Misschien een zelfbouw lintzaag

WR1944

Oud hout
In eerdere berichten heb ik er mee gedreigd: als ik een geschikte electromotor vind ga ik een lintzaag maken. En het lijkt er op dat ik iets geschiktst heb.

Het verhaal achter de motor is ook niet alledaags.
Een vriendin van m'n vrouw heeft een oude en wormstekige wasmachine. Een vriendin van haar zou een nieuwe wasmachine krijgen terwijl de oude nog in bruikbare staat verkeerde. Dat krijg je als je gevoelig bent voor de veranderingen in de mode. Dus heb ik de bruikbare machine opgehaald en zou het oude wrak naar de sloop brengen. Maar er zat een ouderwets zwaar blok beton in als contragewicht tegen vibraties. Dus moest de machine gesloopt worden op locatie zodat er hapklare brokken ontstonden die met de hand verplaatst konden worden. Bij het ontmantelen viel m'n oog op de electromotor, die werkte nog, op 120V en vroeg 8A maar het belangrijkste: hij draaide op 1725 toeren. Ideaal dus voor een lintzaag.

Het blikwerk was grotendeels gedaan maar de aandrijftrein had een paar zware brokken. Dus ik was lustig alle moeren en bouten aan het los draaien toen ik een straaltje olie uit een onderdeel zag komen. Ik zat op nog geen meter van het afvoerputje naar het riool vandaan dus er moest bliksemsnel ingegrepen worden. Ik brulde vanuit de kelder om kranten naar de vrouw des huizes. Dat hield de alsmaar groter wordende stroom olie even tegen maar het begon langzaam verder te kruipen. Toen herinnerde ik me dat ik een tijdje terug een doos met zaagsel had gebracht om als vulling te dienen voor een kussen voor haar hond. De hond was in de tussentijd overleden zodat het zaagsel er nog was. De olie had bijna het putje bereikt toen ik het zaagsel kon uitstrooien en de olie kon laten absorberen. In de tussentijd had ik de flens van de tandwielkast, waar de olie uit kwam, weer gedicht zodat er geen olie meer bijkwam. De hoeveelheid zaagsel was gelukkig net genoeg om alle gemorste olie te absorberen. Toen de crisis bezworen was zei de vriendin dat ze blij was dat ik zo snel reareerde want zij was verstijfd van schrik. Maar ik kon haar vertellen dat dit normale dagelijkse akkevietjes waren in bepaalde perioden van m'n werkzame leven.

Terug naar de lintzaag.
Ik heb op het Internet moeten graven om meer over deze motor te weten te komen. Ik had geen schema maar via allerlei websites, tot zelfs Spaanstalige (bedankt Google Translate) toe en diverse fora. Ik weet nu dat er twee gescheiden wikkelingen op zitten, één voor het normale bedrijf en één voor het starten. Door de aansluitingen van de startwikkeling om te draaien kon de draairichting omgekeerd worden. De motor start volgens diverse bronnen door eerst spanning op de werkspoel te zetten en dan even kort spanning op de startspoel te zetten. Ik heb eeb geschikte schakelaar (hoop ik althans) besteld maar ik moet nog een proefopstelling maken. Er zat nog een hoop materiaal op de as zoals een centrifugaalkoppeling, een elastische koppeling en een V-snaarschijf. Met de nodige moeite heb ik dat er allemaal af kunnen slopen zodat ik nu een as van 12,7 mm heb met een plat kantje. Het aanbrengen van een V-snaarschijf is dus simpel.

Ik heb ook de tekeningenset voor een 14" en een 16" lintzaag besteld en inmiddels gedownload. Ik zal met deze tekeningen als basis een eigen versie gaan maken want ik houd niet van het slaafs volgen. M'n plafond is vrij laag zodat ik het beperkt moet houden. De wieldiameter bepaalt de uitlading, de ruimte voor een geleider of de maximale diepte voor het zagen. Ik wil ook 300 mm hoog kunnen zagen. Dan wordt het een eenvoudig rekensommetje als je uitgaat van standaard lintzaagbladen wat de belangrijkste afmetingen van de lintzaag worden.

Maar dit project gaat voorlopig op de backburner, er liggen belangrijkere projecten te wachten op voltooiïng.

P1010440q.jpg

P1010441q.jpg

P1010442q.jpg
 

WR1944

Oud hout
14", 16", er komt wel een hoop vervuiling in je schrijfsels als Metrisch Ambassadeur! Gelukkig is de as 12,7 mm ;)

Ik praat gewoon Matthias Wandel na. ;)
Maar zodra ik zelf wat ga verzinnen doe ik dat uitsluitend in millimeters. Ik heb laatst nog een puzzlebord van 1250 bij 850. Die maat staat uitdrukkelijk in een hoek zodat iedere metrist kan zien of de puzzle past of niet. De inch-barbaren mogen gissen.
 

yuricts

Nieuw lid
7 jun 2016
5
0
Glabbeek
Hey,

Die plannen van Mattias Wandel heb ik ook gekocht, het frame heb ik ondertussen al klaar. Van zodra ik weer wat tijd heb begin ik aan de wielen. Maar eerst nog wat andere projectjes die belangrijker zijn... :)

IMG_20160605_173122.jpg

Groeten,
Yuri
 

WR1944

Oud hout
Eh, dat is er nog een uit de tijd dat ze wasmachines van hout maakten?

D&R

Henk

De roestkevers hadden er gaten in gevreten. Ik heb dat provisorisch "gerepareerd" met de aluminium tape die men voor luchtbehandelingskanalen gebruikt. Vandaar dat de term wormstekig als bijna vanzelf zich aandiende. De tijd van de houten wastobbe heeft men in Amerika al lang achter zich gelaten alhoewel er verhalen gaan dat dit attribuut nog in gebruik is bij Amish-groeperingen.
 

WR1944

Oud hout
Het zijn nog kleine stapjes maar er is enige beweging te bespeuren.

Ik heb net een pulley besteld want de motor doet het goed. De motor heb ik voorzien van een stekker op de werkwikkeling. Toen de spanning er op kwam hoorde ik wat zoemen. Met een klein zetje begon de motor gezellig snorrend te draaien. Ik had de motor een zetje in de goede draairichting gegeven maar toen ik hem een tweede keer aanzette draaide hij zonder een zetje nodig te hebben de andere kant uit. Dat kwam waarschijnlijk door het remanent magnetisme in het anker. Ik had de startwikkeling nog niet aangesloten maar dat wordt het volgende experiment.

Ik heb ook de globale maten en materialen vastgesteld. Ik heb een lijstje gemaakt van veel gebruikte lintzaaglengten. De wieldiameters worden uiteraard metrisch en bij beide maten kom ik dan op 350 en 400 mm (van resp. 14" en 16"). Een gangbare maat is 2667 mm (105"). M'n berekening van de hartafstanden van de wielen klopt dan ook met die van de tekeningen. Ik ga het frame maken volgens 16" versie maar met enkele verbetringen die in de 14"versie zijn toegepast. En ik denk dat ik zelf ook nag wat eigenwijsheden zal toevoegen.

Het frame ga ik van douglas maken. Ik ga wat balken kopen en die over de breedte doorzagen. Met m'n zaagtafel blijft dan ongeveer een derde staan maar dat doe ik dan met de handzaag. Dan wordt alles tot een uniforme dikte geschaafd. De uiteindelijke maten zijn niet zo belangrijk want alle aanhangsels worden op maat aangepast aan het frame.
 

WR1944

Oud hout
En het is eindelijk zover. Ik heb een paar dagen terug 6 balken douglas gekocht van ca 40 x 140 en 2400 lang.

P1010095q.jpg

Net zoals Matthias Wandel gaan die balken middendoor. Op de zaagtafel heb ik op de maximale stand de eerste balk ingezaagd aan beide zijden. Dan blijft er nog ruim 40 mm staan. Alleen Matthias had een makkie, die kon de balken met een andere lintzaag halveren. Ik begin from scratch.

P1010096q.jpg

Een gedeelte van de delen van het frame zijn tussen de 80 en 120 breed. De overige delen zijn minder breed dan een halve balkbreedte dus die halveer ik eerst in de breedte zodat ik die in z'n geheel kan halveren in dikte. De framedelen had ik genummerd en met de maten in een spreadsheet gezet. Op de balken werden de globale lengtes uitgezet en elk deel genummerd. Zo kon ik zien hoeveel balken ik moest inzagen want die ruim 40 mm moest ik met de hand zagen. En in de lengterichting is dat een aardige opgave.

P1010097q.jpg

Ik begon met de Bahco Laminator, een zaag die ongelooflijke lang scherp blijft. Het ging maar niet erg snel. Ik kon me al aardig indenken hoe de misdadigers zich voelden toen ze in de 1600's tewerk werden gesteld in het Rasphuis.
Toen herinnerde ik me dat ik ooit een roestige boomzaag in de kelder had gevonden. Met een driehoekvijltje de tanden wat opgehaald en zowaar, het ging ruim twee keer zo snel als met de Bahco. Al zwoegende schoot me ook te binnen dat ik een sabre saw (een reciprozaag als ik het wel heb in het Nederlands) had, nog wel met een lang blad. Die heb ik ook op de klus gezet maar omdat waarschijnlijk het blad niet optimaal was ging dit niet veel sneller dan met de hand.

P1010098q.jpg

Maar na 8 meter zagen was ik er toch doorheen.

Nu ga ik de overige framedelen voorbewerken. Ik wil eerst alle delen gezaagd hebben zodat de hele zwik in één keer op dikte geschaafd kan worden. Dan heb je alles op gelijke dikte. Dat wordt weer enkel diep in de krullen.
 

Hubert

Actieve deelnemer
26 jan 2010
331
1
Maria Hoop (L)
Moedig hoor, zo'n project.
Fijn dat je een oude motor een tweede leven geeft. Zelf zou ik in zo'n geval de mogelijkheid creëren om, als het ooit nodig is, een krachtige 'standaard' motor te kunnen inbouwen. Je weet maar nooit of deze het wel (lang) doet en daarbij is 30 cm zaaghoogte niet niks.
Ik ben benieuwd naar het vervolg!
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.763
459
Almere
Volg dit draadje met bovengemiddelde belangstelling, heeft ook wel iets dat er geen haast bij het maken is.

Ik heb er misschien overheen gelezen maar waarom 40X140 gekocht? In ieder geval veel succes!!
 
P

Pel

Guest
Mooie interessante reportage WR, ik ben echt benieuwd naar het verloop van de bouw van deze lintzaag, veel succes.

Groet Pel.
 

WR1944

Oud hout
Waarom douglas van 40 mm dik doormidden zagen en zijn toch ook planken van 20 mm dik?

Het moet natuurlijk wel lekker goedkoop blijven. Veel huizen worden opgetrokken met een houten frame. Er is hout in overvloed in Amerika zodat het zgn. constructie-hout, de 2x4s, 2x6s enz. een stuk goedkoper is als het mooi geschaafde hout in de schappen. Een balk van 40 x 140 en 2440 lang (2x6x8) in Douglas kost me zo'n $5. Een plank van 20 x 140 en 2440 lang in vurenhout kost me zo'n $10. Dat is 4 keer zo duur en dat vurenhout zit dan vaak nog vol met grote knoesten. Om schone stukken over te houden heb je dan ook nog eens meer hout nodig om de onbruikbare stukken over te slaan. En het vurenhout is zachter dan Douglas en ook stabieler. Dat is de reden dat het veel in huizenbouw wordt toegepast.

Uiteindelijk moet ik 16 mm dikke planken overhouden. Dat uurtje zagen met de hand neem ik dan wel voor lief.
 

WR1944

Oud hout
Voorlopig ben ik nog aan het zagen. Ik had 6 balken gekocht en daarvan heb ik 4 en een kwart balk gebruikt. De driekwart balk ben ik nu ook aan het opdelen. Ik ben bang dat er hier en daar beschadigingen, knoesten en scheuren in zitten die de sterkte mogelijk beïnvloeden. Vandaar een ruime reserve.

@ Pel, geld uitgeven kan iedereen (zolang de voorraad strekt) maar ik probeer een goede balans te vinden tussen goedkoop en functioneel. Ik heb in het geheel geen ervaring met lintzagen maar ik heb aardig wat opgestoken van de commentaren van Matthias Wandel en natuurlijk ook van dit forum. Vanaf het voornemen ooit eens een lintzaag te gaan maken sla ik alle bruikbare informatie op in m'n geheugen in de hoop dat het er nog zit als ik het nodig heb.

Wat niet gelijmd hoeft te worden schroef ik met het idee dat er mogelijk nog een verbetering kan plaatsvinden.

Weer terug naar het rasphuis.
 

WR1944

Oud hout
Ik heb alle delen voor het frame door de vandiktebank gehaald (lunchbox planer om het in perspectief te plaatsen) zodat er geen weg terug meer is. ;)
Daarom stop ik onder deze titel en ga door onder de naam: Lintzaag 400 mm Matthias Wandel stijl.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.