Meer praktische zelfbouw Powerhub in wording.

JTG

Nieuw lid
12 jun 2016
16
0
Dit projectje begon allemaal met de behoefte aan een goede kabelhaspel.
De eisen:
- IP54
- 25 meter
- Flexibel Neopreen 2,5mm[SUP]2[/SUP] 3 aderig
- minstens 2 stopcontacten 'op de rol' (liefst 20 :p)

Na een avondje google zat ik muurvast. De keuze wordt extreem beperkt zodra je én 25 meter zoekt én flexibel én 2,5mm[SUP]2[/SUP].
Ideeën genoeg, ook via deze site, maar uiteindelijk leek zelf maken toch de beste optie (en aangezien puur voor mijzelf ook geen keurmerken etc. benodigd).

De Powerhub van Festo is voor mij het top voorbeeld van het perfecte idee in een niet zo perfecte uitvoering namelijk al vind ik 'm wel mooi.:D

De nadelen van de Festo Powerhub (ik heb er niet één, dus corrigeer me gerust als ik het niet goed zie):
  • Het snoer is slechts 10 meter
  • Het snoer is niet 2,5mm[SUP]2
    [/SUP]
  • Max vermogen 2500W
  • Het snoer zit 'vast' gemonteerd(!)
  • Het snoer lijkt mij niet erg flexibel
  • Het heeft een T-Loc sluiting (en daar kan ook een extra stopcontact zitten)

Maar dan begint het zoeken pas echt.... hoe hebben anderen iets dergelijks gedaan, waar liep men tegenaan, wat kan inderdaad beter, mooier, praktischer etc.
In de woorden van een voetbal legende over nadelen, de 'super' Powerhub moet het volgende zeker hebben:
  • Het snoer moet minstens 25 meter zijn (hier doen we geen concessies)
  • Het snoer moet 2,5mm[SUP]2[/SUP] zijn per ader (ook hier geen concessies)
  • Max vermogen 3600W (why settle for less)
  • Het snoer is NIET 'vast' gemonteerd
  • Het snoer is flexibel (nou ja, in elk geval zo flexibel als 2,5mm[SUP]2[/SUP] zijn kan)
  • In een pre 2013 systainer (toegegeven; ook omdat ik die wél beschikbaar heb en een T-Loc model niet

Op basis daarvan een boodschappenlijstje gemaakt (over prijs hebben we het nog niet gehad, nee veel goedkoper gaat het niet worden):

Artikelnr/EANOmschrijvingPrijsTotaal
150561Eupen 3x2,5mm2 H07RN-F zeer soepel Neopreen - 26 :eek: meter1,8949,14
624006PCE Veiligheidswandcontactdoos zwart - 5 stuks1,648,20
720294Neon Signaallamp 230V - 1 stuk0,790,79
534125Kabelschroefstuk M20 - 1 stuk0,550,55
297534Polystyreen (vol) plaat 3mm 330x230mm4,794,79
1529160Abl Sursum stekker grijs - 2 stuks4,459,90
1589260Abl Sursum koppelcontactstop grijs - 1 stuk9,959,95

Besteld bij diverse (web)winkels, dus de komende dagen dikke vrienden met de postbode.....
Zodra de spullen binnen zijn gaan we verder met dit 'verslag'. In de tussentijd hoor ik graag wat ervaringen over het buigen (in model brengen) van polystyreen plaat indien aanwezig.
Dit wordt straks namelijk de afdekking van de stopcontacten aan de binnenzijde van de systainer.
 

emy

Actieve deelnemer
9 okt 2013
111
0
Je had nog beter van die gele pvc elektrakabel kunnen nemen,daar komen lang niet zo veel slagen en krullen in en is beter vormvast.
 

JTG

Nieuw lid
12 jun 2016
16
0
Gele PVC kabel? Dan denk ik gelijk aan 5/8buis met VD draad...:rolleyes: al eens geprobeerd om daar 25 meter van in een systainer te leggen?
maar nee, Neopreen buitenmantel heeft mijn voorkeur.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
In de tussentijd hoor ik graag wat ervaringen over het buigen (in model brengen) van polystyreen plaat indien aanwezig.
Dit wordt straks namelijk de afdekking van de stopcontacten aan de binnenzijde van de systainer.

Hoe goed kan dit materiaal tegen warmte? Iets zegt me dat dit niet de juiste keus is...

Stop je er ook een overbelastings-beveiliging in?
 

emy

Actieve deelnemer
9 okt 2013
111
0
Ha,ha,ha.........grapjas?
Kijk maar eens naar PU WALSTROOMKABEL HO5/ 7BQ-F of RONDE PVC KABEL H05VV-F GEEL.
 

JTG

Nieuw lid
12 jun 2016
16
0
@Emy Dacht echt even dat je dat bedoelde vanmorgen (was nog niet goed wakker denk ik). Maar inderdaad die kabel was zeker ook een optie geweest.
@Bijtel polystyreen kan niet zo heel goed tegen warmte dat klopt, hopelijk wordt het niet zo heet dat het gaat vervormen (of erger). Qua overbelastings beveiliging ben ik al wel op zoek geweest maar heb ik nog niet iets gevonden. Ik sta open voor betere suggesties natuurlijk, dat is de voornaamste reden om op dit forum te posten (en vooral heel veel te lezen de afgelopen tijd).
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Anders dan een mooie koffer is een power hub natuurlijk niet ten opzichte van een kabelhaspel. Als je er tijd en geld in gaat stoppen, zou ik er op zijn minst extra functionaliteit voor willen hebben. Anders voldoet een kabelhaspel namelijk prima.

De mogelijkheid om batterijen te laden bijvoorbeeld. Lasermeetapparatuur gebruiken dit bijvoorbeeld en zaklampen. Ook een Usb aansluiting om je telefoon te laden zou er dan in kunnen zitten. Master/slave functie voor de stofzuiger is er ook zo een.

Als dit er niet in zit, snap ik niet dat je geen fatsoenlijke kabelhaspel kunt vinden.
Die zijn er legio te koop.
 

JTG

Nieuw lid
12 jun 2016
16
0
@trilliwilli Ik wil ook extra functionaliteit ;-)
Master/Slave functie zit al op de CTL-mini dus die is niet nodig in mijn geval, sterker nog: Als ik de stofzuiger nodig heb, heb ik genoeg aan een powerhub met een snoer van slechts 1 meter en dat is precies de bedoeling van de tweede stekker.
USB aansluiting om de telefoon op te laden is een erg dure oplossing om van 230VAC 5V DC te maken in mijn optiek, dat kunnen de telefoonopladers zelf goedkoper, maar het is geen gek idee om 1 van de stopcontacten aan de binnenkant te plaatsen. Dan kan gelijk de acculader van de boormachine erin/erop als dat nodig is. Ik ga even passen en meten straks of ik dat nog kwijt kan zou kunnen in een sys2, dat hangt er ook een beetje vanaf hoe dik de bos kabel wordt en of ik die (zoals oorpsronkelijk bedacht) in de systainer erbij wil bewaren.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Ben wel benieuwd, geen gek idee eigenlijk! Heb zelf al bijna een jaar een lege systainer, 4 LiFePo4 180 amp accu's liggen, en een omvormer van 12 naar 240V om zo zonder snoer te kunnen werken. Deze post is wel weer inspiratie!

jaap
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
Krijg je geen probleem, dat je net als bij een haspel de kabel helemaal uit de systainer moet halen bij hogere belasting?
lijkt me niet handig bij zo'n grote lengte.
 

JTG

Nieuw lid
12 jun 2016
16
0
@handig18
Ja, dat probleem is er, maar dacht ik op te lossen door het lange gedeelte van de kabel niet 'vast' te monteren. Als ik een korte kabel nodig heb naar de stofzuiger bijvoorbeeld, gebruik ik het 'vaste' deel (denk dat ik die 1 a 2 meter maak). Het lange deel gebruik ik alleen als ik die lengte ook nodig heb. Ik kan de kabel van de stofzuiger er ook mee verlengen :).
 

lhoornweg

Actieve deelnemer
14 aug 2014
468
7
Ik heb zelf zo'n ding gebouwd, nog niet af maar wel zodanig om te kunnen gebruiken.
Zie mijn draadje: http://www.woodworking.nl/showthread.php?18086-zelfbouw-Festool-PowerHUB-met-master-slave-schakeling

Let er wel op, ik heb een 10 meter snoer in een Festool Classic 1 systainer. daarmee zit ie zo goed als vol wil je dus een 25 meter kabel en nog extra "inboedel" raad ik je op z'n minst een systainer 2 aan.
indien je nog wat geld over hebt raad ik je zelfs een combisystainer 3 aan. dan kan je in apparatuur als tablets, mobiele telefoons etc in de lades kwijt (kwestie van een klein gaatje boren en daar de oplaadkabel doorsteken naar de lade toe).
zo heb je het grote vak volledig vrij voor een oplader en kabel opbergen. tevens is een zekering een must in zo'n ding, zeker als je als je graag aan IP voorwaarden wilt voldoen. en, als je een "losse" kabel wilt, kijk dan eens naar het festool fastfix systeem, dat lijkt me erg interessant om te gebruiken in deze situatie.
 

JTG

Nieuw lid
12 jun 2016
16
0
@lhoornweg Ik had jouw draadje met veel belangstelling gelezen (vorige week al). Waarom heeft u gekozen voor juist die zekeringhouders (6.3A) en hoe heeft u deze bevestigd aan de stopcontacten/kabel? Ik zat zelf richting deze te denken bij Conrad: 701482 - 89 maar ben nog aan het puzzelen hoe ik die het beste plaats/aansluit. Misschien toch een klein printplaatje maken...
 
Laatst bewerkt:

lhoornweg

Actieve deelnemer
14 aug 2014
468
7
@lhoornweg Ik had jouw draadje met veel belangstelling gelezen (vorige week al). Waarom heeft u gekozen voor juist die zekeringhouders (6.3A) en hoe heeft u deze bevestigd aan de stopcontacten/kabel? Ik zat zelf richting deze te denken bij Conrad: 701482 - 89 maar ben nog aan het puzzelen hoe ik die het beste plaats/aansluit. Misschien toch een klein printplaatje maken...

Ik had mij vergist in de zekering houders bij bestellen, later heb ik deze besteld 526245 - 89 SCI Zekeringhouder Geschikt voor Buiszekering 5 x 20 mm 15 A 250 V/AC zijn een tikje duurder, maar ook mooier weg te werken. deze moet ik nog wel inbouwen, zoals ik al aangaf, hijs nog niet klaar. de bedoeling is om een appe usb adapter in te bouwen, zekeringen en ik zit nog te twijfelen of ik de kabel dmv plugit van festool ga gebruiken.
 

JTG

Nieuw lid
12 jun 2016
16
0
Ik ga voor deze: MF530 H (Conrad bestelnr 701482 - 89)
MF530.jpg
en ik ga ze direct onder of boven de stopcontacten maken (denk ik).
 

JTG

Nieuw lid
12 jun 2016
16
0
De eerste (essentiele) onderdelen zijn binnen, en nadat ik de stekker en contra stekker aan de kabel heb gemonteerd tijd voor passen en meten:
sys1 valt voor mij direct af om 2 redenen
- de kabel zou er niet in passen
- de zekeringen zouden aan de binnenkant moeten komen omdat er geen plaats is aan de buitenkant

image.jpgimage.jpgimage.jpg

Ook in een sys2 is er niet veel speelruimte
Opties:
sys3 gebruiken (combi sys zoals voorgesteld door lhoornweg is me net iets te duur en sys3 heb ik nog staan)
of kabel inkorten naar 20 meter

....ga ik even over nadenken vandaag

de optie om Festo's plug te gebruiken vervalt voor mij aangezien het merendeel van de apparaten die ik heb ofwel te oud zijn van Festo om die plug te hebben danwel niet van Festo zijn (Fein, Bosch) en dat allemaal ombouwen naar een fabrikant specifieke plug is me teveel van het goede.
 

lhoornweg

Actieve deelnemer
14 aug 2014
468
7
"de optie om Festo's plug te gebruiken vervalt voor mij aangezien het merendeel van de apparaten die ik heb ofwel te oud zijn van Festo om die plug te hebben danwel niet van Festo zijn (Fein, Bosch) en dat allemaal ombouwen naar een fabrikant specifieke plug is me teveel van het goede."

ik denk dat we elkaar verkeerd begrijpen, ik wil juist de 10 meter kabel die de box van stroom voorziet voorzien van een plugit aansluiting en de female aansluiting in de box. eigenlijk hetzelfde principe als de stroomtoevoer van een caravan alleen dan een festool plugit systeem. op deze manier is de kabel snel te vervangen al deze beschadigd raakt en kan je de kabel ook voor apparatuur gebruiken indien je de box verder niet nodig hebt.

inderdaad, wanneer je geen groot festool assortiment hebt zal het weinig meerwaarde hebben, maar ik kijk voor mijzelf en naar mijn plannen voor aanschaf van gereedschap, en dan zie ik een overgrote deel grijsgroen in mijn stelling staan.
 

lhoornweg

Actieve deelnemer
14 aug 2014
468
7
ik wil je nog wel een tip geven met het zagen van de gaten, boor eerst met een klein boortje voor om je gatenzaag te leiden, tevens is een kolomboor geen overbodige luxe. ik heb het met de hand gedaan zonder voorboren en toen verplaatste de boor zich tijdens het boren. hierdoor zitten ze niet allemaal even mooi.
 

JTG

Nieuw lid
12 jun 2016
16
0
Daar heb ik je inderdaad niet helemaal begrepen. Ik wil de kabel (en de box) echter zo universeel mogelijk houden, en geaard (!).
Dat zijn bruikbare tips voor de gaten! Ik dacht zelf om de gaten met een figuurzaagje te maken. Ik zie bij Ecotools wel 43mm gatenzaag staan voor een schappelijk bedrag (want ik ga er precies 5 gaten mee zagen en waarschijnlijk gebruik ik 'm daarna nooit weer) dus dat is ook een optie. Het zou neerkomen op 1,50 per gat. Keuzes....
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.