PDA

Bekijk Volledige Versie : Tafel voor kolomboor

rendew
09-07-16, 15:27
Het plan is dus om een tafel te maken van essen of zo met pen en gat verbindingen moet gelijk een leerobject worden (misschien met toogpennen).
Nu heb ik dat nooit gemaakt het grootste tot nu toe was Kissie I en een poging tot kissie II dus heb ik advies nodig .
Denk eraan om de voorkant open te houden zodat ik er wat onder kan zetten bv het zuigertje met de groene stekker en een lade lijkt mij ook wel handig .

Maatjes: diep 51 cm breed 70 cm hoog 85

Hoe dik moeten de staanders en regels worden ?
Als ik de regels op gelijk hoogte wil hebben,kan ik het blad er makkelijk op leggen, dan zitten de pennen en gaten elkaar in de weg of ik moet het dikker maken of op ongelijk hoogte dus wat is beter.

Het mooiste zou zijn een sketchup tekening (HINT)

Hebben nog alle tijd want "mijn" cq "onze" hofleverancier gaat op vakantie !

https://youtu.be/NtxEGAdyivI

Bert Vanderveen
09-07-16, 16:42
Waarom niet de pen en gat simuleren door de slimme lamineertechniek van David Barron toe te passen? Op YT in detail te bestuderen.

willem1958
09-07-16, 17:35
Een kolomboor is een wat smal ding maar hoog en behoorlijk wat massa dus een smalle hoge tafel of kist vond ik indertijd geen goed idee. (te onstabiel)
Ik heb toen gekozen voor een plateau op steunen aan de muur, veel stabieler.
Dan heb je ook nog ruimte eronder voor een lade en het zuigertje.

rendew
09-07-16, 19:33
De grondplaat van de boor zelf meet 400 mm (diep) bij 245mm (breed) als deze op een tafelblad komt te staan 700mm bij 700mm dan lazert ie toch niet om (51cm diep was niet genoeg, gemeten de voorkant van de boor tot en met de moter achterop is het 54 cm )
50233

Pine
09-07-16, 22:00
kolomboren staan graag op een stug en zwaar frame vandaar zijn ze veelal van metaal
een houten frame zou ook kunnen als je het maar stug genoeg bouwt
houtafmeting voor het frame 90*90 mm bijvoorbeeld hardhouten schuttingpalen een inlandse hardhout als eiken is nog beter maar duurder
voor de houtverbinding met gelijke liggers is dit wel een goeie
http://www.woodworking.nl/attachment.php?attachmentid=50237&stc=1http://www.woodworking.nl/attachment.php?attachmentid=50238&stc=1

fantic
09-07-16, 22:20
Ik heb er zelf een ladekastje onder gemaakt met wielen eronder van ongeveer 50 breed en 60 diep, op basis van een stuk keukeblad wat ik nog had liggen en wat platen van mijn keuken die verkeerd geleverd waren, alles reelijk stevig, met een wat dikkere achterwand erop geschroefd, staat goed stabiel en aangezien de machine zelf al een meter hoog is heb ik de kast op ongeveer 65 hoog gehouden.
50239

Pine
09-07-16, 22:48
Ook een mooie praktische oplossing !
Zitten geen spannende houtverbindingen in die een goede oefening oplevert
Wel gemakkelijker en goedkoper te maken

rendew
09-07-16, 22:51
Heb zo het idee Fantic dat ie van jouw nog een slagje groter is als die van mij .
Dacht zelf dat de tafelhoogte van 85cm het zelfde als het werkbankje wel redelijk is in verhouding met mijn lengte (dacht iets van 176 cm )
Heb effe een selfie gemaakt ...was wel mikken (reuk orgaan in de richting van de boor zodat het duidelijk is ivm de hoogte het etensbakkie staat er wel duidelijk op maar die is dan ook niet te missen :p
50242

MasaveHout
10-07-16, 08:07
Damn....komt die foto ook op t-shirts ? Ik wil er wel eentje met de tekst " I LOVE RENDEW" ;)

Qua dikte van het hout denk ik aan 45x45mm. En dan in de stijl van een barkruk. Daar komt gemiddeld toch wel een kilo of 80 op.

armadaman
10-07-16, 09:17
Hallo René
Het maakt mij niet uit hoe dit gaat lopen, ik blijf je zeker volgen.
1 fan :)

SunRayes
10-07-16, 10:20
Yes!!
Eindelijk weer eens een project van René.
En hoewel er ook wat leedvermaak ;) bij zit, zijn het vaak leerzame projecten.

Essen is wel heel sterk hout, maar ook lastig om het met de hand te bewerken. Ik had steeds veel uitbrekers.
Misschien is gestoomd beuken ook een mooie optie?

Succes!!

klaas0639
10-07-16, 10:45
Ik zou twijfelloos beuken kiezen. Goed te bewerken, sterk en niet te duur. Niet toevallig dat het binnen ""overal"" wordt toegepast

(Mooi dat je hier weer een project start. We hebben je gemist :)).

mvg
klaas0639

Wim Kluck
10-07-16, 12:23
Welkom Rene, beschouw het gewoon als een deel van kissie 2. Maten wat aanpassen. Komt ie toch voorover dan gewoon een paar zakken zand onderin.

rendew
16-07-16, 22:48
Denk dat het iets gaat worden van (LXBXH) 700mmx700mm x850 met pen en gat .
Weet alleen nog niet met welke houtsterkte bedoel de maatvoering van de staanders en liggers dus jullie mogen(lees moeten) advies geven !!!!

Het boortje weegt 40 kg wat het tafeltje makkelijk moet kunnen dragen maar moet ook stijf genoeg zijn en uiteraad op wieletjes .

De vraag is: als ik de eerste 4 liggers ,daar waar het blad op komt te liggen , op dezelfde hoogte houdt is dan de maatvoering van de staanders Kops 45mmx45mm wel sterk genoeg .
(in elke staander komt dan op de zelfde hoogte alleen 90 gr ten opzichte van elkaar 2 gaten voor de pennen)

Dus 4 staanders met kopse maten van 45x45 en liggers van 25x45 ......of zit ik nu te koeterwalen (helup)

Moch iemand de drang voelen om een sketchup tekening te maken laat je dan vooral gaan he :-)

tuoh
17-07-16, 09:48
Voldoende draagvermogen gaat het probleem niet zijn, wel torsie of wringing in de constructie bij het verplaatsen. Een onderstel kan perfect in hout gemaakt worden maar wees niet te zuinig in sectie bij de diverse onderdelen.
Houtsoorten kunnen zijn: Beuk, Grenen, Oregon (fijnnervig Douglas), Lariks, Yellow Pine, etc... Keuze zat.

Afmetingen poten 43 x58mm of 58x58mm, bovenregels 22x100mm. Onderaan zowel de twee voorste poten als de twee achterpoten verbinden met een regel van 58 x 58mm waarbij de poten met een pen in deze regels vallen ( de poten staan op de regel) hier komen dan de wielen onder. Aan linker en rechter kant komt dan een regel te zitten van 22 x 100mm die telkens de voorste poot verbind met de achterste. Deze regels zou ik een 100mm hoger steken, de diverse pen & gat verbindingen zitten dan mooi gespreid.
Om het echt te maken zou ik geen lijm gebruiken maar de boel opsluiten met toongagels;) Je kan ook de diverse verbindingen opsluiten met een wig, kan je het onderstel vlot demonteren bij een eventuele verhuis.

rendew
17-07-16, 10:27
Helemaal top tuoh !

Dus als ik het goed heb is het niet zozeer het draag vermogen maar de stijfheid van de constructie waar het om gaat.
Enne beuk lijkt mij prima .

Wou het aan de onderkant van de voorkant openlaten zodat ik het zuigertje met de groene stekker er onder past maar als ik het goed begrijp is dat niet jouw plan .
Maar kan natuurlijk het zuigertje over de regel tillen is in iedergeval een stuk lichter dan het boortje .

maar eeuh mis toch wel een tekeningetje (ben geen meubelmaker he ) kom laat je is gaan ;-)

klaas0639
17-07-16, 11:47
Ik heb ook een tafeltje (voor slijpmachine en wetten). Ongeveer zelfde afmetingen en op wielen. Ik heb de voorkant wel open gelaten om er, net als jij wilt Rendew, wat onder te kunnen schuiven. Niet om het beter te willen weten dan Tuoh (zou niet durven :)), benadruk ik uit eigen ervaring het gemak daarvan.

Voorstel: Ik ben ondertussen redelijk los op sketch up. Ik kan een schetsje voor je maken uitgaand van Tuoh's matenplan maar zo aangepast dat het aan de voorkant open is. Is dat wat? We kunnen het hier op ww ter beoordeling voorleggen. Leren we beide van.

mvg
klaas0639

PS: je moet wel een paar dagen geduld hebben hoor, moet een paar dagen behandeld worden ;)

rendew
17-07-16, 12:33
Klaas waar wacht je nog op ....tekenen !!! :p

Enne wat ik graag ook wil weten wie wat waar bedoel de hout regeltjes .

Bedoel bv normaal is de pen 1/3 van de dikte dus 22/3 .

de Haan
17-07-16, 13:05
Klaas, Rendew en geduld ;)

rendew
17-07-16, 13:05
Wat is dat .....geduld ???????

klaas0639
17-07-16, 17:13
Klaas, Rendew en geduld ;)

Ja, das een nog niet bestaande combinatie. Wordt tevens een training in geduld :)

Wat betreft de houtregeltjes ben ik ongeveer even ver gevorderd als jij Rendew. We zullen zien hoe ver we komen

mvg
klaas0639

klaas0639
17-07-16, 22:03
Vooruit dan. Een schetsje op basis van Tuoh's afmetingen en ontwerp, maar met vrije toegang van voor en achterkant.
Nog zonder verdere uitwerking en details (de pennen voor de bovenregels van 100x22mm hebben nog een beetje ruzie bijvoorbeeld) en nog zonder wielen.

50475

Is dit wat?

mvg
klaas0639

Spaander
18-07-16, 08:36
Mooi plaatje, maar ik ben maar een gewone doe-het-zelver en vraag mij af waarom er geen stevige bodemplaat onder zit?
Dat geeft volgens mij meer stevigheid en een bodem voor de stofafzuiger en de wielen kun je gemakkelijker plaatsen.
Die dubbele ligger boven begrijp ik niet is, dat nodig? Het zou wel een mooie lade kunnen zijn voor alle boortjes ect.
Mvg,:).

klaas0639
18-07-16, 09:13
@Spaander, als ik Rendew''s eisenpakket goed heb geïnterpreteerd wil hij de stofzuiger en kolomboortafeltje onafhankelijk van elkaar gebruiken (dwz de stofzuiger ook voor andere taakjes in zijn werkruimte).
Als dat een foute interpretatie van mij is hoor ik dat zeker van Rendew

Overigens geven de dubbele liggers (200x22 mm) voldoende stijfheid om de onderste liggers in die richting weg te kunnen laten. Lijkt mij.
Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat het een heel praktisch concept is in een krappe werkplaats is en... zelf heb ik er 2 laatjes in :)

mvg
klaas0639

PS
Wat betreft je opm over bevestiging wielen: Ja daarin heb je helemaal gelijk. Heb ik ook bij mijn eigen tafeltje nog niet fraai opgelost.

rendew
18-07-16, 09:19
Komt zeer zeker in de buurt enne die tweede ligger dat is een lade in spe ,toch .

Denk voor de stijfheid er aan de L en R kant er wel een regeltje bij moet en aan de achterzijde (zijde en achterkant niet op geliujke hoogte)

Enne, dat is wel een idee van die grondplaat hoewel ik dat niet mooi vind .

Maar onze belgische meervoudige houten tooltjes generator (Touh) zal er ook wel zijn licht over laten schijnen ben benieuwd .

Spaander
18-07-16, 10:12
Het idee van de bodemplaat heb ik van printertafels uit het verleden.
Dit voldeed uitstekend met (toen) de zware printers en papier en waren goed verplaatsbaar.
Mijn lintzaag staat nu ook op zo'n printertafel en die verplaats ik bijna elke dag met een hand.
De losse onder plaat en de oude kleine wieltjes er onderuit een 18 mm multiplexplaat er onder met 70mm wielen waarvan 2 met rem.
En de tafel is ook nog in hoogte verstelbaar, nu niet gemakkelijk maar als het moet kan het.
Het is dan misschien wel geen design of showroom model maar wel functioneel.

50476

tuoh
18-07-16, 18:42
Het ontwerp zit al aardig in de buurt, maar een paar opmerkingen toch nog:p De twee onderregels 58 x58mm kunnen ook een andere afmeting krijgen, dit in functie van de bevestigingsplaat van de wielen. Misschien is 43x90à100mm wat dat betreft beter, deze kunnen ook mooi midden onder de poten komen te zitten.
Beide zijkanten zijn al perfect, aan de achterzijde komt toch best ook een onderregel te zitten, een paar cm boven de andere, die zit daar voor niks in de weg.
Als er aan de voorzijde een schuif komt te zitten zou ik die dubbele bovenregel vervangen door twee smallere regels van 22x60mm, eentje komt mooi bovenaan te zitten, de andere een stuk lager (ong. 120 à 150mm tussen) zo komt er ruimte voor het front van de schuif. Er moet wel eens gecontroleerd worden of de stofzuiger er onder gaat passen alvorens de hand aan de ploeg te slaan. Dus eerst vastleggen welke wielen je eronder wil en hoe hoog deze zijn.
Om bovenaan geen problemen te krijgen met "botsende" pennen komen alle bovenregels best aan de buitenzijde gelijk te zitten met de poten, de diverse pennen krijgen dan automatisch meer ademruimte:p Er is geen enkele wet die eist dat een regel altijd mooi in het midden van de stijl moet komen te zitten:D
Een minder bewerkelijke oplossing is natuurlijk een bodemplaat gebruiken, maar René is nu éénmaal een houtbewerker hé, die gast werkt toch het liefst met massief hout heb ik begrepen:D Is je hout al geschaafd René? Straks is het plan klaar maar is er nog geen hout.

Spaander
18-07-16, 20:54
Een minder bewerkelijke oplossing is natuurlijk een bodemplaat gebruiken, maar René is nu éénmaal een houtbewerker hé,
die gast werkt toch het liefst met massief hout heb ik begrepen:D
Je hebt helemaal gelijk touh, ik was even vergeten dat rendew een meubelmaker in spé is.;).

klaas0639
18-07-16, 20:54
Zo?
De la (schuif :o ) is nog niet voorzien in dit tweede concept.

De doorgangshoogte voor de stofzuiger is in deze schets 533 mm; de totale hoogte 773 mm (voor wielen van 100 mm hoog).

50487

50488

mvg
klaas0639

rendew
18-07-16, 21:17
50489
Zuigertje met groene stekker is 54 cm dus zonder wieltjes gaat t niet passen maar met gaat het helemaal goed komen :D

Wim Kluck
18-07-16, 21:23
Rene wat moet je nu met een rolbandmaat met inch maten? Zet gewoon die twee regels op de andere zijde. Of neem een ct sys.

rendew
18-07-16, 21:39
Wim er staan ook mm op hoor :p

kalebas
18-07-16, 23:29
Hallo Fantic,
ook ik ben bezig zo'n plateau te maken voor mijn kolomboor. Ik zie echter dat jij "naar binnen gevouwen" u-profielen gebruikt als geleiderail. Waar heb je die vandaan? (Ik loop ze al een poos te zoeken)

Wim Kluck
19-07-16, 15:03
Ik denk dat baptist ze heeft. Dieter schmidt feine werkzeuge in duitsland . Gereedschappro misschien?

fantic
19-07-16, 22:03
Hallo Fantic,
ook ik ben bezig zo'n plateau te maken voor mijn kolomboor. Ik zie echter dat jij "naar binnen gevouwen" u-profielen gebruikt als geleiderail. Waar heb je die vandaan? (Ik loop ze al een poos te zoeken)
Je bedoelt C-Track, deze heb ik toen idd bij Baptist besteld, later heb ik voor andere toepassingen bij een duitse handelaar (http://alu-spezi.de/epages/39916185-3f40-410c-8304-8e98310e5b8d.sf/de_DE/?ObjectPath=/Shops/39916185-3f40-410c-8304-8e98310e5b8d/Categories/26/125) nog een paar meter met schuifmoeren besteld.
Ze hebben ze daar in verschillende maten

klaas0639
25-07-16, 20:16
René, ik heb je een PB gestuurd met vraag om informatie. (we hebben toch geen vakantie hè:)).

mvg
klaas0639

rendew
25-07-16, 20:27
Yep heb ik wel :-) , ga het meteen effe uitprinten

klaas0639
26-07-16, 17:56
Laatste dagen weinig voortgang kunnen maken, maar hier toch een kleine update.De tafelheeft nu een lade (ontwerp volgens oud recept) en wielen. Voor zwenk,achter vast. Als voorbeeld

50719

mvg
klaas0639

klaas0639
26-07-16, 19:36
De lade.
De lade is volgens de oude ontwerpregels; de maten koos ik echter zelf.

Is een bodemdikte van 6 mm (massief) voor deze ladeafmetingen (66x52cm)voldoende. Beter 8 mm?
De zijladen en achterlade zijn resp. 10 mm en 8 mm. Is dat voldoende?

Overigens moet René natuurlijk nog met het ontwerp instemmen. Dat bespreken we binnenkort, zodra ik weer wat tijd heb.

En vanzelfsprekend is ieders commentaar en advies welkom.

50723

mvg
klaas0639

rendew
26-07-16, 20:02
Gaat lekker klaas :-) ,
Die lade zou ik mij nog niet zo erg druk overmaken die is altijd nog in te passen .

In de "dichte" kanten van het onderstel zou ik toch nog wel graag een regeltje er bij zien .
Moet ook is gaan kieken naar de juiste wieltjes waar kan ik daar voor terecht neem aan dat praxis en gamma wel iets in het assortiment heeft zitten .

enne klaas ben nog steeds skypable

klaas0639
26-07-16, 20:15
Morgenavond skypen is wel mogelijk (en leuk en zelfs nuttig :)). Ik zit met een soort bezigheid waarbij ik vandaag en morgen wel tijd vrij heb maar niet weet welke tijden van de dag.

trilliwilli
27-07-16, 17:59
Hier kun je wielen kopen, die zijn redelijk goed:
http://www.toolstation.nl/shop/IJzerwaren/d170/Wielen/sd3036/Apparaatzwenkwiel+kogellager+met+rem/p19080

Zijn apparaatwielen, dus met dun laagje rubber, die zakken niet in bij langdurig staan.
Ook in uitvoering zonder rem en als bokwiel, in diameter 50, 75 en 100 mm.

houtenklaas
27-07-16, 19:04
Ik heb goede ervaringen met wielenoutlet (https://www.wielenoutlet.nl/)

klaas0639
28-07-16, 09:19
Ik wil de file met het Sketch-Up ontwerp van het kolomboormachinetafel hier presenteren.

Kan dat? Hoe doe ik dat? (ik weet wel hoe je images koppelt maar ik wil de hele SU-file overzetten).

mvg
klaas0639

rendew
28-07-16, 09:29
net onder het bericht venster zie je 3 knoppen naast elkaar :Plaats Snelle Reactie- Geavanceerd - Annuleer -> je moet dan Geavanceerd aan klikken.

Je ziet dan naast de gele smiley een paperclip staan enne die moet je hebben Althans dat denk ik

50755

klaas0639
28-07-16, 20:54
Ik heb hieronder de link naar een Sketch-up file van de tafel voor de kolomboormachine van René.

https://www.dropbox.com/s/1omkz40zhcww987/tafelkolomboor_versie02_28juli2016.skp?dl=0

(de file is te groot om hier rechtstreeks te plaatsen; ik hoop dat ik het goed deed)

Bovendien geef ik hier een aantal stills met toelichting.
Met het doel advies en suggesties van jullie te krijgen.

50771

De samengestelde tafel:
1. Het ontbreken van de onderste voor- en achter-dwarsliggers is een gevolg van René's wens er gemakkelijk een stofzuiger onder te kunnen rollen.
2. Hoogte incl wielen is ongeveer 75 cm en het blad is 70 keer 70 cm.

50772

Het frame

de staander zijn 58x58 mm
de onderste liggers zijn 94 breed keer 43 mm hoog
de bovenst liggers links en rechts zijn 22x100 mm
de bovenste liggers achter zijn 22 keer 60 mm
de bovenste ligger voor is 40 hoog keer 43 mm breed
Die bovenste ligger voor is wat dun maar daarom wat breder. Is onlogisch maar gedaan om voldoende hoogte voor de lade te houden.

50773

De lade
Zelf vind ik de bodem wat dun (6 mm)voor een lade van deze grootte. Verder is de zwaluwstaart een overbodige uitdaging maar leuk :)

Brand los

met vr. groeten
klaas0639

rendew
29-07-16, 11:21
TOP klaas

Voor klaas is dit een projeckje om effe lekker te stoeien met sketchup /make en voor mij een toekomstig tafeltje .

Dus mensen wat denken we ervan .

Denk dat het voor de stijfheid van de constructie een regeltje aan de achterkant wel gewenst is evenals een regeltje extra voor de 2 zij kanten .
De achterkant van het tafeltje komt toch tegen de muur aan het zuigertje zal dan mogelijk iets uitsteken maar eeuuh je kan niet alles hebben he !

Reacties graag !!

rmenkveld
29-07-16, 11:44
Ik denk dat het grootste aandeel in de stijfheid, met het huidige ontwerp, voornamelijk afhankelijk is van de verbindingen...

klaas0639
29-07-16, 12:32
Nóg meer tekeningen met maten:

50798

50799

Nù zullen jullie ons toch overstelpen met commentaar?. Of zijn alle deskundigen met verlof?:)

mvg
klaas0639

tuoh
30-07-16, 19:58
Ziet er goed uit, maar ik zou achteraan één regel van 22x60mm laten zakken tot een 50mm boven de onderregels, of anders een derde regel bijvoegen daar. Dat gaat een steviger geheel opleveren.
Bij gelijk welke constructie, uit plaat of massief hout, de sterkte komt altijd uit de verbindingen voort.
Het kenmerk van een goede verbinding is het onwrikbaar verbinden van twee of meer verschillende onderdelen tot één geheel.

rendew
30-07-16, 20:40
Dank je wel Touh hoe meer input hoe beter dus hou je vooral niet in laat je maar effe gaan .
Als je nog andere ideeen voorstellen heb vooral niet schromen he .
Tekeningen van verbindingen ,maten ,voorstellen !!!!! etc.etc.etc.etc

Spaander
31-07-16, 08:42
Kom op rendew je heb nu wel genoeg info gehad, wij worden nu wel ongeduldig.;)
Gaan met die banaan of moet het een showroomtafeltje worden voor de ODH in oktober?
Mvg,:)

SvdB
31-07-16, 09:16
Ik heb destijds zo gemaakt 5081550816

klaas0639
08-08-16, 09:49
Hoe gaat het met je tafelplan Rendew. Heb je nu voldoende aan input en commentaar om verder te kunnen?
Heb je iemand kunnen vinden die inhoudelijke aanvullingen kon geven?

mvg
klaas0639

rendew
08-08-16, 20:29
Heb nog plenty tijd klaas het boortje staat al zeker 3 jaar p de grond dus een weekie of maandje of wat maakt ook niet uit .
Wij moeten de leden wel effies de tijd geven om er over mee /na - te denken er zitten vast nog wel wat ideeen in het verschiet het probleem is denk ik dat ze nog wat schuchter zijn .
Gaat goed komen ze klimmen straks allemaal in de pen cq toetsenbord.

O Peatey
08-08-16, 20:39
Nu je er toch over begint René; ik kwam vandaag deze nog tegen en moest gelijk aan je denken:
https://www.youtube.com/watch?v=TrZ5dxPdYvo
In 7 1/2 minuut ben je klaar :)

rendew
08-08-16, 21:07
Leuk Pieter maar eeeuuuh je zit effe op het verkeerde spoor dat is een tafeltje voor OP de boor maar ik wil een tafeltje waar de boorkolom zelf op moet komen .

O Peatey
08-08-16, 23:26
Ja maar dit tafeltje kan er toch ook wel bij als extraatje om het echt compleet te maken?

Klaasjandiederik
09-08-16, 07:05
@SvdB: Leuke oplossing voor jouw werkbankslijper!

Spaander
09-08-16, 08:48
Ja maar dit tafeltje kan er toch ook wel bij als extraatje om het echt compleet te maken?
Ja, en 't is verrekte handig en het kan ook eenvoudiger.

Spaander
23-12-16, 20:01
Even een update,

Hé rendew hoe zit het met je kolomboortafel?
Mvg,:)

rendew
27-12-16, 11:11
Helemaal niets :( Spaander .
Daar zit momenteel behoorlijk de klad in .
Wil het maken met pen en gat verbindingen en zo natuurlijk kan het ook veel eenvoudiger maar moet er ook weer wat van leren .
Aangezien ik een giga chaotiische zenuwenlijer ben (mild uit gedrukt) wil ik eerst een mooie sketch up tekening hebben voor dat ik een plankkie zaag .
Klaas was daar al goed mee bezig(en al een heeeel eind op weg ) maar die heefft ook wat input nodig van de leden .

3dmazter
27-12-16, 14:42
Er moet onderin aan de achterkant een regel komen.
Anders kan door zijdelingse druk ( je rijdt tegen iets aan of over een los stroom snoer) de bovenste verbinding bij die regels los komen.
Als hij tegen de muur komt heb je ook geen open achterkant nodig om in te rijden.
Verder zijn die 4 poten genoeg om alle kracht op te vangen.

zelf zou ik de delen waar de wielen aan vast zitten even breed als de poten maken mits de bevestigingsplaat van de zwenkwielen er nog onder past.

Betreft die zwenkwielen.
Neem modellen die de rol beweging alsook de draaibeweging remt de zogenaamde dubbele rem.
Anders draaien ze alsnog alle kanten op.

Toxiq
27-12-16, 18:22
Óf....je begint gewoon, gaat het mis begin je opnieuw, heb je er 2x lol van

SereN
14-01-17, 16:26
Peter Parfit heeft net een filmpje gepost over hetmaken van een basis voor een kolomboor, kan als inspiratie dienen: http://youtu.be/fxa871t1mwY

Atmoz
14-01-17, 20:44
Ik ben ook al een tijdje bezig met een "tafeltje" voor mijn kolomboor :D

Vandaag weer wat progressie gemaakt:

http://lumatronix.nl/FOK/Garage_kolomboor_stand1.jpg

http://lumatronix.nl/FOK/Garage_kolomboor_stand2.jpg
(de plateau's variëren in kleur, dat komt omdat ik vandaag bij de bovenste olie heb aangebracht).

De "patiënt" wat er straks op mag :cool:

http://lumatronix.nl/FOK/Garage_kolomboor.jpg

Is niet veel hout bij komen kijken, maar uiteindelijk wel super handig om te hebben.

Veel succes met jou tafel rendew ;)

Grtz,

Atmoz

Spaander
14-01-17, 20:48
@Atmoz,

Mooie tafel hoor, zelf gelast?
Alleen vraag ik mij af of de tafel niet te smal is voor de stabiliteit?

Atmoz
14-01-17, 20:57
Thanks.
Nee, dat valt reuze mee. Hij gaat namelijk vastgezet worden met 4 stuks M10 keilbouten in de vloer, en bovenaan (net onder het "blad") nog eens tegen de achterwand.
Ik weet het niet zeker (nog niet in de praktijk getest) maar volgens mij moet dat helemaal goed komen. (ondanks dat die Flott écht een zware machine is :rolleyes:).

[edit]

En nee, helaas niet zelf gelast. Dat kan ik nog niet zo goed, dus dat heeft mijn ex-buurman samen met me gedaan ;)

Spaander
14-01-17, 21:08
Thanks.
Nee, dat valt reuze mee. Hij gaat namelijk vastgezet worden met 4 stuks M10 keilbouten in de vloer, en bovenaan (net onder het "blad") nog eens tegen de achterwand.
Ik weet het niet zeker (nog niet in de praktijk getest) maar volgens mij moet dat helemaal goed komen. (ondanks dat die Flott écht een zware machine is :rolleyes:).
Ja, dat gaat zeker goed komen als dat nog omvalt dan gaat je huis ook mee. :D

rendew
14-01-17, 21:25
Mooi tafeltje , en mooi gereedschap ook..... blinkend Lie schaafje woodpecertjes mooi hoor !

Spaander
15-01-17, 08:46
Mooi tafeltje , en mooi gereedschap ook..... blinkend Lie schaafje woodpecertjes mooi hoor !
Ja.. dat is allemaal leuk en aardig maar wanneer ga jij weer aan de gang?
Veel foto's en filmpjes willen we zien.:D.
Mvg, :).