Het werken van hout

Ulrich

Nieuw lid
15 apr 2016
21
0
Bonheiden (België)
Ik heb al wat gezocht op het forum of op het internet, maar nog niet veel gevonden.

Ik heb al gevonden dat voor hout, in tegenstelling tot metaal, de invloed van temperatuur op de uitzetting verwaarloosbaar is.
Voor hout is de afhankelijkheid in functie van de vochtigheid. Echter buiten enkele zinnetjes met de vermelding dat de uitzetting afhandelijk is van de vezelrichting kom ik niet.

- Heeft iemand een gedacht van de order van grootte van de uitzettingscoëfficiënt ( bv in mm/m %RV)
- Ze spreken over vochtigheid, is de de luchtvochtigheid of de vochtigheid van het hout zelf.

Waarom deze vragen. Ik wil een geleiding maken op mijn tafelzaag. Mijn werkruimte is een onverwarmd tuinhuis.
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Dag Ulrich,

een wetenschappelijke benadering heb ik niet direct voor handen, maar qua grootte-orde zit je bv. voor een tafelblad al snel aan een cm (soms meer) indien de luchtvochtigheid sterk schommelt. Met vochtigheid wordt zowel luchtvochtigheid als vochtigheid in het hout bedoeld, want beide bereiken altijd een evenwicht. Gebruik multiplex voor je geleiding, dat werkt niet. Indien het goed moet glijden, kun je betonplex gebruiken. Ziet er niet zo mooi uit, maar voor werktuigen hoeft dat gelukkig ook niet.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
De precieze waarden weet ik niet.
Ik heb vroeger geleerd in mijn opleiding dat je als regel 1 % in de breedte en 1 promille (verwaarloosbaar) in de lengte kan aanhouden.
Dus als je bij de konstruktie zorgt dat het hout meer dan 1 % in de breedte kan werken dan zit je goed.
En ik moet zeggen dat ik door deze regel nooit scheurvorming heb gehad.
Als het voor je geleider is dan zou ik eventueel overwegen om de geleiding in metaal uit te voeren.
Hier nog iets ter info; http://www.af.nl/voorraad/massief/houttechniek/
 
Laatst bewerkt:

tuoh

Oud hout
Het krimpcoëfficiënt is voor elke houtsoort anders, de desbetreffende waarden vind je oa. terug in een houtvademecum. Maar zonder houtvochtmeter doe je met die cijfers niks, je moet namelijk het houtvochtgehalte kennen waarmee je van start gaat alvorens je de te verwachten krimp kan gaan bepalen bij een bepaalde toepassing. Het krimpcoëfficiënt is namelijk het percentage krimp dat optreed bij een verandering van het houtvochtgehalte met 1%. De gevonden waarde is bij een meting met een goede houtvochtmeter wel altijd correct.

Houtvochtigheid of luchtvochtigheid zijn twee verschillende dingen, het is wel zo dat het houtvochtgehalte altijd word beïnvloed door de luchtvochtigheid. Hout is namelijk hygroscopisch, het zoekt dus altijd een evenwicht met de omgeving.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.