Kirschen steekbeitels

Arathonk

Actieve deelnemer
1 mei 2016
78
4
Eindhoven
Ik sta op het punt een steekbeitel set te kopen,
Mijn leermeester raad mij (ongepolijste) Kirschen aan,
Zijn jullie hier bekend mee en wat is de kwaliteit van deze beitels?
 
Laatst bewerkt:
P

Pel

Guest
Niks mis mee, prima merk, ik zou ook de ongepolijste kopen, de gepolijste blinken heel erg en de schittering kan storend zijn.

Groet Pel.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.778
932
Leeuwarden
Prima merk, als er wordt gekozen voor de ongepolijste is het over het algemeen omdat die scherpe kanten heeft, het polijsten veroorzaakt soms ongewenste afrondingen, maar de snede is sneller scherp (minder wetten aan de achterkant). Tegen de schittering zet ik wel een zonnebril op:cool:

Fons
 

Thymen

Actieve deelnemer
4 feb 2016
132
1
Enschede
Ik heb een setje Kirschen van 6 stuks bij Baptist gekocht voor iets minder dan 100 euro. Prima beitels, maar als ik weer moest kiezen dan inderdaad de niet-gepolijste variant.

De gepolijste serie is niet goed in te spannen in zo'n Veritas slijphulpstuk, is beetje te glad. Maar voor de rest, prima beitels die een leven lang mee gaan.

Thymen
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
Mijn leermeester raad mij (ongepolijste) Kirschen aan,

Ik heb zelf geen steekbeitels van Kirschen, maar ken wel hun hele goede reputatie. Ik heb een houtsnijders burijn van dit merk , mooi en met een prima vorm gemaakt, het is een goed gereedschap.

Ik heb er wel al een aantal gepolijste steekbeitels van dit merk gezien: het polijsten zorgde ervoor dat ze niet meer vlak waren maar aan de kanten wat waren afgerond. Vind ik een " destructieve pruductiestap". Dit is de belangrijkste reden om voor de ongepolijste versie te gaan. Bovendien hou ik niet van de weerkaatsingen op dat blinkend staal, en dat is ook een overtuigend (persoonlijk)argument .

Ik zou de goede raad van je leermeester met grote overtuiging volgen, voor wat betreft Kirschen. Andere topmerken zou ik ook wel eens bekijken.

groeten,
Ornament
www.houtsnijden.be
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.