advies

djones

Nieuw lid
19 aug 2010
6
0
hallo,

graag had ik even wat advies in verband met het maken van een soort kist.
momenteel sla ik het voedsel voor mijn paarden op in blauwe kunststof tonnen met deksel, dit neemt op zich veel plaats in, is niet zo ordelijk en vermits vuil er altijd achter kruipt niet zo handig om mijn stal proper te houden.
nu dacht ik hier een soort kist voor te maken uit betonplex (vooral omdat ik dit liggen heb)
de afmetingen zouden zijn: 2,50 lang, 0,60 breed en hoogte ook zoiets. dit dan met een scharnierend deksel. hier zou ik dan 5 compartimenten in nodig hebben van dus telkens 50cm (voor de verschillende voeders)
nu vroeg ik mij af hoe ik de verbinding het best zou maken?
ik zou de zijkanten met zwaluwstaart verbinding maken(dit om deze ook meer in te oefenen), als dit mogelijk is met deze platen), hier zou ik dan een houten kader in vijzen waar dan de bodemplaat komt op te liggen. en dan voor de tussenschotten sleuven frezen.

iemand die kan zeggen of dit haalbaar is, of betere ideeen heeft?

groeten,
jonas
 

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Ik denk dat een zwaluwstaart over zo'n lengte erg lastig is. Helemaal als je het nog nooit gedaan hebt. Ik zou het als een "flight case" maken. De randen en hoeken netjes versterkt met aluminium profielen.
 

Rudolf

Actieve deelnemer
28 jun 2010
262
0
Hoe dik is het betonplex?
Zelf gebruik ik gewoon schroeven bij het meeste plaatmateriaal vanaf 18 mm.
Daarnaast kun je nog een paar deuvels gebruiken.

Groeten Rudolf.
 

djones

Nieuw lid
19 aug 2010
6
0
Heb hier enkele van 18 en 21 liggen.
Mag ik in de kopse kant vijzen zonder dat deze gaan splijten?
Alvast bedankt.

Jonas
 

tuoh

Oud hout
In principe zijn zwaluwvaartverbindingen voor de buitenhoeken wel mogelijk, maar je moet er wel rekening mee houden dat een dergelijke hoekverbinding maar in één richting de boel bijeenhoud.

Wanneer je de kist begint te vullen met losse lading zoals graan of iets dergelijks, gaat dit een zijdelingse druk geven in alle richtingen, met als mogelijk gevolg dat je zwaluwstaartverbindingen uiteen kunnen schuiven.

Om dit te vermijden zal je dus sowieso met enkele schroeven of deuvels de verbinding moeten verstevigen.
Maar het project is inderdaad een mooie oefening om de verbinding onder de knie te krijgen :D hou er wel rekening mee dat multiplex lastiger is om in te werken dan massief hout.

Wil je de hoeken schroeven dan best eerst voorboren om splijten van de kopse kanten te vermijden.

Mvg,

André
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
djones zei:
Heb hier enkele van 18 en 21 liggen.
Mag ik in de kopse kant vijzen zonder dat deze gaan splijten?
Alvast bedankt.

Jonas

vanaf 5 cm uit de kant pas een schroefje zetten, en inderdaad voorboren.
 

jokke

Actieve deelnemer
10 jul 2009
477
20
Er bestaan ook speciale schroeven voor spaanderplaat en mdf die zichzelf voorboren en ook zelfverzinkend zijn. (Werkt ook perfect in multiplex)
Ik heb ooit als test twee stukjes mdf in hoek aan elkaar geschroefd op 1 cm van de kant met een mdf schroef en de kop van de plaat was niet gebarsten.
Ik zou je voederbak dus gewoon schroeven en zoals eerder vermeld eventueel nog een aluminium hoekprofiel.
 

Rudolf

Actieve deelnemer
28 jun 2010
262
0
Ben nu zelf mdf 18 mm aan het schroeven. Ik gebruik schroeven van 4 mm, maar ik zal toch echt moeten voorboren.
Dit zijn dacht ik geen spaanplaat schroeven, maar ik boor liever voor dan dat me het hout splijt.

Groeten Rudolf.
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
TH0M zei:
Ik denk dat een zwaluwstaart over zo'n lengte erg lastig is. Helemaal als je het nog nooit gedaan hebt. Ik zou het als een "flight case" maken. De randen en hoeken netjes versterkt met aluminium profielen.

Ik denk dat dat een goede optie is.
De kans is toch groot dat er tegenaan gestoten word door er bijv. met een kruiwagen tegen te rijden en dat heb je bij multiplex er toch snel een hap uit.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.