossing ermee in elkaar geknutseld:
http://www.woodworking.nl/showthread.php?12286-De-stofzuiger-met-cycloon-is-klaar
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Het hangt een beetje van je schuurmachine af of het schuren met een stofzuiger goed gaat. Als er te veel vacuum ontstaat wordt je schuurpapier te sterk aan het oppervlak vastgezogen en loopt het sneller vol. Daarom is een regelbare zuigkracht handig. Maar je kan natuurlijk altijd het vacuum regelen door wat valse lucht toe te laten.
 

BasRonin

Actieve deelnemer
13 mrt 2016
330
11
Hmm.. en niemand heeft die Gamma zuiger die ik linkte? Want die is momenteel gewoon echt goedkoop..

Die Makita heb ik ook nog altijd op mn lijstje staan overigens @Spaander.
 

Nick18

Actieve deelnemer
17 jun 2013
165
15
Heb je bij die stofzuiger van Gamma geen stofzakken nodig of kunnen ze er zelfs niet in? Ik zou zelf geen stofzuiger willen zonder stofzak mogelijkheid. Dat filter lijkt me onbetrouwbaar voor fijnstof... Mijn mening natuurlijk!
Bij de Lidl stofzuiger en ook de Kärcher die ik had was er een keuze voor wel of geen zak. Een stofzak is voor mij een must voor bijvoorbeeld de schuurmachine (of schuurband). Voor bij een schaafmachine mogelijk weer minder nodig. Binnenkort ga ik er een cycloon bij plaatsen en denk ik dat ik altijd een stofzak zal gebruiken.
 
Laatst bewerkt:

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
ik heb ook de gamma zuiger.
kan geen zak in.
Zit alleen een filter in maar wil er toch een cycloon op maken.
hij is wat traag met opstarten de eerste keer.
Blijft lang doorlopen
Zuigt wel als een malle.
Bijgeleverde stang is te kort maar die gebruik ik niet.
Het is een mooi compact zuigertje.

Nadeel is dat de schakelaar op stand 0( uit) evengoed stroom doorlaat via het ingebouwde contact.
Dus de machine is altijd aan te zetten.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Heb ook een s zo'n gamma geval gehad met alleen een filter.
Bij het op zuigen van bouwstof zat de filter in de kortste keren dicht en zoog nagenoeg niet meer.
Heb dat ding toen naar de stort gebracht!
Heb nu een CTL33 en die doet tenminste wat hij moet doen: stof opzuigen.
Heb er nu wel een cycloon tussengezet, werkt perfect.

ik heb ook de gamma zuiger.
kan geen zak in.
Zit alleen een filter in maar wil er toch een cycloon op maken.
hij is wat traag met opstarten de eerste keer.
Blijft lang doorlopen
Zuigt wel als een malle.
Bijgeleverde stang is te kort maar die gebruik ik niet.
Het is een mooi compact zuigertje.

Nadeel is dat de schakelaar op stand 0( uit) evengoed stroom doorlaat via het ingebouwde contact.
Dus de machine is altijd aan te zetten.
 

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Ik was op zoek naar een stofzuiger voor nat en voor 'brol' op te zuigen (ben namelijk aan het verbouwen).
Een tijdje geleden heb ik deze gekocht en ik ben hier zéér tevreden over, net als de andere mensen in de reviews.
Er zitten ook een aantal hulpstukken bij.

Voor werken buiten heb ik vlak naast mijn huis een put moeten graven van 2 meter diep.
Om het overtollige grondwater weg te zuigen heb ik gewoon de slang laten zakken tot in die put en deze stofzuiger werkte alles moeiteloos naar boven :)
Zeker een aanrader.
 

BasRonin

Actieve deelnemer
13 mrt 2016
330
11
Den Deze, dat is wel bizar, er zit op de bouwzuiger van die link van jou een M filter!! Terwijl die stofzuiger maar 100 euro kost..
 

BasRonin

Actieve deelnemer
13 mrt 2016
330
11
Mis er alleen een automatisch aangaan systeem erop of zit dat er wel op? Zijn dat altijd die ingebouwde stekkers in de bouwzuigers waar je je gereedschap op moet aansluiten?
 

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Systeem gaat niet automatisch aan (zit geen stekker op om een machine aan te sluiten).
Ik heb een Festool stofzuiger die ik gebruik met mijn machines, deze stofzuiger sluit ik meestal aan op mijn lamellenfrees en gebruik ik voor alles op te kuisen (gaande van zaagmeel tot steenpuin en water) :)
 

BasRonin

Actieve deelnemer
13 mrt 2016
330
11
Ik heb een Festool CTL-Mini stofzuiger gevonden die ik voor een zachte prijs kan overnemen, echter nu lees ik overal dat Festool stofzuigers geweldig zijn, maar dat bv Bosch of DeWalt apparatuur hier niet op aangesloten kan worden doordat er geen adapters bij zitten. Iemand een idee hierover?

Soort van Festool stofzuiger alleen voor Festool apparatuur..
 

BasRonin

Actieve deelnemer
13 mrt 2016
330
11
Niemand een idee over de adapters van een festool stofzuiger ten opzichte van een bosch groen schuurmachine en dewalt cirkelzaag en afkortzaag?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.