Eiken stam drogen

Bart85

Nieuw lid
12 jul 2016
10
0
Hallo allemaal,

Ik ben helemaal nieuw en onbekend op het gebied van houtbewerking dus vandaar dat ik jullie hulp inroep.

Afgelopen weekend heb ik een vers gezaagd eiken stammetje bemachtigd
(ca. 50 cm hoog, diameter ca. 30 cm). De schors zit nog om de stam.

Ik wil van dit stammetje een wijnfles houder maken zoals onderstaande foto.

Voordat ik hiermee aan de gang ga heb ik een aantal vragen:
- Hoelang denken jullie dat ik het stammetje moet laten drogen voordat ik aan onderstaande werkstuk kan beginnen?
- Laat ik de stam het beste drogen met de schors er omheen of zal ik die er af halen?
- Hebben jullie nog andere tips/suggesties voor het drogen om scheuren te voorkomen?

Hopelijk kunnen jullie mij hiermee helpen.

e17645b10c86c21e653e1c499e3d6745.jpg
 

BeRo

Actieve deelnemer
19 apr 2016
156
4
Rotterdam
Beste Bart,

Zeker met de schors er om droogt hout ongeveer 1cm per jaar. Een plank van 2 cm dik moet dus een jaar aan de lucht drogen.
Jouw stammetje zal er dus zeker een jaar of 5 over doen. En dan heb je het risico, dat de kopse kanten eerder drogen dan de kern, met scheuren als resultaat.
Nu kun je het nu al bewerken, dat haalt heel wat hout weg en verkleint het risico op scheuren. Als je ALLE kopse kanten goed insmeert met 2 lagen witte houtlijm heb je veel minder kans op scheuren, zeker als de gaten voor de wijnflessen er al inzitten. Als het hout droog is (regelmatig wegen) de lijm mat schuren en je ziet niets meer.

Succes met je project.

Ber Rosbach.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.