De goeie ouwe verf

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Ernest ik heb er wel eens van gehoord. Wat is voor jou de meerwaarde om het hout op deze manier te conserveren. Zijn er niet veel betere verven?
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ik dacht dat het voornamelijk uit Scandinavie kwam. Ossenbloed heet het pigment maar heeft - normaliter - nix met slachtafval te maken - het is een ijzeroxide pigment. Een simpele lijnolieemulsie/suspensie met veel ijzeroxide erin (dat dan ook gelijk als drogingskatalysator/siccatief werkt) is een goedwerkend houtverduurzamingsmiddel - onder noordelijke klimatologische omstandigheden.
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Heb je meer info over die verf? Nog nooit van gehoord wel van de term bloedrood. :D
Er zijn recepten te vinden, bij Kremer bijvoorbeeld, afdeling, Recipie
Dit verf heb ik 3 jaar geleden gemakt van een liter of 10 runderbloed van de slager, gratis.
Rode ijzeroxide pigment 10 euros of zo
kalkwater gratis
En verder min of meer volgens de Kremer(Duits) recept met dit verschil. Ik heb de heel bloed gebruikt wat betekent dat in het begin was het een dik gelei geworden na een paar uren maar toch wel op het hout te smeren dus ik heb de klus afgemaakt en de resterende verf weggezet. Volgende keer toen ik de emmer opened was het verf zo vloeibaar als melk, perfect. Na een jaar of drie vertrouwde ik niet meer dat het verf nog zijn sterkte heeft kunnen houden en heb ik een heleboel eiwitten er doorheen gemengde wat de verf alleen heeft doen verbeteren.
 
Laatst bewerkt:

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Haha
ik mag het hier nog altijd niet proberen Ernest
Leem op de muren tot daar aan toe zegt de vriendin maar geen bloed op de schutting
tja ik mag al lekker veel hout hebben dam mag ze deze slag winnen ;) o
Vandaag, een week na het toevoegen van de eiren heb ik een verassing gehad toen ik de emmer open deed. Wat een stank. Gelukkig is de verf bijna op.
 
Laatst bewerkt:

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
De kleur oxblood red kom je veel tegen in Pennsylvania. De Duitse emigranten brachten deze kleur mee en je ziet het daarom vaak op Dutch barns.

Bekijk bijlage 49950

Het zit ook op een stukje buiten betimmering van ons huis en op een schutting.
Er zijn zo veel varianten maar ja het is een goedkoop en effectief verf en de basis daarvan had de boer meestal ter hand of kon dat makkelijk krijgen.
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Ik dacht dat het voornamelijk uit Scandinavie kwam. Ossenbloed heet het pigment maar heeft - normaliter - nix met slachtafval te maken - het is een ijzeroxide pigment. Een simpele lijnolieemulsie/suspensie met veel ijzeroxide erin (dat dan ook gelijk als drogingskatalysator/siccatief werkt) is een goedwerkend houtverduurzamingsmiddel - onder noordelijke klimatologische omstandigheden.
De Scandinavische verf is met een andere bindmiddel, meestal gekookt rogge soms met lijnolie - roslag- soms niet- kookverf. De kookverf heb ik veel gebruikt met goed, (voor mij, ben altijd tevreden) resultaten.
Andere bindmiddelen zijn van dierlijk eiwitten met bronnen zoals eiren, bestanddelen uit de melk, en bloed als de meest gangbaar. Welke het best is hangt van toepassing en pigment af. Een van de best voor mij is verf met kalk als bindmiddel.
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Ernest ik heb er wel eens van gehoord. Wat is voor jou de meerwaarde om het hout op deze manier te conserveren. Zijn er niet veel betere verven?
Voor mij zijn der geen beter verven. Het is (bijna)gratis, makkelijk in gebruik en onderhoud, geeft de resultaat die ik het mooist vind. Ik heb een kast vol droog bestanddelen die onbeperkt houdbaar zijn, ik kan het hoeveelheid die ik nodig heb maken, resten als ik dat heb is meestal biologische afbreekbaar, ik kan het gewoon op de tuin of mesthoop gooien.
 
Laatst bewerkt:

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Voor mij zijn der geen beter verven. Het is (bijna)gratis, makkelijk in gebruik en onderhoud, geeft de resultaat die ik het mooist vind. Ik heb een kast vol droog bestanddelen die onbeperkt houdbaar zijn, ik kan het hoeveelheid die ik nodig heb maken, resten als ik dat heb is meestal biologische afbreekbaar, ik kan het gewoon op de tuin of mesthoop gooien.

Duidelijk verschillende definities van beter... de kwaliteiten waar Ernest op wijst zijn andere kwaliteiten dan die waar Wim (naar ik aanneem) aan denk - en voor beide uitgangspunten valt iets te zeggen.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Laat ik me anders uitdrukken. Waar de een de keus maakt voor bio met een vriendelijke prijs. Maakt een ander de keus voor moderne alkydverf. Ik zeg dat beide meningen voor mij prima zijn. Ik heb hier geen waarde oordeel over. Ik snap jouw antwoord niet van, het is niet een subjectief bewering.

Ik heb niet de kennis om te beoordelen of een bepaald mengsel, waarvan alle stoffen biologisch zijn, na menging enn een mogelijke reactie nog steeds biologisch zijn. Ik vind het prachtig als je met zulke eenvoudig voorhanden zijnde spullen een duurzame bescherming krijgt.
 
Laatst bewerkt:

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Laat ik me anders uitrukken. Waar de een de keus maakt voor bio met een vriendelijke prijs. Maakt een ander de keus voor moderne alkydverf. Ik zeg dat beide meningen voor mij prima zijn. Ik heb hier geen waarde oordeel over. Ik snap jouw antwoord niet van, het is niet een subjectief bewering.

Ik heb niet de kennis om te beoordelen of een bepaald mengsel, waarvan alle stoffen biologisch zijn, na menging enn een mogelijke reactie nog steeds biologisch zijn. Ik vind het prachtig als je met zulke eenvoudig voorhanden zijne spullen een duurzame bescherming krijgt.

Nee er is geen sprak van chemische reacties. De schade van verf uit de fabriek zit meestal in wat ze er toe voegen, siccatieven, dispersies en oplosmiddelen met lood als een bekende voorbeeld.

Voor de rest laat ik het liggen.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Henk je hebt het helemaal bij het juiste eind. Er valt wat voor te zeggen. Is het na het mengen nog steeds biologisch?

Even afgaande op wat etiket-uitgevende en -controlerende instanties voor regels hanteren (zowel 'biologisch', wat overigens een nietszeggende term is in deze, als 'ecologisch' zijn geen wettelijk beschermde etiketten; er zijn tientallen organisaties die aan (semi-)commerciële certificering doen) zou een mengsel zoals Ernest dat beschrijft ecologisch of biologisch kunnen zijn als de enige anorganische toevoeging het ijzeroxide is, en dat ijzeroxide als minerale delfstof wordt gewonnen zonder daarna chemisch gemodificeerd te worden. Als de overigen grondstoffen van 'landbouwherkomst' zijn en als biologisch of ecologisch geklassificeerd zouden kunnen worden dan zou een dergelijke verf ook gecertificeerd kunnen worden.
 

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
Zeker interessant! Ik ben nog wel eens van plan om mijn eigen lijnolie lakverf te maken. Ik heb wel een boek gekocht (Het Schildersambacht, 1946) waar alle bindmiddelen, pigmenten en dergelijke zijn beschreven maar echt duidelijke verhoudingen kan ik er dan weer niet in terug vinden helaas. Als iemand nog een recept weet... :D
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Zeker interessant! Ik ben nog wel eens van plan om mijn eigen lijnolie lakverf te maken. Ik heb wel een boek gekocht (Het Schildersambacht, 1946) waar alle bindmiddelen, pigmenten en dergelijke zijn beschreven maar echt duidelijke verhoudingen kan ik er dan weer niet in terug vinden helaas. Als iemand nog een recept weet... :D
Heb je de recepten bij Kremer.de bekeken? Die zijn echt goed en duidelijk.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Mengen en roeren heeft wel wat recepten - er zijn PDFs van te vinden op het internet. Het boekje 'practical formulas for hobby or profit' ook, hoewel het vooral veel (destijds verkrijgbare) commerciele ingredienten gebruikt, die uitsluitend bij handelsnaam worden geidentificeerd. Minder bruikbaar dus. Veel achtergrondinformatie (chemie) doe ik op uit 'Organic coatings - Science and Technology'. Ook het in facsimile uitgegeven 'Oil colours and printers' inks' is verhelderend.

Een lijnolieverf (vernis) bestaat in essentie uit een drogende olie (lijnolie, eventueel aangevuld met standolie en/of andere voorgepolymeriseerde versies van de lijnolie), een (plantaardige) hars (te veel opties om hier op te noemen, een oplosmiddel (klassiek is terpentijn), en een siccatief (klassiek zou loodacetaat, uit loodwit - vandaar gekookte lijnolie - zoek maar), en in het geval van verf natuurlijk een pigment.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.