Reling van cruiseschip maken. Hoe?

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.535
254
Hoe een reling van cruiseschip te maken?
ik zoek voor een toekomstig project een (repeteerbare) manier om een plank/balk aan de bovenkant (licht) bol (ovaal) te maken.

Ook eventueel net om de bocht, en daar bedoel ik de zijkanten mee. Dan krijg je zeg maar een ovaal die op z'n kant ligt, maar wel met een vlakke onderzijde.

Zoiets:

Screenshot_2016-06-04-12-22-49.jpg

Edit:
Het wordt voor een meubel waarbij ik zelf de vorm en de houtsoort wil kunnen bepalen.
 
Laatst bewerkt:

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ik heb zoiets gedaan met een zijkant voor aan een snijplank

Ik heb het hout onder een hoek in de lengte over de vlakbank gehaald, hoek een aantal graden (ik meen 10) versteld en dan weer een gang, dat een paar keer herhalen (en uiteraard wel na ieder gang het hout draaien) zodat er aan beide zijde het zelfde af gaat

Daarna de schuurmachine dwars op het hout over de ronding heen halen (K80) dat haalt net de randjes die tussen de banen zitten er af en hou je een mooie ronding over
 

lhoornweg

Actieve deelnemer
14 aug 2014
468
7
Hoe een reling van cruiseschip te maken?
ik zoek voor een toekomstig project een (repeteerbare) manier om een plank/balk aan de bovenkant (licht) bol (ovaal) te maken.

Ook eventueel net om de bocht, en daar bedoel ik de zijkanten mee. Dan krijg je zeg maar een ovaal die op z'n kant ligt, maar wel met een vlakke onderzijde.

Zoiets:

Bekijk bijlage 50362

ik wil niet lullig zijn ,maar het profiel afgebeeld op de foto is denk ik kant en klaar te koop, tot in zoverre, het bruggetje achter bij huis heeft hetzelfde profiel als reling en ik denk niet dat gemeente Almelo deze apart laat maken...
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.280
215
't hoofd van Overijssel
Ik heb zoiets gedaan met een zijkant voor aan een snijplank

Ik heb het hout onder een hoek in de lengte over de vlakbank gehaald, hoek een aantal graden (ik meen 10) versteld en dan weer een gang, dat een paar keer herhalen (en uiteraard wel na ieder gang het hout draaien) zodat er aan beide zijde het zelfde af gaat

Daarna de schuurmachine dwars op het hout over de ronding heen halen (K80) dat haalt net de randjes die tussen de banen zitten er af en hou je een mooie ronding over

Zou het niet met een vlakbank maar eerder met een vandiktebank doen. Even een schaafbakkie bouwen en goed invetten en je hebt altijd de zelfde maat.

schaafbak.jpg
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.535
254
@ Ihoornweg:

Het wordt voor een meubel waarbij ik zelf de vorm en de houtsoort wil kunnen bepalen.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.777
932
Leeuwarden
TS vraagt ook om een ovaalronde vorm op de bovenkant en dan nog met ronde hoeken naar de zijkanten toe. Ik zit meer te denken aan oplossingen die met een freesmachine gemaakt kunnen worden, maar dat is natuurlijk afhankelijk van het bezit van deze machine en het formaat van de relingen.

Fons
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.535
254
Super bedankt voor alle bruikbare oplossingen! Dan denk ik: waarom ben ik er zelf niet opgekomen.........

De enige die ik zelf kon bedenken was die met de bovenfrees voor alleen de bovenkant, maar vond ik zelf niet genoeg repeteerbaar en te omslachtig voor vele meters.

@ Athanor:
Ik heb een goede bovenfrees. Wat zou dan een mogelijkheid zijn om daarmee de hoek om te gaan?
 
Laatst bewerkt:

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.777
932
Leeuwarden
Voor een bovenfrees moet je kijken bij de freesjes die WR1944 hierboven laat zien. Ik dacht meer aan oplossingen met een stationaire spilfrees. En dan zoeken naar mogelijk geschikte messen of aangepaste frees.

Fons
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.535
254
Een spilfrees komt er voorlopig niet. Wél een "gewone" freestafel moet er nog komen.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.050
2.580
Die radiaalzaag kan je zonder problemen gebruiken om te frezen. As 30mm en genoeg vermogen. En je kan de frees onder een hoek zetten.
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Die radiaalzaag kan je zonder problemen gebruiken om te frezen. As 30mm en genoeg vermogen. En je kan de frees onder een hoek zetten.

Dat heb ik eerder gehoord en ik ben daar wel benieuwd naar, ik heb zo'n radiaalzaag. Heb je er zelf ervaring mee en heb je enig idee waar die uitbreidingen te koop zijn voor een wat ouder model DeWalt radiaalzaag?

Groet, Rob.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.050
2.580
De freessetjes voor dewalt komen regelmatig op marktplaats langs. Ik heb er twee. Een heeft een gat van 16mm en een kamer voor de moer. De andere heb ik uitgedraaid naar 30mm zodat ik hem op mijn spilfrees kan gebruiken. De orginele dw sets bestaan uit een freeskop met twee rechte messen en een set enkele messen met rondom verschillende soorten profiel. De profielmessen worden geborgd met een pen in een kamertje in het mes. Voor de balans zet je aan de andere kant een mes dat minder ver uitsteekt. Het toerental is maar 2800 dus het valt wel mee met trillingen. Mijn dewalt is uit 1956 en hij gaat nog steeds prima.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.050
2.580
Er staat er een op marktplaats. Deze set is voor gebruik van standaard flumessen. Advertentienummer is m1051230805.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.050
2.580
Die set op mp past als je zaag een as van 16mm heeft. Bij een freesset hoort een aparte beschermkap, maar die is alleen handig als je je zaag wil gebruiken om te vlakken. Met andere manieren van frezen maak ik zelf wat van balkhout. Ik weet niet waar je tafel uit bestaat, maar om soepel door te voeren kan je een simpele strook goedkoop laminaat gebruiken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.