Nog meer pepermolens

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
Gisteren een project van een hele serie molens afgerond.

Serie 1

20160708_170743[1].jpg
Zes stuks waarvan twee met weinig en vier met veel en hele mooie slaap.
De maalwerken zijn CrushGrinds, op die van Peugeot na de beste ter wereld.
Afgewerkt met 4 lagen melamine lacquer en 5 lagen acryl spuitvernis van A.C.Tion

Het hout is vrij kwetsbaar door de slaap; het is immers aan het rotten geweest. Met name de zoneringen, de zwarte lijnen, de plaatsen waar twee schimmels elkaar tegenkomen zijn zwak.
Door de ontmoeting van de twee schimmels gaan ze afweerreacties ontwikkelen, wat resulteert in deze mooie tekeningen, maar het hout wel zwak maakt. Door het inpersen van de maalwerken bestaat er dus een kans dat de boel gaat splijten. Om dit te voorkomen zou je het hout kunnen impregneren met hars onder vacuüm. Aangezien ik dat (nog) niet heb heb ik de voorgeboorde blanks volgegoten met gekookte lijnolie. Deze wordt voor een gedeelte opgenomen en hard met een paar dagen uit en verstevigd het hout aanzienlijk. Voor de buitenkant is de olie niet geschikt omdat deze het hout aanzienlijk doet verkleuren. Ik wil het beuken zou blank mogelijk houden en daarom gekozen voor melamine lak.

20160628_163014[1].jpg

Serie 2

20160710_114044[1].jpg

Nog eens zes stuks van het prachtige maar lastige bubinga.
De afwerking bestaat uit eerst een paar lagen tungolie met daarna twee lagen 'verbeterde Danish oil'.
Hierna met een flanelschijf (Oneway, á la Beall-systeem) gepolijst. De dennenhars in de olie gaat dan zijdeglans glimmen.
Dit geeft een mooi gedistingeerd oppervlak dat zeker niet plastic-achtig aandoet (wat Shellawax vaak wel heeft).
Ook hier zitten CrushGrind-maalwerken in.
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
Ik heb er weer twee klaar. Dit setje van beuken met slaap is voor Dieneke, buurvrouw en goede vriendin.
Het maalwerk is weer het onovertroffen CrushGrind en het hout is beuken met heel mooie slaap.
Afgewerkt met 6 lagen melaminelak en 6 lagen acryl.

20160808_121539[1].jpg

Hou krijg ik de foto rechtop geplaatst?
 

katma

Actieve deelnemer
18 feb 2013
477
0
Deventer
houtdraaiwerken.nl
Mooie molens pieter.
Wat de foto betreft heb ik ook wel eens. ook al draai ik hem van te voren plaats hij hem nog weer anders op het forum. Als ik hem niet draai maar voor dat ik hem upload op het forum eerst open in paint bijvoorbeeld en verder niets doe maar alleen opnieuw opsla en dan upload op het forum dan komt hij wel goed er op te staan.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Ziet er goed uit !! T is echt leuk werk dat pepermolens maken. In een korte tijd kan je iets leuks maken wat tevens erg praktisch is.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.