Niks zonder schaafmachine?

Belgje

Actieve deelnemer
8 jul 2016
231
69
Hallo,
Als ik op YouTube naar filmpjes kijk,zie ik dat je bij zowat alles een grote schaafmachine nodig hebt om aan je project te beginnen. Als beginner heb ik dat niet natuurlijk maar ik wil al graag eens een eenvoudig projectje doen bv een snijplank maken, of een bijzettafeltje ofzo. Liefst ook met resten hout of palletten.
Zijn er alternatieven of een andere manier om rechte planken te krijgen zonder schaafmachine?
 

zaagfabriek

Actieve deelnemer
4 feb 2015
200
20
Rhenen
www.instagram.com
Goedemorgen Belgje,

Dit is zeker mogelijk, eigenlijk de werkwijze hoe vele houtbewerkers begonnen zijn. Wat je hiervoor nodig hebt is een handschaaf bijv stanley nr 4 of 5 en een blokhaak om te controleren! Uiteraard is het fijn als je een bankschroef oid heb om het hout vast te zetten en een stalen/rvs liniaal kunnen je ook helpen.

mvg wilco

Hierbij een link met een voorbeeld

https://www.youtube.com/watch?v=Ojeul33vXL4
 
Laatst bewerkt:

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
48
zwolle
www.masave.nl
Inderdaad @zaagfabriek

Verder ken ik ook mensen die wonderen doen met schuurpapieren verlijmd op een plaat mdf en anderen vlakken hout met een freestafeltje.

Andere optie is om hout geschaafd in te kopen
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Dag Belgje,
laat je niet afschrikken door al die dure machines op Youtube. Zoals gezegd kan alles met de hand (of hoe denk je dat ze het vroeger deden?). Meeste van die filmpjes zijn amerikaans, en in dit kapitalistisch systeem doen ze uitschijnen dat je zonder industrieel machinepark geen houtbewerking kan doen. Niets is minder waar. Voor een hobbyist is handgereedschap een goed alternatief qua budget én veiligheid. En als je geen seriewerk moet doen, is het dikwijls even efficiënt of zelfs efficiënter dan machines. Paul Sellers is dé referentie voor alles van handgereedschap:
https://www.youtube.com/channel/UCc3EpWncNq5QL0QhwUNQb7w

Als je hout wil vlakken met schaven, heb je een goeie no.4 nodig. Kies voor een tweedehandse met houten handvatten, want de nieuwere zijn ofwel slecht gemaakt, ofwel peperduur. Kijk eens op http://www.ducutools.eu. Op 2dehands.be en Kapaza zal je niks vinden, maar op Marktplaats.nl staan er ook dikwijls. Voor restauratie kan dit filmpje je op weg helpen:
https://www.youtube.com/watch?v=RYyV6IUpsYk

Indien de plank heel krom is, gebruik je beter eerst een roffel (scrub plane) voor je er met de no.4 over gaat. Maar daar zou ik nog even mee wachten.
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Zolang je geen serieuze productie gaat draaien kan je inderdaad met de nodige inspanning prima uit de voeten met een handschaaf. (goed rondkijken op dit forum levert een schat aan informatie op over de te gebruiken schaven en technieken) Dat vergt wel oefening. Drie avonden per week een uurtje schaven, de nodige Godslasteringen en de kunst afkijken bij ervaren houtbewerkers, dan ben je na een paar maanden in staat om een fraai resultaat te krijgen. Schaven is een aangeleerde vaardigheid, en die verkrijg je echt niet in een paar dagen. Oefenen, oefenen, oefenen, dus. Dat is nog leuk ook trouwens, tot je enkels in de krullen staan en de voldoening als je merkt dat de schaaf doet wat jij wil. Bovendien, geen herrie, geen stof en heerlijke geuren van versgeschaafd hout! Ik geef eerlijk toe dat ik soms, in een verloren kwartiertje, even zomaar een stuk ceder pak en dat rondom haaks en vlak schaaf, gewoon omdat het leuk is om te doen en het zo heerlijk ruikt.

Begin met zachte houtsoorten met een rechte nerf en ga het dan steeds lastiger maken, stukken warrig eiken, beuken of essen vormen een steeds grotere uitdaging.

Overigens moet je jezelf eerst een heel belangrijk onderdeel van de houtbewerking eigen maken, namelijk het slijpen. Zonder scherp gereedschap geen goed resultaat, zo simpel is het. Even goed rondneuzen op dit forum en je verkrijgt meer dan voldoende informatie over slijpen en wetten.

Succes!!

Groet, Rob.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.687
2.567
Gaanderen
Kan inderdaad. Maar als je snijplanken gaat maken van kops hout dan is dat heel erg lastig. De oplossing is dan de boel vlakken met de bovenfrees. Dit zeer handige stuk gereedschap wil ik je samen met een goede schuurmachine en stofzuiger toch wel aanbevelen. Het kan ook zonder. Voor mij persoonlijk is de vergelijking voor het vlakken van kops hout met de handschaaf ofbbovenfrees dezelfde als gaat mijn vrouw wassen met een wasbord of met een wasmachine. Voor mij een duidelijke antwoord.

Dit houdt niet in dat je geen handschaaf meer nodig hebt. Samen met zaag beitels hamer ed onmisbaar.
 
Laatst bewerkt:

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.695
99
Utrecht
Kan inderdaad. Maar als je snijplanken gaat maken van kops hout dan is dat heel erg lastig. De oplossing is dan de boel vlakken met de bovenfrees. Dit zeer handige stuk gereedschap wil ik je samen met een goede schuurmachine en stofzuiger toch wel aanbevelen. Het kan ook zonder. Voor mij persoonlijk is de vergelijking voor het vlakken van kops hout met de handschaaf ofbbovenfrees dezelfde als gaat mijn vrouw wassen met een wasbord of met een wasmachine. Voor mij een duidelijke antwoord.

Dit houdt niet in dat je geen handschaaf meer nodig hebt. Samen met zaag beitels hamer ed onmisbaar.

Die handschaaf is sowieso nodig om het kopse hout te kunnen verlijmen?!
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Die handschaaf is sowieso nodig om het kopse hout te kunnen verlijmen?!
Een kopshouten snijplank uit balkjes die met de hand vierkant geschaafd zijn is toch iets voor gevorderden. Nette vierkanten die bovendien allemaal net even groot zijn schaven met de de hand is niet zo eenvoudig.
 

Willem_H

Nieuw lid
30 aug 2015
19
0
Het Oldambt
Nergens in het oorspronkelijke bericht staat dat een snijplank van kops hout wordt bedoeld. Zoiets met de hand vlakken wordt voor een beginner helemaal een crime.

Een gewone plank, samengesteld uit balkjes in langsrichting is al moeilijk genoeg. Ik kan mij nog herinneren van de MTS Bouwkunde, zo'n 45 jaar geleden, dat iets dergelijks een opdracht was in de praktijklessen. Geen snijplank maar een salontafeltje. Een oefening in haaks en vlak schaven van balkjes. Alleen na het verlijmen van de balkjes mocht de vlak- en vandikte bank worden gebruikt om het geheel te vlakken en op dikte te schaven.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Zoals Henk Verhaar al zegt; voor lange planken neem je een wat langere schaaf; een reischaaf en die zijn tweedehands niet duur op mp.
Voor 15 of 20 euro heb je al een schaaf; http://www.marktplaats.nl/z/reischaaf.html?query=reischaaf
Als je kleine stukken wilt doen dan zijn er jigs te maken zoals deze; https://www.youtube.com/watch?v=RQVw82ofqqs
Je kan ook tweedehands een klein electrisch handschaafje kopen en dan een aanpassing maken; https://www.youtube.com/watch?v=zQ4MmG6pN58
Kijk ook 'ns naar Japanners, die doen alles op de hand, kan je ook veel van leren; https://www.youtube.com/watch?
v=EIEIaZFOCaU&index=5&list=PLWE37LUDX2MMJeYWQD8GOEt8UoZuqlXxt

En je hebt het over serieuze armspieren kweken maar het geheim van schaven is een goede scherpe beitel zodat je mooie dunne krullen maakt.
Schaven moet je zo doen dat je het ook een uurtje volhoudt anders ben je te hard aan het duwen ipv schaven.
En vooral veel oefenen zodat je er gevoel voor ontwikkeld.
Hierover vind je zat op dit forum als je zoekt op schaven, slijpen of wetten in het zoekveld van dit forum.
 
Laatst bewerkt:

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.695
99
Utrecht
Een kopshouten snijplank uit balkjes die met de hand vierkant geschaafd zijn is toch iets voor gevorderden. Nette vierkanten die bovendien allemaal net even groot zijn schaven met de de hand is niet zo eenvoudig.

Klopt, maar het ging om het voorkomen van gebruik van machines, als je dan een kopse snijplank maakt...
 

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
Er is niks mis met handmatig schaven, je moet alleen wel zorgen dat de beitel altijd goed scherp is. Dus naast een goede (tweedehands) schaaf heb je ook een slijpsteen en een wetsteen nodig. Zowel het slijpen als vlak en haaks schaven hebben leer je niet in een dag, kwestie van veel doen en dan gaat het steeds beter en makkelijker.

Ik heb zelf ook geen vlakbank of elektrische schaaf en red mij prima. Sterker nog, een elektrische handschaaf is niet echt nauwkeurig, is ook niet bedoeld om te vlakken, eerder om een deur wat terug te schaven of een dergelijke klus. Alternatief voor handmatig schaven is een vlak-vandikte bankje.
 
Laatst bewerkt:

Belgje

Actieve deelnemer
8 jul 2016
231
69
Hmm, misschien is het verstandiger om te wachten tot mijn opleiding start voor ik kosten begin te maken. Ik heb duidelijk nog veel te leren :)
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Er is niks mis met handmatig schaven, je moet alleen wel zorgen dat de beitel altijd goed scherp is. Dus naast een goede (tweedehands) schaaf heb je ook een slijpsteen en een wetsteen nodig. Zowel het slijpen als vlak en haaks schaven hebben leer je niet in een dag, kwestie van veel doen en dan gaat het steeds beter en makkelijker.

Ik heb zelf ook geen vlakbank of elektrische schaaf en red mij prima. Sterker nog, een elektrische handschaaf is niet echt nauwkeurig, is ook niet bedoeld om te vlakken, eerder om een deur wat terug te schaven of een dergelijke klus. Alternatief voor handmatig schaven is een vlak-vandikte bankje.

@usernaamvergeten; als je naar de link had gekeken van de elektrische schaaf dan zie je dat je best nog wel daarmee kan vlakken en haaks maken voor kleine plankjes en meer doet dan alleen een deur schaven.
Ik zeg niet dat het de beste oplossing is maar voor iemand die begint en niet meteen een grote bank wil kopen kan het met deze jig toch leuke resultaten geven voor weinig geld.
Misschien iets voor jou zolang je buiten werkt en een bank dus geen oplossing is?
Wat niet wil zeggen dat op de hand schaven niet leuk is want het eldele, ambachtelijke handwerk kan heel rustgevend zijn in deze snelle tijd.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.