Tips gevraagd om gaten exact op rij te boren voor mijn gitaar

Hedge

Actieve deelnemer
2 jun 2016
79
0
Voor mijn gitaar ben ik bezig met de brug.
jig 3.jpg

In deze brug wordt een gleuf gemaakt voor het zadel.Hiervoor heb ik zaterdag een jig gemaakt om deze te frezen. Op de foto is tezien dat de brug geklemd wordt in de jig en dat daarboven een verstelbaregeleide zit voor de freesmachine.

Jig 2.jpg

Jig 1.jpg


Onder de gleuf moeten 6 gaten komen. Exact op rij engelijke onderlinge afstand. De gaten moeten taps worden om de pennen goed teklemmen. Wat ik graag wil is gaten maken van 4 mm en die dan ruimen tot debrugpennen goed passen.

De gaten goed op rij krijgen vind ik erg lastig. De vraagis hoe ik dit goed zou kunnen doen. Ik zit er zelf over te denken of dit kanmet deze jig en een frees met bodemmes (hoewel ik die niet kan vinden in 4 mm).Ik zou dan afstand blokjes kunnen maken van precies de afstand tussen de gaten entelkens een extra blokje kunnen toevoegen om het volgende gat te boren. Zou ditwerken of is het gevaarlijk om met een dergelijke frees een gat te maken vanongeveer 1 cm diep. Of zijn er betere ideeën?
 

Arthurdeboer

Actieve deelnemer
14 apr 2016
283
0
Doetinchem
heel goed aftekenen en met een goed boortje gewoon boren? ik zie het probleem niet. Als je twijfelt over het boren dan kan je van een stukje aluminium uit de bouwmarkt een mal maken met de 5 gaten die je moet hebben. Ik zal het wel aandurven om het met goed aftekenen uit de hand te boren.

succes!
 

Pow

Actieve deelnemer
5 okt 2011
193
4
Grave, NB
IMG_2590.jpg

Maar dan in t klein.

Een rij met voorgeboorde gaten waar de kopieer ring precies in past. In de machine zit een 3mm frees om de gaten rij voor de schapdragers te maken.
 
Laatst bewerkt:

Arthurdeboer

Actieve deelnemer
14 apr 2016
283
0
Doetinchem
mooi zo'n mal voor gaten. ik heb dat zelfde ook ooit gedaan voor het boren van schapdragers. gewoon een simpele plank en gaatjes op 5 cm hart op hart afstand geboord. die zette ik vast met een lijmklem op mijn werkstuk et voila.... als je ergens een foutje had zitten en je hield goed in de gaten of je overal de onderkant op de juiste plaats had, dan maakte dat niet uit natuurlijk... de fout zat dan immers ook exact aan de andere kant van het schap.
 

WR1944

Oud hout
Je kunt een mal maken voor op een boormachine. Een bodemplaat met een opstaande rand waar het werkstuk langs kan schuiven. Je boort het eerste gat door het werkstuk tot in de bodemplaat met het werkstuk tegen de opstaande rand. Plaats een houten pennetje in de bodemplaat. Met het werkstuk over het pennetje schuif je het geheel tot je met de boor boven de plaats bent van het tweede gat. Zet de bodemplaat weer vast en boor het gat. Als je het nieuwe gat over het pennetje schuift komt elk volgend gat op precies dezelfde tussenafstand.
 

emy

Actieve deelnemer
9 okt 2013
111
0
Trek een rechte lijn,pak een passer met de maat (tussenliggende afstand) tussen de benen
en loop zo van punt naar punt en je hebt exact de maat.
 

Hedge

Actieve deelnemer
2 jun 2016
79
0
Netjes aftekenen, gaatje maken met de priem, boren in de kolomboor is de methode die ik tot nu toe heb gebruikt (ook bij de brug die op de eerste foto staat). Het is wel redelijk goed, maar niet heel goed. Vandaar dat ik verder aan het kijken ben wat een andere methode zou kunnen zijn. Met het maken van de jig begon ik me af te vragen of deze het eenvoudiger zou kunnen maken.

Weet iemand of je gaatjes kunt maken met een frees met bodemmes of is dat gevaarlijk?
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
869
184
Gaten maken met een frees gaat prima, de minimum diameter is alleen wel vrij groot.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.