hoe houtworm op natuurlijke wijze vermijden?

werkbank

Actieve deelnemer
30 dec 2012
404
0
betekom belgië
Hallo,
Ik merk dat enkele zelf verzaagde stammen aangetast zijn door houtworm.:mad:
hoe kan ik dit op een natuurlijke wijze vermijden?
Weet iemand hoe men dat vroeger, vooraleer er chemische middelen werden ingezet, het hout behandelden?
jan
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.840
895
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Hout gebruiken dat van zichzelf bestand is tegen houtworm (overigens is dat vrijwel altijd omdat het hout zelf gifstoffen bevat). Houtworm actief bestrijden zonder 'gif' is volgens mij niet mogelijk. En zonder chemie al helemaal niet. Alles is namelijk chemie - ook dat hout zelf; bestaat voornamelijk uit cellulose en lignine... En vroeger gebruikte men, bijvoorbeeld, teer. Gestookt uit naaldhout ('pine tar'), uit steenkool, of gewonnen als mineraal (zware aardolie, teerputten). Of je dat 'chemie' wilt noemen is aan jouw, maar gif is het in elk geval wel...
 

Capricorn

Actieve deelnemer
5 apr 2016
151
0
Groningen.
Heeft het ook te maken hoe je het opslaat?

Ik kan mij voorstellen dat een vochtige ruimte of contact met de grond houtworm sneller je planken aantast dan onder een afdak met genoeg ruimte tussen de grond en het hout.
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Weet je zeker dat er niet houtworm al in zat voor dat je het zaagde ??

Het eerste is dat alle schors er af is, en een gladde plank zonder scheuren en openingen zal zeker minder last van eitjes er aan of er in, die dan wormen worden.

Opslag en drogen in een open plaats en met goede ventilatie en stikkert is ook wat nodig is, helemaal voorkomen weet Ik niet of dat mogelijk is, good luck :)
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.689
2.568
Gaanderen
Volgens mij zijn er twee methoden om zonder bestrijdingsmiddelen ze te doden of te verjagen. Ze hebben een hekel aan klopgeesten. Nadeel hiervan is wie heeft de langste adem. Inpakken in plastic en een dag of vier boven de 60 graden houden. Niet makkelijk dus en ik zeg het uit mijn hoofd de de temperatuur en tijd kunnen dus iets anders zijn.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.840
895
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Volgens mij zijn er twee methoden om zonder bestrijdingsmiddelen ze te doden of te verjagen. Ze hebben een hekel aan klopgeesten. Nadeel hiervan is wie heeft de langste adem. Inpakken in plastic en een dag of vier boven de 60 graden houden. Niet makkelijk dus en ik zeg het uit mijn hoofd de de temperatuur en tijd kunnen dus iets anders zijn.

Of in de magnetron - moet je wel een grote magnetron bouwen...
 

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
817
162
Twello
Ze hebben met twee gesteldheden een probleem: 1 droogte. Dus binnen opslaan en de kachel opstoken werkt. 2 Kou, maar daar je vriezer niet groot genoeg voor zijn. Kortom goed drogen moet uitkomst bieden.
 

zaagfabriek

Actieve deelnemer
4 feb 2015
200
20
Rhenen
www.instagram.com
Goedemorgen werkbank,

Als je stammen verzaagt en dit laat wind drogen is het vaak niet te voorkomen dat het beestjes aantrekt. het is zelfs vaak zo dat voordat je start met zagen er al beestjes onder of in de schors zitten.

Wat belangrijk is om alle schors eraf te steken. Voordeel is dat het makkelijker zaagt ( geslepen staal langer scherp blijft) en dat je van de pissenbedden en houtbeestjes af bent waar 95% van de beestjes inzitten. Als een stam te lang gelegen heeft is de kans groot dat ze ook in het spint hout zitten en zelfs in het kernhout. Deze krijg je er uit door inderdaad met perfacs of embasol te werken en dit werkt ook preventief voor de toekomst.

Omdat wij ook veel voor horeca werken zoals snijplanken, hakblokken en serveerplanken ed behandelen we het niet met een bestrijdingsmiddel Dit zijn dan ook vaak fruitbomen houtsoorten en notenhout die heel snel beestjes aantrekt . Bij ons wordt er inderdaad verhit-gestoomd om schimmels en beestjes te doden. Bij hout wat eerst wind gedroogd wordt behandelen wij het wel omdat het anders nauwelijks te voor voorkomen is. vooral eiken beuken en essen ( bij essen is er vaak weinig te zien maar als je de schors er af stoot zit het vaak vol met gangetjes). Na het winddrogen gaat het ook weer de oven in. Dit zijn ook weer houtsoorten die wij vaak verkopen aan meubelmakers en houtbewerkers die er tafels ed van maken.

Omdat we veel werken met live-edge ( boomstamkant/onbekant) is het juist van belang dat het spint niet aangevreten wordt. Ik zou even kijken of je alle schors er wel af hebt en even kijkt hoe de schade is. Misschien is het reëel om het zsm te laten drogen vanwege de schade die er nu al is of een afweging om het af te wachten tot het winddroog is en de slechtere delen eruit zagen.

Verhitten hoeft niet moeilijk te zijn. een box maken van geïsoleerde platen en er een bouwkachel of ontvochtiger op aansluiten ( de ontvochtiger geeft veel warmte af en stopt wel boven een-40-50c met water afscheiden maar de warmte blijft in de ruimte)


succes!
 

werkbank

Actieve deelnemer
30 dec 2012
404
0
betekom belgië
dank voor jullie tips!
sorry voor mijn laattijdige reactie, blijkbaar ontvang ik geen berichtjes meer als iemand op deze topic heeft gereageerd:confused:
hoe los ik dit op?
 

Pine

Actieve deelnemer
6 nov 2015
552
8
Dit probleem is op het moment bij iedereen gaande
Wordt aan gewerkt !
 

werkbank

Actieve deelnemer
30 dec 2012
404
0
betekom belgië
Dit probleem is op het moment bij iedereen gaande
Wordt aan gewerkt !

oei, maar nu gaat er iets anders fout...
de reacties kan ik lezen in mijn mail, maar niet op de site (om dit maar even te melden)
vermoedelijk zijn jullie hiervan op de hoogte en wordt hier ook aan gewerkt!
eigenlijk worden wij verwend, zonder het maar al te goed te realiseren!;)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.