Een stopbord

WR1944

Oud hout
De titel staat wel wat verdwaald bij het onderwerp meubelen maar het heeft er toch mee te maken.

Menigeen heeft een bureaustoel thuis staan, zo eentje met wieltjes. Bij het heen en weer rijden maken die wieltjes soms aardige beschadigingen in de vloer. Maar daar heeft de industrie wat op gevonden: doorzichtige plastic matten met een klein randje er om heen tegen het onvrijwillig verlaten van het plastic. En ze zijn ook nog eens duur, zo rond de $50.

Dat kan dus beter en wat doet een houtbewerker? Die probeert het van hout te maken. En zo ontstond een plateau van een stuk 12 mm multiplex met een houten rand. Ik ging uit van een plaat van 1 m bij 1 m en maakte er een achtkant van. En in de praktijk bleek het zo goed te voldoen dat ik er gisteren weer één gemaakt heb.

Het begon met een plaat die ik achykantig maakte.
P1010427q.jpg

Van restjes maakte ik de randen.
P1010428q.jpg

Na het pasmaken van de einden op 22,5 graden verstek werd alles samen gelijmd. Zo kon ik gelijk het spijkerpistool testen. Het werkte lekker.
P1010429q.jpg

En het achtkant in gebruik.
P1010433q.jpg
 

WR1944

Oud hout
Er zit nog een klein verhaaltje aan het stopbord vast.
Toen ik het eerste bord af had zette ik het even in de huiskamer voordat ik het onder de stoel zou schuiven in de aanpalende kamer. Een goede vriendin van m'n vrouw was op bezoek en vroeg zich af waar het voor diende. Opeens zei ze dat het wel op een stopbord leek door de achtkantige vorm. Dat hoef je natuurlijk geen twee keer tegen een Hagenaar te zeggen. Met een stalen gezicht haakte ik er op in en zei dat ik het rood ging verven en me nog moest beraden hoe ik de witte letters er op moest krijgen.

Ga je het dan als een stopbord gebruiken?
Ja, inderdaad, ze rijden als gekken in de straat hier achter zodat ze met dit stopbord wel moeten remmen.
Maar je mag helemaal geen verkeersborden zomaar neerzetten!
Als de gemeente niet optreedt dan moet ik het zelf doen.

De vriendin wond zich hoe langer hoe meer op maar ik ging gewoon door.

Maar dan word je gearresteerd en ga je de gevangenis in.
Veiligheid voor alles, dat kan ik op de rechtszaak meteen goed uitleggen.

Toen ze echt boos ging worden heb ik het maar uitgelegd door de plaat onder de stoel te schuiven. Ze vond het niet leuk zo voor de gek gehouden te worden. Maar ja, dat kun je van een Hagenaar verwachten.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.763
146
Rotterdam
Al die projecten in de nacht van WR1944 worden steeds over het hoofd gezien.
Maar ook dit is weer een leuke oplossing.
Timmerman Koos had laatst ook een dingetje voor zijn TomTom gemaakt.
Hout blijkt vaak toch een goed alternatief voor plastic of metaal.
 

WR1944

Oud hout
ben je niet bang dat je die randjes eraf rijdt?
of zijn ze ook gelijmd?

Ze zijn gelijmd. Dit is het tweede stopbord dat ik zelf gebruik. Het eerste wordt door een paar huisgenoten gebruikt die weinig fijngevoeligheid in hun systeem hebben. Ik sta zelf verbaasd van de nog redelijke conditie waarin het verkeerd na een jaar afraggen.
Helaas is er een tijdverschil van 6 uur (behalve gedurende de tijden dat onze zomer/wintertijden niet gelijktijdig worden verzet) en ben ik meestal in mijn avond (jullie nacht) actief met het toetsenbord.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.