Wat voor excentrische schuurmachine raden jullei mij aan

yorimeubels

Nieuw lid
4 jul 2016
11
0
Hallo, ik maak meubels van zowel nieuw als oud steigerhout. Nu wil ik een nieuwe excentriische schuurmachine kopen omdat mijn groene bosch niet voldoet. Nu kan ik wel gelijk een festool kopen maar ik vraag me af of er een voordeliger alternatief is. Die wel goed met steigerhout overweg kan. Ik gebruik de machine de hele dag door, dus wil wel een goede en geen tril machine. Alvast bedankt voor jullie mening
 

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
Als je echt alleen maar steigerhout gaat bewerken dan is een bandschuurmachine misschien meer van toepassing. Die doet het zware werk. En je Bosch gebruiken voor het fijn afwerken.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.671
2.555
Gaanderen
Als je de hele dag ermee moet schuren zou ik eens kijken naar een cilinderschuurmachine. Plank erin en hij v oert hem aautomatisch door. Moet je een meubel schuren en je wil geen festool kijk eens naar bosch blauw. Bah ik krijg een vieze smaak in mijn mond.
 

Farends

Actieve deelnemer
12 okt 2015
121
0
Ik heb de makita 18v excentrische schuurmachine, bevalt me prima.
Deze is er ook in 230v variant.
 

flyer

Actieve deelnemer
26 dec 2013
445
1
Meerssen
Ik heb sinds een aantal dagen de makita BO5030 en deze dondersteen bevalt werkelijk prima.
Ook als er hard gewerkt moet worden doet hij dit, gewoon..
Lekker ligt, weinig trillingen in je hand en een meer dan prima stofafzuiging.
Maar of het een machine is die de hele dag zijn werk moet/kan doen... dat weet ik niet en eigenlijk wil ik dat ook niet weten:eek:
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Als je de hele dag veel aan het schuren bent moet je niet op een paar tientjes letten (is mijn mening) dan is iets wat prettig werkt nog veel belangrijker
Bij veel/langdurig schuurwerk is er naar mijn mening maar 1 machine en dat is de Mirka Deros

http://www.imbemarhiwa-schuurtechniek.nl/nl-NL/Oplossingen/Deros-elektrische-schuurmachine

licht van gewicht, klein en compact dus goed hanteerbaar, is een excentrische machine die verkrijgbaar is in 2,5 5 en 8 mm uitslag (ik heb zelf de laatste 2) en is een heerlijk ding om mee te werken
 

lhoornweg

Actieve deelnemer
14 aug 2014
468
7
wat schuur je precies? steigerhout kan losse planken zijn, maar ook een in elkaar gezet meubelstuk. voor de eerste zou ik een stationaire rolschuurmachine kopen, voor de tweede een handmachine.
daarbij, je geeft aan de hele dag te schuren. Is dat letterlijk de hele dag? 8 uur achter elkaar? of eerder 4 of eigenlijk maar 2 uur? is het oppervlakte schuren? voorbereiding voor afwerking? of moet je regelmatig meer afnemen?
antwoorden op deze vragen zou ik heel belangrijk vinden. in de situatie van 8 uur schuren en veel moeten afnemen zou ik denken aan een festool Rotex 150 met 5mm uitslag. het andere uiterste, de 2 uur en alleen voorbereiden op afwerking zou ik een ets 125 icm eventueel een dts te nemen (om even in festool termen te blijven) ieder hebben ze hun specialiteiten en de een is geschikter voor de ene taak en de ander voor de andere taak.

vorige maand heb ik een ombouw gemaakt voor afvalcontainers van nieuwe steigerplanken.
ik heb toen een festool ETS 125 rebq plus gekocht. geweldige machine, ligt goed in de hand en is erg licht waardoor het schuren met 1 hand lang uit te houden is.
desondanks had ik na 2 uur schuren toch spijt dat ik de ROTEX 90 niet had genomen, omdat deze simpelweg sneller de oneffenheden kan afnemen, en een delta kop als optie heeft.

indien je elke dag een schuurmachine voor langere periode gebruik kan ik je één ding aanraden, koop een machine die GOED is. ga het internet op en ga reviews lezen. natuurlijk zijn dit meningen van andere mensen, maar het meerdere reviews over één product krijg je wel een duidelijk beeld.
 

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
573
283
Even een 'domme vraag'. Als ik op veilingkijker / marktplaats kijk zie ik allemaal heel goedkope pneumatische excentrische schuurmachines. Aangezien jullie allemaal >250 EUR elektrische machines aanbevelen zal dat vast beter zijn dan pneumatisch, maar waarom dan? Ik heb in een werkplaats gewerkt met pneumatische moersleutels en popnageltangen, en dat werkte als een malle.
Verder heb ik net voor 30 Euro een Bosch Groen excentrische schuurmachine gekocht, wat is het verschil met wat jullie aanbevelen? Bouwkwaliteit / lawaai / schuurresultaat / trilling....?
 

Atmoz

Actieve deelnemer
Even een 'domme vraag'. Als ik op veilingkijker / marktplaats kijk zie ik allemaal heel goedkope pneumatische excentrische schuurmachines. Aangezien jullie allemaal >250 EUR elektrische machines aanbevelen zal dat vast beter zijn dan pneumatisch, maar waarom dan? Ik heb in een werkplaats gewerkt met pneumatische moersleutels en popnageltangen, en dat werkte als een malle.
Verder heb ik net voor 30 Euro een Bosch Groen excentrische schuurmachine gekocht, wat is het verschil met wat jullie aanbevelen? Bouwkwaliteit / lawaai / schuurresultaat / trilling....?

Voor een pneumatische moet je ook weer een compressor (bij je) hebben, en dat is natuurlijk niet altijd even handig ;)

Wat betreft die Bosch Groen t.a.v. Bosch Blauw, Mirka of Festool: de laatste 3 zijn véél beter/steviger (met hoogwaardige materialen) gebouwd, meestal meer vermogen/sterker, en veel minder trilling (naar/in de handen/armen).
Dit alles resulteert in een beter eindresultaat en is bovendien prettiger om mee te werken :cool:
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.108
239
Goeree-Overflakkee
Ik heb ook nog een groene bosch staan. Ik krijg daar echt last van m'n polsen van, van de trilling. Ben blij dat ik nu een goeie heb gekocht. Die loopt zo rustig dat ik hem alleen lichtjes op de goede plek hoef te houden.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.237
652
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Even een 'domme vraag'. Als ik op veilingkijker / marktplaats kijk zie ik allemaal heel goedkope pneumatische excentrische schuurmachines. Aangezien jullie allemaal >250 EUR elektrische machines aanbevelen zal dat vast beter zijn dan pneumatisch, maar waarom dan? Ik heb in een werkplaats gewerkt met pneumatische moersleutels en popnageltangen, en dat werkte als een malle.
Verder heb ik net voor 30 Euro een Bosch Groen excentrische schuurmachine gekocht, wat is het verschil met wat jullie aanbevelen? Bouwkwaliteit / lawaai / schuurresultaat / trilling....?

Pneumatisch is leuk, als je een groot bedrijf bent met overal persluchtaansluitingen, of een bedrijf waar regels gelden over het werken in natte en/of afgesloten ruimten met elektische apparaten.
Ik zou thuis niet graag schuren met iets waarbij de compressor elke minuut aanslaat, of ik een hele dure stille/grote compressor moest kopen + de bijbehorende zware krachtstroomaansluiting.

Die schuurmachines zijn goedkoop, maar de infrastructuur die er bij hoort is niet goedkoop.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.671
2.555
Gaanderen
Nergens voor nodig.

Ik zou ook kijken voor zo'n GEX125-150
Eventueel icm Abracadabranet 'schuurpapier'
De Bosch kun je zowel met 125 als 150mm zool gebruiken

Mijn smaak met betrekking tot bosch gereedschap heeft niets met de kwaliteit van de machines te maken. Maar met hun vroegere administratie en houding bij door bosch gemaakte fouten.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.671
2.555
Gaanderen
Even een 'domme vraag'. Als ik op veilingkijker / marktplaats kijk zie ik allemaal heel goedkope pneumatische excentrische schuurmachines. Aangezien jullie allemaal >250 EUR elektrische machines aanbevelen zal dat vast beter zijn dan pneumatisch, maar waarom dan? Ik heb in een werkplaats gewerkt met pneumatische moersleutels en popnageltangen, en dat werkte als een malle.
Verder heb ik net voor 30 Euro een Bosch Groen excentrische schuurmachine gekocht, wat is het verschil met wat jullie aanbevelen? Bouwkwaliteit / lawaai / schuurresultaat / trilling....?

Beste nerf laat een groene bosch machine maar eens een paar weken elke dag werken. De lagers en motor is daar niet op gebouwd. Het is een dhz lijn. Je mag deze prestaties dan ook niet van een groene machine verwachten.
Voor pneumatiek kan je kwa prestatie ongeveer hetzelfd zeggen,al zal de slijtage van de machine wel meevallen. kijk eens op deze link http://www.toolnation.nl/machine/luchtgereedschap/schuurmachines.html
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.671
2.555
Gaanderen
Ik raad je ook geen luchtgereedschap aan. Ik laat alleen zien dat goede luchtgereedschappen ook geld kosten en je die niet voor een paar tientjes koopt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.