Triest aanblik

Rien van Lieshout

Actieve deelnemer
20 sep 2012
699
1
Oostelbeers
Wij zijn weer terug van een prachtige vacantie in Canada.
Maar ik zag er ook een droevig natuurfenomeen.
Nagenoeg alle Ash tree's zijn gestorven in een groot deel van Ontario.
De dader is een kever genaamd "Emerald Ash borer" hier wordt hij de Essenprachtkever genoemd.
Het is verdrietig als je daar rondrijd en overal in de bossen de dode bomen ziet staan, dan realiseer je hoeveel es er daar groeit.
Verder is het voor de houtdraaier een prachtig land met enorm veel variatie aan loofhout.

Hier een paar foto's van het trieste aanblik.
P5150187.jpg


P5150190.jpg

P5150193.jpg
 
P

Pel

Guest
Inderdaad Rien, dood of verbrand hout geeft altijd een triestig aanblik, zo heb ik zelf ook in Griekenland de bosbranden mogen aanschouwen, enorm triestig kreeg er een brok van in mijn keel. Vooral om dat je zoveel filing met het hout hebt als houtbewerker doet het zo'n pijn.

Groet Pel.
 

golddigger

Actieve deelnemer
22 jul 2010
241
0
Is het hout ook onbruikbaar door de kever of zou je er mooie tafels van kunnen maken met behulp van resin.
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Het is mooi dat je een goede vakantie hebt gehad Rien, ja de Essen zijn aan het verdwijnen, en in korte tijd.

Ik heb een foto van een officiële map die aangeeft hoever de EAB (Emerald Ash Borer) all verspreid is en deze is al (out of date) vorige week was er een bericht dat de EAB in Thunder Bay was gevonden (helemaal links boven in de kaart) zo’n 200KM van mijn plaats hier.

Ik heb er een kriebeltje opgezet dat de 100 km aangeeft, dan krijg je een beetje het idee van hoever en hoeveel Essen er verdwijnen, en het gaat steeds verder, miljoenen bomen zijn/gaan weg.

Toen Ik in Canada aankwam in 1967 stond het overal vol met dode Iepen die door de Iepen ziekte gedood waren, en een tijd daarvoor waren het de Tamme Kastanje bomen die allemaal gestorven zijn, er is er geen een te vinden hier en er waren er ook miljoenen, in the US hebben ze wel succes met het versterken van de Tamme Kastanje, zo misschien kunnen ze die nog terug brengen.

Area of Emerald Ashborer infection.jpg
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Die kever die zal niet van de ene op de andere dag zo maar geboren worden dus ik vraag me af of die per ongeluk geïmporteerd is?
Want anders zouden de essen toch allang gestorven zijn?
 

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
Misschien is de es wel geÏmporteerd

Trouwens de essen in mijn tuin hebben vrij veel dooie takken, ik hoop dat dat niet door die kever komt.:(
 

maja158

Post veel
25 mei 2010
942
86
Balloërveld (Dr)
En dat is de reden dat ik 2 maanden geleden en flinke hoeveelheid essen heb gekocht.
Ik verwacht dat de prijzen straks de pan uitrijzen. Ik gebruik namelijk vrij veel essen voor de snijplanken.

Groet,
Jan
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
De Essenprachtkever (Emerald Ash Borer) komt oorspronkelijk uit Oost-Azië en vormt geen echt probleem daar omdat er een balns is in de populatie kever vs bomen.
Sinds de menselijke mobiliteit enorm toegenomen is worden allerlei plant- en diersoorten in een snel tempo over de hele wereld verspreid.
Als dan in een nieuw gebied geen natuurlijke vijanden voorkomen kan er een ware epidemie (van de kever) en een complete slachting van de waardplant (oa Es) voorkomen.
Inmiddels hebben tientallen miljoenen essen het loodje gelegd en het einde is nog lang niet in zicht.
Zie ook: http://www.wageningenur.nl/nl/Expertises-Dienstverlening/Onderzoeksinstituten/Alterra/Projecten/Insectenweb/Aziatische-essenprachtkever-kan-ramp-veroorzaken.htm

Een voorbeeld wat dichterbij huis is is de muskus- of bisamrat. Hierop werd gejaagd in Noord-aerika en Canada door de pelsjagers in de vorige eeuwen.
Een Tsjechische pelsjager dacht dat hij deze ratten wel thuis in Tsjechië gemakkelijk zou kunnen fokken en nam er een aantal mee naar z'n thuisland. Binnen de korst mogelijke tijd ontsnapten er echter een aantal, waarna zich een ramp voltrok. Ze fokten bij de konijnen af en hadden geen natuurlijke vijanden (oa wolven en lynxen). In no-time werd Europa overspoeld met muskusratten. Voor veel landen niet een echt probleem, maar voor ons land wel omdat ze gangen en nesten (holen) maken in onze dijken en die daardoor aanzienlijk verzwakken. Afgelopen jaar zijn er alleen in ons land 400.000 muskusratten gevangen en gedood en het eind is nog lang niet in zicht.
Bij onze zuiderburen staat deze rat in menig restaurant op het menu als 'waterkonijn' .......
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Die kever die zal niet van de ene op de andere dag zo maar geboren worden dus ik vraag me af of die per ongeluk geïmporteerd is?
Want anders zouden de essen toch allang gestorven zijn?

Willem het is bijna zeker dat het van China is geïmporteerd in het hout dat gebruikt word voor bevestiging van machinerie of bekisting van producten, er zijn andere insecten en dieren die op die manier van de ene plaats naar de andere verplaatst worden, een bijproduct van de commercie zoals die nu gevoerd word.
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Misschien is de es wel geÏmporteerd

Trouwens de essen in mijn tuin hebben vrij veel dooie takken, ik hoop dat dat niet door die kever komt.:(

Die kever die uit de schors komt maakt een opening die precies op een D lijkt, draai de D 90 graden links, zo als je die kunt vinden dan ben je er zeker van, de opening is klein, zo kijk niet voor een grote D opening.
 

kreidler

Actieve deelnemer
1 aug 2013
181
0
Lochem
Hier hebben we eens in de paar jaar de eiken prachtkever.
Helle bossen vol eiken gaan dan dood.
Nog steeds is daar niks tegen te doen.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.510
969
Riemst
Misschien is de es wel geÏmporteerd

Trouwens de essen in mijn tuin hebben vrij veel dooie takken, ik hoop dat dat niet door die kever komt.:(
Dat kan de essenziekte zijn. De essen hier worden aangetast door een schimmel die de boom laat afsterven. Het begint bij de uiteinden van de takken en palmt dan de ganse boom in. In een aanplanting die ik heb gedaan met inlandse soorten zijn al verschillende bomen dood gegaan. Nu staat er weer een boompje van twee meter hoog dat op enkele weken volledig verdord is.

https://www.natuurpunt.be/nieuws/essenziekte-duikt-massaal-op-belgië-20120126#.V4jiDDVdjIU
 

rik ruig

Actieve deelnemer
21 okt 2013
160
39
en nu moeten er 22000 essen in Utrecht tegen de vlakte ...... essenkrulziekte ...dat is ook het nadeel van monocultuur ! Je krijgt een heel rappe besmetting
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.