Disston zaag vraagstuk

Houtvos

Actieve deelnemer
30 apr 2015
240
3
Maassluis
Hallo iedereen,

Ben langzaam mijn verzameling handgereedschap aan het uitbreiden. Zodoende gisteren een Disston zaag aangeschaft op ebay maar ik kan het type niet ontwaren. Het is een 26", 8 tpi zaag. Heb mij helemaal suf gezocht op disstonianinstitute.com maar ik kom er niet uit. het lijkt wel een soort hybride tussen verschillende soorten. Het gat in het blad is mij ook nieuw.

Herkent iemand dit type? Zie foto's.

$_57 (1).jpg

$_57 (2).jpg
 

Wim56

Actieve deelnemer
12 jun 2016
430
46
Zevenaar
Komt mij niet bekend voor, maar ik vermoed dat deze uit de nadagen van Disston zijn. Als ik de vorm en afwerking bekijk.
 
P

Pel

Guest
Misschien dat het handvat origineel van Disston is, maar het zaagblad niet? Het fijne weet ik hier ook niet van, maar forumlid Seek die zal wel een antwoord weten? Anders draai je het handvat er eens af, dan kun je zien of er een ander handvat op heeft gezeten?

Groet Pel
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Houtvos

Actieve deelnemer
30 apr 2015
240
3
Maassluis
Zaag is nu nog ergens tussen de UK en Nederland. Zodra ik hem heb ga ik ' em ontleden. (gelukkig gaat de Brexit pas over 2 jaar van kracht.....)

Het gene wat ik er nog het meest op vind lijken is een D-8. Bijvoorbeeld deze:

$_57 (3).jpg


Maar dan een goedkopere jaren 50 variant? Wel een leuke speurtocht trouwens.
 
P

Pel

Guest
Is de naam van Disston het blad geëtst, of een ander teken in het blad?

Groet Pel.
 

Houtvos

Actieve deelnemer
30 apr 2015
240
3
Maassluis
Ben er achter, denk ik! Afgaand op het medaillon is het een 1955 of later versie. De verkeerde kant van de geschiedenis helaas. Schijnt dat de kwaliteit minder is dan de oudere versies.

Lesson learned!
 
P

Pel

Guest
Het gaat erom dat als de zaag geslepen is, een mooie zaagsnede heeft, en dat je er lekker mee kunt zagen ongeacht het jaartal. Dat is namelijk de functie van een handzaag, en ik denk niet, dat jij hem nog kunt verslijten.:)

Groet Pel.
 

Houtvos

Actieve deelnemer
30 apr 2015
240
3
Maassluis
Dat klopt als een bus! En met een groot verschil alsnog beter dan moderne zagen. Met wat 'TLC' kom ik er wel.
 

Wim56

Actieve deelnemer
12 jun 2016
430
46
Zevenaar
Ik denk eerder eind jaren zestig, gezien de vorm van het zaagblad. Maar ik weet het ook niet zeker.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.