Kozijnen van onbehandeld gewaterd lariks

HoutHans

Actieve deelnemer
1 mei 2012
450
20
Goedenavond Woodworkers,

Ik ben bezig met het plannen en straks bouwen van een gastenverblijf in HSB met een gevelbekleding van gewaterd lariks. Dat willen we onbehandeld laten zodat het mooi grijs wordt. Nu wil mijn vrouw de kozijnen, waarin isolatieglas wordt geplaatst, ook van onbehandeld lariks maken. Is dat wel realistisch, ook omdat het isolatieglas kan gaan lekken als er teveel en te lang water bij komt. Heeft een van jullie hier ervaring mee? Ik zal, als de bouw begonnen is wel een reportage plaatsen.

Groeten,
Hans
 

dehoutdraaierij

Post veel
11 nov 2010
1.121
243
Doetinchem
De dorpel vervangen in een onbehandeld lariks kozijn is ook over 15 jaar een minder leuk klusje... maar je kan het ook eerst grijs laten worden en dan behandelen! bv met een olie of beits...
 

HoutHans

Actieve deelnemer
1 mei 2012
450
20
Er komt wel een flinke (40cm) oversteek, maar dan nog zit één kozijn op het zuidwesten en we wonen op de vlakte; ik vermoed dat de regen de raamlatten wel gaat halen. Zou je met extra afwatering, dus de hoek die de onderdorpel maakt, niet een groot deel ondervangen? Ik herinner me berghutten met onbehandeld houten kozijnen en die zagen er naar tientallen jaren nog mooi uit, maar dat is natuurlijk een heel ander klimaat.....
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.117
242
Goeree-Overflakkee
Dat glas gaat lekken als het langdurig nat is, heb ik nog nooit van gehoord. Het glas wordt toch gewoon voorzien van glaslatten en gekit?

Onbehandelde kozijnen kom ik hier vaker tegen, meestal van eikenhout. Aandachtspunten zijn een goede afwatering en een goede detaillering.
 

HoutHans

Actieve deelnemer
1 mei 2012
450
20
Mijn glasboer vertelt me dat de kit waarmee de ruiten zijn verlijmd op het aluminium frame in dubbelglas niet bestand is tegen langdurige blootstelling aan water. Het water kruipt dan tussen de kit en het glas en dan krijg je vanzelf lekke ramen, dus met condens aan de binnenzijde. Ik zal er eens op broeden en eiken kozijnen kunnen natuurlijk ook best.
 

iedereen en niemand

Actieve deelnemer
8 okt 2012
520
0
Mijn glasboer vertelt me dat de kit waarmee de ruiten zijn verlijmd op het aluminium frame in dubbelglas niet bestand is tegen langdurige blootstelling aan water. Het water kruipt dan tussen de kit en het glas en dan krijg je vanzelf lekke ramen, dus met condens aan de binnenzijde. Ik zal er eens op broeden en eiken kozijnen kunnen natuurlijk ook best.

maar die kit wordt toch helemaal niet nat? Als je rondom gewoon glaslatten zet met een Kitnaad van minimaal 3 mm dan blijft het gewoon droog. En mocht er vocht bij komen kan dat weer weg door de ventilatie glaslat.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.769
738
Enschede, Twente
>>>langdurige blootstelling aan water.<<<

Die 'blote' kit van het dubbelglas kun je wat extra bescherming geven met zelfvulcaniserend plakband of met de aluminium tape die voor luchtkanalen gebruikt wordt. Het laatste is 20 jaar geleden bij mij gedaan bij glas op een lichtstraat — is nog niks naars mee gebeurd sindsdien.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.117
242
Goeree-Overflakkee
Het enige verschil wat ik kan verzinnen is dat onbehandeld hout iets natter wordt, waardoor de "achterkant" van de glaskit iets natter wordt dan bij geschilderd hout. Dit verschil lijkt me zo klein dat het niet echt relevant is. Uiteraard gebruik je een goede kwaliteit kit. Ik denk niet dat de kitfabrikant voorschrijft dat hout geschilderd moet zijn.

Dat glas gaat lekken als het lang nat is lijkt me een broodje aap. Ik kan geen reden verzinnen waarom dat zo zou zijn. Wel waarom het niet zo is: structureel glas; glas zonder kozijn gaat ook niet lekken.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.