afstellen vandikte bank

aaronboumans

Nieuw lid
3 jul 2016
12
0
Dag allemaal, ben nieuw hier. Ben lid geworden om wat af te kijken en inspiratie op te doen.

Ik heb net een vandiktebank aangeschaft voor weinig (impulsaankoop) maar deze machine is al een redelijke tijd niet onderhouden. Alles functioneert prima maar moet wel onderhoud hebben. Beitels moeten geslepen worden en rollen afstellen.
Weet iemand hoe dat afstellen moet? Waar moet je op letten en in welke volgorde? Of nog beter, heeft iemand een handleiding van deze machine?
En weet iemand waar ik goedkoop de beitels kan laten slijpen (omgeving Deventer).
Het gaat om een scm s50 (zie foto's)vd1.jpgvd2.jpg
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Wat een beest van een machine, hoeveel is de schaafbreedte?
Beitels stel je met een stelliniaal of losse stelblokjes.Die zit er dus niet bij?
Voor een voorbeeld kijk bij hbm, te vinden als messenstelset.
 

aaronboumans

Nieuw lid
3 jul 2016
12
0
Ja is een redelijke machine(650kg ofzo), 50cm schaafbreedte. Had ook net een wat betere zaagtafel gekocht is dezelfde klasse (harwi 130).
Dat messenstelset is een mooie. Die ga ik meenemen (staat toch nog een bestelling klaar om af te halen)!
Iemand ervaring met afstellen/instellen van zo een machine?
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Informeer eens bij de verkoper of de stelvoorziening er nog ergens ligt.
Voor het afstellen maakt het niet uit of het een grote of een kleine machine is, principe blijft gelijk.
Hoeveel messen zitten er in het blok?
 

aaronboumans

Nieuw lid
3 jul 2016
12
0
De verkoper heeft er verder niets meer bij helaas. Ik zal nog eens vragen als ik de vlakbank bij hem ga halen.
Dat Hbm messenstelset is niet van goede kwaliteit, speling op de schroefspindels. Misschien goed genoeg voor kleinere machientjes. Of ik weet nog niet hoe ik het goed kan gebruiken zodat ik een hele nauwkeurige afstelling kan krijgen. Zal het nog eens bekijken...
Overigens zitten er 4 messen in de SCM.
 
Laatst bewerkt:

aaronboumans

Nieuw lid
3 jul 2016
12
0
Iets minder serieus dan de SCM maar wel een aardige machine, 35(mesbreedte)x180(lengte)
Nee ook geen afstelspullen bij helaas.
Hoe kan je met een vlakbank sponningen schaven? Dat ken ik niet?
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.274
168
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Hoe kan je met een vlakbank sponningen schaven? Dat ken ik niet?
De messen moet ook aan de kopse kant geslepen zijn waar je tegenaan kijkt, dan verplaats je de aanslag tot sponning diepte/breedte van het einde van de messen in en laat je de rest van je balk waar de sponnin in moet over de rand hangen. Door de balk dan meerdere malen over de messen heen te halen, krijg je de sponning, enige punt waar het dan omgaat is, dat je naast de tafel de breedte/diepte van je sponning aan vrije ruimte moet hebben.
Dit was het snelle en korte antwoord.
 

zaagfabriek

Actieve deelnemer
4 feb 2015
200
20
Rhenen
www.instagram.com
Goedemiddag Aaron,

Prachtige vandiktebank heb je! Ik heb een vlakbank uit '83 en heb hiervan de handleidingen kunnen vinden bij dit bedrijf die ook veel kennis hebben van zware houtbewerking machines. http://scosarg.com/

Wat ook ontzettend belangrijk is met je vandiktebank dat je een goede afzuiging heb en zo min als mogelijk bochten, adapters slangen ed heb.

succes met afstellen.

mvg wilco
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.075
2.599
Als je messen van je vandiktebank nu goed schaven, kan je die goedkope zwartplastic afstelblokjes gewoon op de messen afstellen. Boutje vastdraaien en nooit meer verstellen. Als je vlakbank een andere afstelling nodig heeft, koop je hiervoor nog zo'n afstelset. Even spuitbus met een kleurtje eroverheen zodat je ze uit elkaar kan houden. Ik gebruik deze afstelblokjes ook en ze werken verder voortreffelijk. Het afstellen met een lineaaltje van 4 messen gaat een hoop tijd kosten. Ik stel de bladen van de vlakbank met een machinewaterpas af op de bijtelas.
 

aaronboumans

Nieuw lid
3 jul 2016
12
0
ok, snap het. Nee dit is een gewone vlakbank. Nog nooit een vlakbank gezien met kops geslepen messen. Weet je een type vlakbank die dat kan? Kan ik even googlen om te zien hoe dat er uit ziet
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
De fabrikant van je vandikte bank maakte vlak-vandikte banken die deze mogelijkheid hebben, robland had er ook. Nieuw zal je ze niet meer vinden, mag niet meer van de arbeidsinspectie zover ik weet. Zal eens kijken of ik een plaatje kan vinden. Hier op de site staat er minimaal in,alleen ff zoeken waar.
 

aaronboumans

Nieuw lid
3 jul 2016
12
0
Quote Heckemann; "Ik ontdekte ook dat je er sponningen mee kan schaven, niet al te breed en diep, maar toch"
ja zo zien mijn elcon er ook uit, alleen iets kleiner.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.