Industriële tuintafel met Bankirai blad

pas002

Nieuw lid
6 jul 2016
4
0
Ik ben een groentje wat betreft houtbewerken, maar heb toch de stoute schoenen aangetrokken om een tuintafel in onze tuin te maken.
Het moet een industriële tafel worden; tafelblad van Bankirai en stalen kruispoten.

Met het blad loop ik tegen een uitdaging aan.
Hoe kan ik het beste de verbindingen realiseren.

De planken zijn 4 cm dik en 19 cm breed.
In de lengte richting komen 5 planken van 280cm met ca 1 cm tussenruimte.
In de breedte komt aan beide uiteinden een dwars plank van 4 x 19 cm.

Dat het niet verstandig is om de planken te verlijmen heb ik inmiddels vernomen, maar hoe kan ik toch deze constructie wel realiseren zonder afbreuk te doen aan het ontwerp?

Ik zou hier graag advies in willen krijgen, alvast bedankt.
 

pas002

Nieuw lid
6 jul 2016
4
0
Bedankt voor je reactie.

De dwars plank wil ik vlak tegen de planken in de lengte richting monteren.
Dus de dikte maat van 4 cm tegen elkaar.

Ik heb er een afbeelding bijgevoegd, hopelijk verduidelijkt dat iets meer.
Tuintafel.jpg
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.777
931
Leeuwarden
Het allermooiste zou zijn als je per plank een pen en gat verbinding gaat maken. De pennen ongeveer 13 mm dik, met corresponderende gaten. Helemaal mooi zou het dan zijn als je de pennen met toogpennen in de gaten vastzet, kan zonder lijm, maar ook wel met lijm. In dat geval zou ik de pennen een lengte van ongeveer 5 cm geven. De pen en gatverbinding kun je met de hand maken of deels met machines. De pennen kun je er dan aanzagen of met een freesmachine maken. De gaten kun je grotendeels boren en met een beitel verder uitsteken. Wel een kolomboor gebruiken of een hulpstuk gebruiken om rechtstandig te boren. Ik voeg een filmpje toe waar je het gebruik van de toogpen zien.

Succes! Fons


Voor het zagen van de pennen:

Voor het boren van de gaten:
 
Laatst bewerkt:

pas002

Nieuw lid
6 jul 2016
4
0
Bedankt voor je uitleg.
Een aantal mensen heeft mij gezegd dat ik de planken niet met pen en gat mag opsluiten in verband met het werken van de planken.
Loop ik met jou oplossing dan geen risico?

Enrico
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Als je zoekt op "breadboard ends" vind je heel veel informatioe over de klassieke manier om dit te maken. Rekeind is het Nederlandse woord, maar dan vind je minder gerichte informatie hoe je het moet maken. Die pennen gaan goed, als je ze maar niet vastlijmt.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Als je de tafel monteert met de pennen in de zijplanken dan zorg je eerst dat het blad goed haaks in elkaar gezet wordt met behulp van klemmen en/of spanbanden.
Als alles dan netjes recht en goed aansluit boor je van onderaf de gaten zoals op het filmpje van Fons te zien is en dan verlijm je de dubbele deuvels erin, de pennen kan je zonder lijm doen.
Als regel geldt dat hout gemiddeld 1 % in de breedte uitzet, dus als je planken 19 cm breed zijn en ja maakt pennen van zeg even 10 cm breed dan heb je een uitzetting van ongeveer 1 mm, dus heel weinig.
Die 1 mm heb je eigenlijk altijd anders krijg je de pennen er niet in en anders maak je de gaten 1 mm breder dan je pennen, dat kan ook.
Zo kunnen de pennen werken en zit het blad toch stevig vast.
Als je later dan toch een keer een reparatie wilt doen aan je blad dan boor je de deuvels uit en kan je het blad demonteren.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.777
931
Leeuwarden
Bedankt voor je uitleg.
Een aantal mensen heeft mij gezegd dat ik de planken niet met pen en gat mag opsluiten in verband met het werken van de planken.
Loop ik met jou oplossing dan geen risico?

Enrico
Dat is in jouw situatie niet van toepassing omdat je al ruimte tussen de planken hebt gepland, zodat zij afzonderlijk kunnen werken. Het blad is nu niet één geheel. Wil je het risico helemaal vermijden, dan kun je besluiten op de pen alleen in het midden van lijm te voorzien, ongeveer over 5 cm breedte.

Fons
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.777
931
Leeuwarden
Als alles dan netjes recht en goed aansluit boor je van onderaf de gaten zoals op het filmpje van Fons te zien is en dan verlijm je de dubbele deuvels erin, de pennen kan je zonder lijm doen.

Nog even een aanvulling hierop, als je toogpennen wilt die de verbinding dichttrekken, zoals ik in het filpmje laat zien, moet je de gaten in de pennen afzonderlijk boren, ongeveer 1mm dichter naar de borsten toe. Als je de pennen er dan inslaat trekt de verbinding dicht.

Fons
 

pas002

Nieuw lid
6 jul 2016
4
0
Allemaal bedankt voor de nuttige informatie.
Ik ga hier zeker mee aan de slag.
Wanneer ik het blad gereed heb zal ik dit laten weten.

Enrico
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.777
931
Leeuwarden
Mooi zo, we vinden het ook prettig als je tussendoor wat laat zien van het bouwproces, kun je ook altijd nog tips krijgen. Andere lezers die misschien een tuintafel willen maken worden dan mogelijk ook geïnspireerd!

Succes! Fons
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.