grote boomstam, is het een es of een iep? of nog iets anders?

Boo

Actieve deelnemer
Hallo,

ik heb gisteren een grote boomstam opgehaald maar ik weet niet zeker wat voor soort het nou precies is.
Hopelijk zijn er hier mensen die er wat meer over kunnen vertellen.

De verkoper had hem gekregen van de gemeente als zijnde een eik en hij heeft de grote takken ook verkocht aan een zagerij als zijnde eik. Hij had zelf geen verstand van hout dus ging er begrijpelijk van uit dat het dus wel een eik moest zijn.
Ik heb geen enkele reden om aan zijn goede bedoelingen te twijfelen maar ik weet in ieder geval zeker dat het geen eik is, maar wat dan wel?

Mijn eerste gedachte gaat uit naar een Es, afgaande op de schors, de kleur van het hout, de neutrale geur, de breedte van het lichtere spinthout, al dan niet verkernd en de donkere (olijfes?) kern.
Het enige wat me doet twijfelen, zijn de golvende lijntjes tussen de jaarringen: dit ken ik ot nu toe alleen van een Iep. Dat lijkt kwa schors er ook enigszins op, heeft ook breed spint (maar niet zó breed) en donker kernhout.
Met het boek 'Understanding wood' erbij kwam ik er ook niet uit, alles lijkt op es maar niet die golvende banden. Dat zie ik echt alleen bij iep (en bij een bitternoot maar dat ken ik verder helemaal niet)

Wie heeft er een idee?

Het bovenste deel heb ik even snel met de bandschuur glad gemaakt om het beter te zien.
De boom is dik 100 jaar oud en ongeveer 100-120 cm doorsnede aan de voet.

IMG_9055.jpg

donkere kern, lijkt op olijfessen
IMG_9056.jpg

licht hout aan de buitenkant, kleine scheuren zijn droogscheuren aangezien de stam al 3 maanden in de zon lag.
Hier zijn de golvende lijnen al een beetje te zien.

IMG_9057.jpg

donker kernhout met duidelijke golvende lijnen. Er zijn ook nog extra golvende, bijna zwarte lijnen te zien die de jaarringen doorkruisen, daar snap ik helemaal niets van.

IMG_9060.jpg

nog een closeup

IMG_9061.jpg

een stukje gespleten hout, minuscuul kleine stralen zichtbaar volgens mij.
IMG_9062.jpg

Een deel van schors, een beetje golvende lijnen die met elkaar kruisen, dat ken ik alleen van Es.

IMG_9063.jpg

En het geheel.

IMG_9064.jpg

Ik ben benieuwd, bedankt alvast!

groeten Bo
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Tussen de jaarringen zie ik kleinere groeiringen. Dat is een typisch kenmerk van iep. Vergelijk dat maar met de grove jaarringen van essen.
Voor mij dus iep.
Vr.gr. Jan Pranger.
 

BeRo

Actieve deelnemer
19 apr 2016
156
4
Rotterdam
Klaas en Jan hebben gelijk. Iep. zonder twijfel. En als je er aan ruikt lan je het ook controleren, want het stinkt naar pies.

Maak er wat moois van. Alleen, houdt wel de houtwormen in de gaten, want die zijn dol op Iepen.

Hartelijke groeten,

Bert Rosbach.
 

Boo

Actieve deelnemer
Bedankt voor de reacties.

Ik houd het voorlopig ook op essen nog, maar inderdaad, die 'tussen-groeiringen' laten me nog steeds twijfelen.

Maar de bast van iep is meestal recht gegroefd, al dan niet in aparte 'blokjes'.
Deze soort van gevlochten structuur ken ik alleen van essen - en van een jonge walnoot soms maar dat is dit 100% zeker niet.

De geur van iep is ook heel herkenbaar, dat heeft deze stam absoluut niet maar dat zou nog kunnen zijn omdat hij al een tijd geleden geveld is.

Misschien is er een ondersoort van essen die ook van die tussenringen maakt?

groeten Bo
 

elmo 45

Actieve deelnemer
25 mrt 2016
73
3
Noord Holland
Hallo,
Ik denk ook Iep gezien kleur / structuur op het kopshout. Het essen dat ik ken is lichter van kleur.
Hier een nog niet geslachte Iep daaronder een Es.

Groet
28140.jpg


De schors op jouw foto lijkt meer op deze. Toch Essen ?
1024px-Fraxinus_excelsior%2801%29.jpg
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Ik vind het ontzettend Es, het gekloofde stukje sowieso. De nerf is wat grillig maar de stam is ook grillig, de verkleuring in de kern lijkt erg op olijfes. Voor zover ik kernhout van iep ken is het erg licht van kleur en mogelijk wat klein voor zo'n grote stam diameter?

Kan je op geur niks onderscheiden? Zowel Es als Iep hebben een specifieke geur, beetje zaagsel maken op een reststukje en goed snuiven?:p
 

elmo 45

Actieve deelnemer
25 mrt 2016
73
3
Noord Holland
Hallo.

Ik bedacht me opeens dit:
Als het een Iep is had de schors er dan niet al af moeten zijn ivm met de kever? Ik heb wel eens gehoord dat als de boom binnen een straal van 10 kilometer blijft dit niet hoeft maar of dat waar is weet ik niet.
Dan toch essen.

Heb je nog bladeren van de boom?

Groet
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.510
969
Riemst
Hallo.

Ik bedacht me opeens dit:
Als het een Iep is had de schors er dan niet al af moeten zijn ivm met de kever? Ik heb wel eens gehoord dat als de boom binnen een straal van 10 kilometer blijft dit niet hoeft maar of dat waar is weet ik niet.
Dan toch essen.

Heb je nog bladeren van de boom?

Groet

Staan er eigenlijk nog iepen van deze leeftijd? De meeste bomen zijn gesneuveld door de vernoemde kever.
En met de es lijkt het nu dezelfde kant op te gaan door een schimmel die de bomen aantast.
Afgaande op de schors lijkt het me es. De gladde stukken aan de kroon en het mos zijn typisch voor de bomen die ik ken.
 

Boo

Actieve deelnemer
Hallo

de meningen blijven verdeeld maar ik houd het toch op een es voorlopig.
Ik heb hier in de buurt ook een es van die leeftijd staan en daar lijkt hij vanaf de buitenkant in ieder geval heel erg veel op.
Ik kan eens voorstellen aan de eigenaar of hij hem misschien geveld wil hebben zodat ik de binnenkant kan bekijken..(en nog meer planken zagen);)

Het was alleen deze stam, geen blad of tak verder te vinden helaas.
De geur van iep is er totaal niet.
Ik vind de donkere kern ook erg klein voor een iep, dat heeft meestal maar 10 cm spint of zo, meer niet.
En iep heeft ook een soort zacht tussenlaagje tussen cambium en schors is mijn ervaring, dat vind ik hier ook niet.
Er zijn ook geen vraatgangen te vinden van de iepenspintkever.
De stammen ontschorsen gebeurt in de praktijk volgens mij lang niet altijd, de regels daaromtrent schijnen ook nogal te verschillen per gebied.

groeten Bo
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Bo, volgens mij is dit wel zeker een Es, en geen Iep, de hout kleur maar vooral de schors duid dit als een Es aan.

Hier enkele foto’s van Es en van Iepen shors, en Ik heb er nog enkele meer gemaakt van Iepen en essen bomen, en verschillende bomen zowel Iep als Es tot stukken gezaagd en ken de verschillen goed.

Essen schors.
White Ash bark.jpg

Iepen schors en van dicht bij
White Elm.jpg Elm bark close-up.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.