Welke shellawax?

cutthroat

Actieve deelnemer
13 apr 2014
97
0
Heerhugowaard
Beste houtdraaiers,

Ik heb al langer mijn oog op shellawax en EEE-ultrashine, maar nu ik een schaal voor iemand aan het draaien ben ga ik deze producten eindelijk aanschaffen voor de afwerking van dit projectje.

Ik weet dat er een vloeibare en een cream variant is, en volgens de website van de verkoper is de vloeibare variant alleen voor klein (tot 100mm) werk. Ik zie echter bij andere draaiers dat zij dit product ook voor (veel) groter werk gebruiken.

Omdat de schaal waar ik aan werk zo'n 300-320mm doorsnee moet worden, maar meestal kleiner werk doe, wil ik graag jullie mening horen. Moet ik de vloeibare of de cream variant nemen?
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
Shellawax geeft een instant hoogglans resultaat, maar in het gebruik van de objecten wordt het heel snel mat en dof.
Als de schaal alleen maar voor de sier is is Shellawax prima, maar gaat deze gebruikt worden als bijv. fruitschaal dan is het beter een andere afwerking te kiezen.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Ik heb altijd strepen bij gebruik van Shellawax. Ik voer de behandeling uit zoals voorgeschreven, maar de strepen blijven (het kan ook dat ik erg kritisch ben over mijn werk).
Voor mijn laatste werkstukken heb ik tungolie gebruikt en het volgende werkstuk zal met Deense olie zijn.
 

tom op eigen houtje

Actieve deelnemer
23 nov 2014
729
1
41
Rimburg
tomopeigenhoutje.webnode.nl
Hoi Mathieu
ik gebruikte in het begin altijd eee schine
en de vloeibare schellawax gebruikt
bij klein draaispul zoals tolletje en padestoel werkt het goed
maar als ik groter ging alrijd strepen
en nu na een jaar zie ik dat het niet zo mooie verkleurt of stand hout als bijvoorbeeld tung olie
en na een laag of 3 met tussentijds schuren met abranet korrel 300 / 600 / 1000
vind ik de afwerking mooier als shellawax
il heb de vloeibare shellawax en eee schine hier nog liggen als je eens wilt uitproberen
Rimburg is niet zo heel ver ;)

mvg tom
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.671
2.554
Gaanderen
Zoals al gezegd voor dagelijks gebruik ben ik ook van de shellawax afgestapt. Grotere schalen doe ik met de cream anders krijg je strepen.
 

cutthroat

Actieve deelnemer
13 apr 2014
97
0
Heerhugowaard
OK, dat maakt één en ander duidelijk. Aangezien de schaal inderdaad gebruikt gaat worden (waarschijnlijk als fruitschaal) valt de shellawax dus af. Wat zou wel een goede en mooie afwerking zijn met een blijvende glans, en is de EEE wel een aanrader? Aangezien ik er een sierrand in maak van Amerikaans noten en essen lijkt me tungolie niet de beste keuze met het oog op verkleuren van het essen.
 

BeRo

Actieve deelnemer
19 apr 2016
156
4
Rotterdam
Beste Cutthroat,

Ik kan je in dit geval de producten van Steinert aanraden. Die heeft Drechseloel met als eerste laag voor licht hout Drechseloel weiss.
Dat heeft meer glans dan Danish Oil.

Hartelijke groet,
Bert Rosbach.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Hoi Mathieu
ik gebruikte in het begin altijd eee schine
en de vloeibare schellawax gebruikt
bij klein draaispul zoals tolletje en padestoel werkt het goed
maar als ik groter ging alrijd strepen
en nu na een jaar zie ik dat het niet zo mooie verkleurt of stand hout als bijvoorbeeld tung olie
en na een laag of 3 met tussentijds schuren met abranet korrel 300 / 600 / 1000
vind ik de afwerking mooier als shellawax
il heb de vloeibare shellawax en eee schine hier nog liggen als je eens wilt uitproberen
Rimburg is niet zo heel ver ;)

mvg tom
Tom,
Bedankt voor het aanbod maar ik heb nog een halve pot staat.
Voor grotere werkstukken zal ik hem niet meer gebruiken, enkel kleine objecten die snel moeten blinken.
Ik heb dus nog wat voorraad.
 

cutthroat

Actieve deelnemer
13 apr 2014
97
0
Heerhugowaard
Beste Cutthroat,

Ik kan je in dit geval de producten van Steinert aanraden. Die heeft Drechseloel met als eerste laag voor licht hout Drechseloel weiss.
Dat heeft meer glans dan Danish Oil.

Hartelijke groet,
Bert Rosbach.

Oh ja, en dan gelijk een platte beitel van Gläser meebestellen :D. Ik vind dat een héél goed idee!

Maar je hebt het over deze olie als eerste laag. Moet daar dan nog wat overheen?
 

BeRo

Actieve deelnemer
19 apr 2016
156
4
Rotterdam
Oh ja, en dan gelijk een platte beitel van Gläser meebestellen :D. Ik vind dat een héél goed idee!

Maar je hebt het over deze olie als eerste laag. Moet daar dan nog wat overheen?
Dan kan je de gewone Drechslöl gebruiken volgens de beschrijving op mijn busje.
Oh ja, dat spul blijft ongeveer een jaar of 5 goed. Ik heb in 2007 een bus normale gekocht in Olbernau, en die is nog te gebruiken.

M.vr. gr.
Bert Rosbach.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.