PDA

Bekijk Volledige Versie : Mini review Jet JWP12 vandiktebank

Viepert
13-07-16, 07:54
Heb de bank nu een aantal weken in gebruik en ik moet zeggen wat een heerlijke machine.
Doordat alles staal is weegt hij een aardig stuk, maar het voelt wel als kwaliteit.
Het schaven zelf gaat als een zonnetje.
Soms wel last van snipe, maar dat is met die lunchbox modellen toch nooit 100% tegen te gaan zoals ik lees. Als je de laatste paas licht doet dan valt het opzich mee. Niks wat met een schuurmachine P120 weg te schuren is.

Wat betrefd het vlakken met de bank.
De kleinere stukken leg ik vast op een stuk 18mm multiplex met dubbelzijdig tape.
Door de hoeken die "krom" zijn met rest stukjes te ondersteunen blijft het werkstuk dan vlak.
Het geheel door de machine halen totdat je een vlakke bovenkant heb.
Dan het stuk eraf halen en gewoon als normaal schaven.

De echt grotere stukken zet ik vast op me werktafel die nagenoeg vlak is.
Met een bovenfrees en hulpstuk frees ik eerst de bovenkant en dan verder door de schaaf heen.

Conclusie :
Is het een goeie machine?
Jazeker, zijn geld waard. Meer dan een HBM 10 of 12" (mijn mening)

Zou ik hem weer kopen?
Dit is een moeilijke. Hij doet wat hij moet doen en mocht ik nog eens in de toekomst een lunchbox moeten nemen, dan zeker.
Maar ondanks de trucjes voor het vlakken zou ik in de toekomst toch voor een combi vlak/vandikte gaan. Mits ik er de ruimte voor heb dan, want dan wordt het geen combi alá HBM 10" maar een grote stationaire machine.

Als ik een cijfer zou moeten geven, een 8,5.
Zoek je alleen een vandikte bank dan is dit een no-brainer.
Wil je ook vlakken en heb je de ruimte voor een stationaire machine, spaar dan ff door.

lhoornweg
13-07-16, 09:18
Viepert, zou je nog wat foto's willen plaatsen van de machine? ben erg benieuwd naar

Lars.
13-07-16, 09:57
Bedankt voor de review, ik ben nu aan het sparen voor een vandiktebank en had deze op het oog. Ik ben blij dat ie bevalt, nu nog een paar maanden sparen en dan staat ook bij mij in de ''werkplaats''

Pel
13-07-16, 11:19
Ik zit eigenlijk ook allang te twijfelen of ik zo'n JET zal kopen, punt alleen is, dat ik hem waarschijnlijk maar weinig ga gebruiken. Maar het is denk ik wel eens makkelijk als ik wat op dikte moet schaven, maar van de andere kant is het jammer als zo'n machine alleen maar stof staat te vangen? kortom ik weet het nog niet?

Groet Pel.

Niekosss
13-07-16, 11:55
Ik heb ook na de aankoop van VIEPERT lang zitten twijfelen om de jet te kopen, zelf keer wezen kijken bij vdh bv.
Uiteindelijk vorige week zondag een scheppach hm2 opgehaald bij mij in de buurt. deze had ik via mp voor 150 euro bemachtigd.
en moet eerlijk zeggen niks geen spijt van mijn aankoop.

Viepert
13-07-16, 12:41
Ik zal vanavond even wat foto's uploaden.

@Pel
Ik had hem in het begin eigenlijk gekocht voor de "heb" en omdat ik dacht dat het voor sommige projecten wel van pas kon komen. Heb er tot nu toe geen enkele spijt van.
Vroeger deed ik met de bandschuurmachine het voorwerk, nu is het simpel ff door de Jet heen en het is alleen nog ff afschuren met P180 en klaar. Zo mooi is het resultaat, afgezien van de snipe dan. Maar dat calculeer je in zodat je dat met de afkortzaag eraf haalt.

@Niek
Zodra de tijd komt dat er een nieuwe moet komen en ik heb de ruimte. Dan komt er ook zo'n soort machine. Al zat ik eerder naar de EB hc260 te kijken. Maar dat is toekomst muziek.
Voorlopig voldoet deze nog prima!

Niekosss
13-07-16, 13:38
Viepert,

jou machine is ook super. heb er echt vaak aan gedacht om hem op te halen. maar keek ook wekelijks op mp naar vandiktebanken, als er dan een leuke machine langs komt voor 150 euro durf ik het risico wel te nemen. de hc260 heeft het zelfde idee als de scheppach.
Ik heb deze week een aanbouw freesmodule er bij gekocht kijken of dit wat is als ik heb dit weekend ophaal. dat lijkt mij het vordeel van de scheppach.

willem1958
14-07-16, 11:08
Viepert,

jou machine is ook super. heb er echt vaak aan gedacht om hem op te halen. maar keek ook wekelijks op mp naar vandiktebanken, als er dan een leuke machine langs komt voor 150 euro durf ik het risico wel te nemen. de hc260 heeft het zelfde idee als de scheppach.
Ik heb deze week een aanbouw freesmodule er bij gekocht kijken of dit wat is als ik heb dit weekend ophaal. dat lijkt mij het vordeel van de scheppach.

Als ik jou was en je maakt regelmatig pen en gat verbindingen dan zou ik nog een langgatboormodule kopen als je 'm tegenkomt.
Die had ik vroeger ook op m'n combimachine en dat werkt echt fantastisch.

Viepert
14-07-16, 20:15
Sorry, de ochtenddiensten halen meestal alle puf uit me.
Ik zal morgen wat detail foto's schieten zodat jullie de inner workings kunnen zien.

Viepert
16-07-16, 11:25
Hier zijn wat detail foto's. Ook de afzuigkap er even af gehaald.
En wat voor snippers eruit komen.

http://i1168.photobucket.com/albums/r489/Bas_Kaandorp/Garage%20verbouwing/20160716_115549_zpsfzd4up9w.jpg (http://s1168.photobucket.com/user/Bas_Kaandorp/media/Garage%20verbouwing/20160716_115549_zpsfzd4up9w.jpg.html)

http://i1168.photobucket.com/albums/r489/Bas_Kaandorp/Garage%20verbouwing/20160716_115542_zpseg6azuib.jpg (http://s1168.photobucket.com/user/Bas_Kaandorp/media/Garage%20verbouwing/20160716_115542_zpseg6azuib.jpg.html)

http://i1168.photobucket.com/albums/r489/Bas_Kaandorp/Garage%20verbouwing/20160716_115556_zpsjgzetiao.jpg (http://s1168.photobucket.com/user/Bas_Kaandorp/media/Garage%20verbouwing/20160716_115556_zpsjgzetiao.jpg.html)

http://i1168.photobucket.com/albums/r489/Bas_Kaandorp/Garage%20verbouwing/20160716_120414_zpsa5agcd1o.jpg (http://s1168.photobucket.com/user/Bas_Kaandorp/media/Garage%20verbouwing/20160716_120414_zpsa5agcd1o.jpg.html)

http://i1168.photobucket.com/albums/r489/Bas_Kaandorp/Garage%20verbouwing/20160716_120026_zps1be1af7p.jpg (http://s1168.photobucket.com/user/Bas_Kaandorp/media/Garage%20verbouwing/20160716_120026_zps1be1af7p.jpg.html)

http://i1168.photobucket.com/albums/r489/Bas_Kaandorp/Garage%20verbouwing/20160716_111550_zpsgndejeho.jpg (http://s1168.photobucket.com/user/Bas_Kaandorp/media/Garage%20verbouwing/20160716_111550_zpsgndejeho.jpg.html)

willem1958
16-07-16, 12:46
Goed review Viepert.
Duidelijk met de foto's enzo.
Fijn dat je tevreden bent met je aankoop.
Wel jammer dat je misschien toch te snel voor dit hebt gekozen ipv nog wat doorsparen voor een combibankje.
Nou nog met je mooie zebranohout wat moois maken.
Als ik van dikte schaaf doe ik de laate rit ook alijd 0,1 mm, dat geeft het mooiste resultaat en hoef je ook niet veel meer te schuren.
Groet Willem

Knutselaertje
16-07-16, 16:29
mooie review! ben eigenlijk ook best benieuwd naar het kastje dat je er onder gemaakt heb...
kan je daar iets meer van vertellen\/ laten zien?

Viepert
16-07-16, 17:09
Ja Willem, hoemeer we er over praten hoe meer ik eigenlijk een combi wil hebben.
Misschien dat deze wel binnenkort te koop staat ;)

Dat kastje is een werktafel/outfeed waar me zaagtafel ook op staat.
Is opzich van constructie super. Sterk, mobiel en nagenoeg vlak. Maar voor het mooie is ie eigenlijk een beetje over-engineerd. Had hem ff een maatje kleiner moeten maken. Maargoed dat kan altijd nog.
Een werkplaats is ook nooit klaar he :D

Knutselaertje
16-07-16, 17:11
een wp is idd nooit klaar :) recentelijk mn stofafzuiging opgehangen, maar dan pak je meteen alles aan :(
Is die delta vlak machine dan niks voor je op het mp? dan heb je iig beide machines/ mogelijkheden.

Viepert
16-07-16, 17:14
Er staan vaak Scheppach combi banken op. Wordt verkocht door iemand die ze restaureerd. Volgens mij zit hij ook hier op het forum(?) Heb al gecommuniceerd dat ik wel op de wachtlijst wil. Afhankelijk van prijs/uitvoering natuurlijk.

PS ik bedoel het echte MP dan.
Die Delta had ik ook gezien, maar als er wat "nieuws" komt dan wordt het een combi ivm ruimte en financiën.

Knutselaertje
16-07-16, 17:32
oeh dat wist ik niet.
grootste probleem vind ik altijd de ruimte.
geld kan ik meestal wel vrij maken voor een leuk "noodzakelijk" gereedschap. een garage is zo vol... en moet je erg creatief in zijn.
yt biedt daar wel veel uitkomst! vandaar ook mijn interesse in je onderstel voor de jet :)

Viepert
18-07-16, 14:49
@Knutselaertje
Dit is die werkbank cq outfeed tafel.
Binnenkort ga ik hem in lengte een stuk inkorten.
En een foto van het rol mechanisme.

http://i1168.photobucket.com/albums/r489/Bas_Kaandorp/Garage%20verbouwing/20160718_154206_zpsteilbeao.jpg (http://s1168.photobucket.com/user/Bas_Kaandorp/media/Garage%20verbouwing/20160718_154206_zpsteilbeao.jpg.html)

http://i1168.photobucket.com/albums/r489/Bas_Kaandorp/Garage%20verbouwing/20160718_154216_zps5lecmshn.jpg (http://s1168.photobucket.com/user/Bas_Kaandorp/media/Garage%20verbouwing/20160718_154216_zps5lecmshn.jpg.html)

willem1958
19-07-16, 12:47
@Viepert; ik vind de wiel/rolkonstruktie goed bedacht.

Viepert
19-07-16, 14:58
Gezien in een aflevering van The New Yankee Woodshop. Werkt opzich heel goed. Ik had alleen andere wielen moeten nemen. Deze zijn een beetje te klein.

peterl
07-09-16, 21:06
Beste viepert

Ziet er goed uit ben nu momenteel een schetsje aant maken een flip top table zeg maar. Het is de bedoeling om daar ook een jet (die ik nog moet aanschaffen) op te plaatsen.
Zou je de buiten maten van de jet op willen meten. Die kan ik zo gauw niet vinden op de site

Alvast hartelijk bedankt

Gr peter

peterl
07-09-16, 21:09
Aan de ene kant komt m.n zaagtafel aan de andere kant de jet
Nu moet er van onderen nog een bodem ingemaakt worden maar de vraag is nu hoeveel ruimte ik nodig heb voor de jet als tie op z.n kop hangt.

Nick18
08-09-16, 07:44
Hallo Peter, een goed idee zo'n flipflop tafel! Hou er wel rekening mee dat de Jet vlak/vandikte bank nog best een zwaar apparaat is en dat je tijdens gebruik je materiaal een klein beetje duwt, zorg er dus voor dat de tafel niet om kan vallen. Ik dacht dat Viepert z'n Jet inmiddels verkocht heeft. Zal ik de mijne vanavond voor je opmeten?
Ik vind de Jet een zeer goede machine, voor mij een blijvertje. Heel compact en goede kwaliteit. Met wat hulpmiddelen voor de Jet en een paar handschaven kan ik ook nog snel en goed vlakken.

gerrit626
13-10-16, 21:42
Hoi Viepert,

Ik zit te kijken naar je outfeedtafel voor de Dewalt cirkelzaag.

Ik ben van plan om ook zoiets te gaan maken.

Uit wat voor soort multiplex heb je de tafel gemaakt (populieren-, okoume-, hardhout- of berkenmultiplex)?

Ik kan het niet zo goed zien op de foto's.

Alvast bedankt.

Groet,

Gerrit

@Knutselaertje
Dit is die werkbank cq outfeed tafel.
Binnenkort ga ik hem in lengte een stuk inkorten.
En een foto van het rol mechanisme.

http://i1168.photobucket.com/albums/r489/Bas_Kaandorp/Garage%20verbouwing/20160718_154206_zpsteilbeao.jpg (http://s1168.photobucket.com/user/Bas_Kaandorp/media/Garage%20verbouwing/20160718_154206_zpsteilbeao.jpg.html)

http://i1168.photobucket.com/albums/r489/Bas_Kaandorp/Garage%20verbouwing/20160718_154216_zps5lecmshn.jpg (http://s1168.photobucket.com/user/Bas_Kaandorp/media/Garage%20verbouwing/20160718_154216_zps5lecmshn.jpg.html)

Viepert
13-10-16, 22:41
Hoi Viepert,
Ik zit te kijken naar je outfeedtafel voor de Dewalt cirkelzaag.
Ik ben van plan om ook zoiets te gaan maken.
Uit wat voor soort multiplex heb je de tafel gemaakt (populieren-, okoume-, hardhout- of berkenmultiplex)?
Ik kan het niet zo goed zien op de foto's.
Alvast bedankt.

Groet,

Gerrit

Dit is gewoon berken multiplex. Mss wel te mooi voor zoiets, maar het mocht mooi zijn van me vrouw.
Als je hem ook in je garage wilt gaan gebruiken zou ik hem alleen iets kleiner maken in de lengte richting.
Zodra ik er eens tijd en zin in heb ga ik hem ook inkorten. Neemt toch ff wat teveel ruimte in en is verrekte zwaar.

peterl
14-10-16, 08:21
Hoi nick

Ja de tafel moet goed geborgd worden dat komt wel goed blad van 30 mm stevige as erdoor
Op de 4 hoek punten borgen. Dan moet de lukken. Als je jouw jet op wilt meten graag.
Ben druk aant tekenen en rekenen om m.n schuurtje opnieuw in te richten. Blijft altijd schuiven en puzzelen met die kleien ruimte. Dan is zo.n flip top table meer dan welkom.

Gr peter

PuurvanHout
03-02-17, 12:18
Mooie review Viepert. Is het ook mogelijk hardhouten planken van circa 20-30cm breed te schaven met deze vandiktebank?

Viepert
03-02-17, 12:25
Ik heb de bank al even niet meer, maar lijkt mij geen probleem.

PuurvanHout
03-02-17, 12:38
Bedankt voor je snelle reactie. We houden je op de hoogte :-)

groetjes

PuurvanHout
05-02-17, 21:28
Ik bedoel dan bijvoorbeeld Jatoba. Echt keihard hout.

Gr

Viepert
05-02-17, 22:28
Naar mijn wetwn is Azobé een van de hardste houtsoorten die er is. Maar daar kan ik me in vergissen. Dat ging er probleemloos doorheen.

PuurvanHout
05-02-17, 23:02
En dat was een plank die zo breed was als de schaafcapaciteit?

Thymen
16-02-18, 23:28
Ik zit ook aan deze Jet JPW12 te denken. Kost zo'n 399 euro, en dat is ook een beetje de grens van mijn budget. Het gaat hier om hobby-matig gebruik, en ik stel niet de allerhoogste eisen. De goedkopere Scheppach vlak/vandiktebanken vallen echter af.

Vandaag gebeld met leverancier, maar die raadde mij aan om voor de Metabo DH330 te gaan, plus daarbij nog een afzuiging met 100 mm slang. Zonder die laatste zou het helemaal niet gaan werken, aldus meneer. Het zal best beter zijn, maar dan zit ik al op 750 euro, en dat wordt me te gortig. Bovendien is mijn ruimte beperkt.

Ik heb een Karcher WD6 alleszuiger, en die zuigt prima, maar heeft wel een slang van rond de 50 mm doorsnede. Inhoud 30 liter.

Hoe denkt men er hier over? Ik ga niet op een zaterdag een half eikenbos vandikteren. Zou de Jet met mijn huidige afzuiger met 50 mm slang, en een beetje een beperkte spaanafname er mee door kunnen? Of moet ik toch echt voor de Metabo, en daarbij een extra afzuiging met 100 mm slang gaan?

Knutselaertje
17-02-18, 01:09
Tav de afzuiging denk ik dat tie gelijk heeft. Meeste afzuigers van 50 mm zijn daar niet voor gemaakt. Metabo of jet weet ik niet
mbt je budget... tweedehands miss?

Charel09
17-02-18, 03:35
Hoe denkt men er hier over? Ik ga niet op een zaterdag een half eikenbos vandikteren. Zou de Jet met mijn huidige afzuiger met 50 mm slang, en een beetje een beperkte spaanafname er mee door kunnen? Of moet ik toch echt voor de Metabo, en daarbij een extra afzuiging met 100 mm slang gaan?
ikzelf heb ook een Jet staan met een simpele alleszuiger Nilfisk Multi 20 met een 35mm slang, maar wel in combinatie met een cycloon. Dit gaat perfect.

peterl
17-02-18, 06:08
zelf heb ik de metabo dh330 bevalt prima met 50 mm slang en een cycloon. 110 mm is altijd beter maar dat gaat bij mij ook niet. na het schaven heb je nog een beetje op te ruimen helaas.

met vriendelijke groet van
peter

SamPonette
17-02-18, 06:16
De foto’s zijn niet meer zichtbaar? Ik zie enkel een photobucket logo

henkverhaar
17-02-18, 15:46
Afzuiging is bij die lunchboxplaners van groot belang. In principe heb je daar een hoog volume zuiger voor nodig, niet een hoog vacuum zuiger zoals een 'stofzuiger', en een zo dik mogelijke slang. Ik zou het advies van de verkoper ter harte nemen...

Viepert
17-02-18, 15:51
Ik denk dat me photobucket account op non-actief is gezet, Sam. Al een tijd niet meer ingelogt/gebruikt.

Ik vond het erg meevallen Henk. Met me Festool MIDI zoog hij prima alles weg. Aansluiting is ook gewoon standaard stofzuiger. Dus Jet zelf denk ook dat een stofzuiger voldoende is.

klusrob
17-02-18, 16:11
Mijn ervaring is dat met een stofzuiger de zak erg snel vol is. Een emmer zaagsel heb je al snel na het schaven van een paar plankjes.
Bij mijn vandiktebank zit standaard ook een aansluiting van 50-60mm, die heb ik vergroot door er aan de buitenkant een ring van 120mm aan te zetten voor de slang van de grote afzuiger.

Maar misschien gaat het inderdaad wel goed met een cycloon met grote opvangbak op de stofzuiger, want op zich had bij mij de stofzuiger (simpele Starmix van de bouwmarkt) genoef afzuigkracht. Moest 'm alleen naar mijn idee te vaak leegmaken.

Viepert
17-02-18, 16:19
Ja opvangbak is snel vol. Een cycloon helpt daarmee, maar is ook snel vol hoor. Ik heb een 70ltr vat en na een half uurtje schaven moest ie geleegd worden +/-
Zuigkracht had ie voldoende.

Thymen
18-02-18, 10:17
Wat mij heeft weerhouden er gisteren een Jet aan te schaffen is de opmerking van de leverancier dat het aansluiten van een stofzuiger gewoonweg niet kón. Dat het niet zou werken. En dat de Jet qua kwaliteit en resultaten (te) ver achterbleef bij de bijvoorbeeld Metabo. Met wat ik hier van jullie lees, is dat enigszinsovertrokken.

Ik hoef geen productie te draaien, dus tijd is geen issue. Wat mij betreft, leeg ik na elk plankje de stofzuigerzak, ook geen probleem. Maar wat ik niet wil is een machine die gaat vastlopen. Dat is me té gevaarlijk.

Waar ik woon zijn in de buurt geen fijnhouthandels waar je op zaterdag zo maar even terechtkan voor wat leuke stukjes geschaafd hout. Wel een zagerij waar je voor een redelijke prijs aan eiken plankjes kan komen, alleen moeten die dan wel helemaal schoon en vlak worden geschaafd. Nu doe ik dat met de hand, en daar ben ik dan niet alleen een hele tijd zoet mee, maar ik krijg na een paar avonden schaven last van mijn schouders. Bovendien is het moeilijk om alle plankes etc. op precies gelijke dikte te krijgen. Vandaar mijn wens om een vandiktebank aan te schaffen.

Maar als ik tegen de 800 euro moet neertellen, dan wordt het mij te gortig. Ik moet er dus nog maar even over nadenken.

Charel09
18-02-18, 12:41
zeg die leverancier dat'ie maar effe langs komt in Antwerpen. Wekelijks wordt mijn Jet'je gebruikt en afhankelijk van hoeveel ik schaaf leeg ik mijn emmer. Nog nooit problemen gehad.

Pel
18-02-18, 12:53
@Thymen, hoe kom je erbij dat de machine vast zou lopen omdat hij zijn spanen niet kwijt kan, dan ligt het aan de afzuiging niet aan de vandiktebank. Ik heb een goedkope Triton van € 325 ik gebruik ze hetzelfde als jij ze wil gebruiken, gewoon af en toe wat hout op dikte schaven nergens geen problemen mee. Laat je door de verkopers niks wijs maken, daarom heten ze ook verkopers!

Groet Pel.

Thymen
18-02-18, 20:13
De verkoper bedoelt het goed, en hij heeft ook wel een mate van gelijk. Maar met een beetje oppassen kan ik dus ook met een Jet met goede alleszuiger voorlopig wel even vooruit, is nu mijn indruk.

Volgend weekend maar eens langs de winkel gaan...

Thymen

Lars.
19-02-18, 01:02
Ik heb zelf na wat getwijfel de jet jwp12 gekocht. Tot nu toe geen spijt van gehad! In het begin zelfs gebruikt zonder afzuiging, dat ging eigenlijk vrij goed alleen raakt de afvoer dan redelijk snel verstopt. Met een rubber verloopstuk kun je eigenlijk elke stofzuiger er wel op aansluiten. Ik zal binnenkort er wel een review over schrijven.

Thymen
24-02-18, 23:51
Vandaag toch ook maar Jet JPW12 gehaald. Paar plankjes eiken mee geschaafd, en dat gaat best goed. En dat met die afzuiging is inderdaag geen probleem. Gewoon op tijd de stofzak legen, van verstoppen geen sprake. Er wordt zelfs standaard een passend verloopstuk voor de stofzuigerslang meegeleverd.

Moet nog wel uitgebreid controleren of het over de gehele breedte wel uniform dik schaaft, het leek er op dat er wat dikteverschil links/rechts zat. Maar dan hebben we het over tienden.

Al met al wel een goede investering, dunkt me.

Kees78
27-02-18, 16:13
snipe/ vertaal naar nederlands:confused:

Thymen
05-04-18, 09:25
Ik heb die Jet nu een paar weken. In het begin was er wat dikte-verschil links en rechts, maar dat lijkt te zijn omdat de aan- en afvoerbladen niet goed op hoogte stonden. Beide stonden te hoog, en met een verschil tussen links en rechts. Langere stukken worden dan iets opgelicht bij het doorvoeren, en dan is de dikte niet constant over de lengte.

Ik heb de bladen afgesteld met een rei, verschil links en rechts is nu 0.1 mm ongeveer. Over een breedte van 300 mm vind ik dat niet erg. En over de lengte is de dikte nu goed constant.

Het blijft natuurlijk een Russisch ding, maar voor wat ik er mee doe is het goed genoeg.

Charel09
02-05-18, 11:30
en om de review aan te vullen: ik heb vanmorgen eindelijk tijd gehad om de Jet te upgraden met een digitale meter, Wixley WR510.
Montage was gemakkelijk en snel, calibratie easy en metingen reproduceerbaar
76740

Thymen
02-05-18, 11:42
een digitale meter, Wixley WR510

Waar heb je die vandaan, en hoe duur zijn ze?

Thymen

Charel09
02-05-18, 11:54
samen met een meter voor zaagtafel (WR700) direct bij Wixey (http://www.wixey.com/index.html), was al bij al het goedkoopste (bv in vgl met Gereedschapspro.nl (https://www.gereedschappro.nl/handgereedschap/planer-digital-readout-digitale-schaafmachine-uitlezer-met-breuken/20458))