Five block puzzle

WR1944

Oud hout
Als illustratie van de kleine tussendoortjes het volgende simpele werkstuk.

De beste vriendin van m'n vrouw past zo nu en dan op haar 5-jarige kleinzoon, een erg ongedurig persoontje. Dus die vriendin is speelgoed aan het kopen dat ecucatief verantwoord is maar ook past bij z'n voorkeur voor auto's, kranen en bruggen.
Een tijdje terug zag ik in de wachtkamer van een kinderpsycholoog een houten puzzle. Met 5 of 4 stukken kon je een vierkant samenstellen. Dat schoot me recentelijk weer in gedachte en uit m'n geheugen reconstueerde ik de puzzle. Ook berekende ik de lengte van de onderdelen om twee verschillende vierkanten te kunnen maken. Van restjes radiata pine lijmde ik het uitgangsmateriaal, 180 x 180 en 18 dik, tekende het af en zaagde het. Na het rondschuren van randen en punten was het klaar voor gebruik. Ik heb het na het weekend even terug gevraagd om de foto's te maken. Het reconstrueren van de puzzle uit m'n visuele geheugen was meer werk dan het vervaardigen ervan, minder dan 30 minuten als ik de tijd van het drogen van de lijm niet meereken. Ik hoop dat het bijdraagt aan visueel inzicht bij een aanstormend talent.

P1010458q.jpg

P1010457q.jpg
 

WR1944

Oud hout
De puzzle lijkt makkelijker als je het zo ziet. Maar zodra de stukken willekeurig op tafel liggen wordt het een heel ander verhaal. Ik heb een redelijk goed ontwikkeld ruimtelijk inzicht maar het kostte me veel meer moeite dan ik in eerste instantie aannam. Ik zou zeggen: probeer het zelf. Een stukje karton is al voldoende. Het vierkante blokje heeft zijden die 1/3 van de zijden van het grote vierkant zijn. De overige lijnen zijn dan makkelijk uit te vlooien.
Toen ik het gereed had vroeg ik me af of het soms een commercieel artikel was en ging op het Internet snuffelen. Daar kwam ik de term "Five Block Puzzle" of "Double Square Puzzle" tegen.
 

J.art

Actieve deelnemer
18 dec 2015
519
91
Limburg België
Wat een mooi en simpel te maken puzzel, lijkt me dat dit ook een idee is voor onze Joan of Arc ivm de kerstgedachte.
Vermoed dat het hier over mij gaat haha :D. Ik hou het in mijn achterhoofd! Voorlopig al heel wat ideetjes op het to do lijstje staan! Tijd schiet te kort helaas!
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Mooi en eenvoudig! (Het maken althans)
@J.art: "Joan of Art" zou eigenlijk wel een goeie naam zijn voor je bedrijfje. Ik vind het eerlijk gezegd stukken beter dan "creatiedroom" en ineens ook internationaal :)
 

J.art

Actieve deelnemer
18 dec 2015
519
91
Limburg België
Mooi en eenvoudig! (Het maken althans)
@J.art: "Joan of Art" zou eigenlijk wel een goeie naam zijn voor je bedrijfje. Ik vind het eerlijk gezegd stukken beter dan "creatiedroom" en ineens ook internationaal :)

Haha en ik vind Joan d'Arc of Joan of Art persoonlijk helemaal niks :p. Maarja is een persoonlijke kwestie he :D
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.