hoeveel werkt onbehandeld douglas

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
Ik wil mijn schuur bekleden met onbehandeld douglas. Nu wil ik dat doen dmv een mes en groef oplossing. Alleen ik kan niet inschatten hoeveel het douglas in de tijd gaat werken.
Dus mijn vraag: Met hoeveel werken moet ik rekening houden en sugesties hoe ik dat het beste kan opvangen?

Bedankt!
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Ik wil mijn schuur bekleden met onbehandeld douglas. Nu wil ik dat doen dmv een mes en groef oplossing. Alleen ik kan niet inschatten hoeveel het douglas in de tijd gaat werken.
Dus mijn vraag: Met hoeveel werken moet ik rekening houden en sugesties hoe ik dat het beste kan opvangen?

Bedankt!
Je wil weten hoe veel het douglas gaat werken in verband met wat? Met de jaar tijd, met het opentrekken van naden, met het grote van het oppervlak, met het conditie van het hout?
In het algemeen kun je het best opvangen door de planken licht tegen elkaar te drukken als het droog is , sterk tegen elkaar als het vochtig is en geen schroeven, roestvrij staal draagnagels of zo maar dood gewoon ijzer dradnagels of beter geknipt spijkers van taai ijzer te gebruiken.
 
Laatst bewerkt:

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.760
733
Enschede, Twente
Uit het handboek — gemiddelde werking van hout:
axiaal (in de lengte) 0,3%
radiaal (haaks op de groeiringen) 5% = van het centrum naar buiten zoals wijzers van een klok
tangentiaal (in de richting van de jaarringen, dus over de groeiring rondom) 10% = als de afstand die een punt op een wijzer aflegt in de tijd

De werking van een stuk hout varieert met uit welk deel van de stam en op welke wijze het hout gezaagd is. Kromtrekken resulteert uit de combinatie van de diverse werkingen.
 

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
Dank voor de reacties.

Laat ik de vraag dan anders stellen. Ik wil douglas planken(onbehandeld) 150 of 200 mm breed verticaal plaatsen zodat het 10+ jaar mee gaat? Hoe kan ik dat het beste doen.
Ja, de voetjes komen van de grond.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.