Tuinmeubels van vers/gedroogd hout

Timmy

Nieuw lid
28 apr 2016
20
0
Hallo,

Als ik tuinmeubels wil maken die voornamelijk buiten worden gezet in bijv. douglas hout zou je dit dan maken van vers gezaagd of gedroogd hout?

Ik wil bijv. een inklapbare picknicktafel maken maar als het hout veel krimp of uitzet gaat het stroef worden met inklappen.

Wat is jullie advies? Het meubel moet ook zo recht mogelijk blijven in weer en wind.

Mvg
Timmy
 

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Het meeste douglas in de handel is niet bepaald droog.
Als je er in je ontwerp rekening mee houdt dan moet het wel kunnen.
Goed opletten met de richting van schotelen van planken en dat het alleen in de breedte zal krimpen en in de lengte zeer stabiel is.
 

Capricorn

Actieve deelnemer
5 apr 2016
151
0
Groningen.
Even een vraag tussendoor.

Als ik een stam zou verzagen tot vierkante balk voor een buitenbankje, moet ik deze dan eerst laten drogen?
 

Rob van Rotterdam

Actieve deelnemer
16 okt 2010
142
2
Timmy,
als je tuintafels wilt gaan maken die moeten kunnen worden ingeklapt, dan zou ik zeker geen vers hout gebruiken. Vers, in de zin van 'groen' hout.
Je weet dan namelijk nooit van tevoren hoeveel dit hout bij droging gaat krimpen of anderszins het in- en uitklappen zal gaan bemoeilijken.
 

Timmy

Nieuw lid
28 apr 2016
20
0
Timmy,
als je tuintafels wilt gaan maken die moeten kunnen worden ingeklapt, dan zou ik zeker geen vers hout gebruiken. Vers, in de zin van 'groen' hout.
Je weet dan namelijk nooit van tevoren hoeveel dit hout bij droging gaat krimpen of anderszins het in- en uitklappen zal gaan bemoeilijken.

wat voor hout dan wel?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.