Minidocu: handgemaakte tabakspijpen

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
Het internet wordt de voorbije jaren overspoeld met "artisan craft video's", mini-documentaires over authentieke producten die op ambachtelijke wijze gemaakt worden.

Denk bijvoorbeeld aan de reeks "Raw Craft with Anthony Bourdain" van The Balvenie, of een prachtige docu van een uur over het maken van een viool en uiteraard ook de geweldige parodieën erop over "artisanal firewood".

Hoewel er veel pijpmakers een youtube kanaal hebben met hopen korte filmpjes, en er ook best wel wat fabrieken (gubbels, stanwell, savinelli) een "over ons"-filmpje hebben staan, vond ik tot nu toe nog geen van zulke filmpjes over een pijpmaker.
Onder het motto: "dat kan ik zelf ook!" ben ik dan maar aan de slag gegaan om een pijp van A tot Z in beeld te brengen.

 

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
Geef deze pijp maar niet aan maarten
Mooi vakwerk!

Bedankt! Deze pijp geef ik aan mijn bruyerezager, dat lijkt me zinniger ;-) Hij heeft me vorig jaar dit blokje hout meegegeven met de vraag er voor hem een pijp uit te maken. Dat is deze geworden.
Volgende maand ga ik weer op bezoek, nieuwe voorraad uitkiezen in de zagerij in Spanje :)
 

Pine

Actieve deelnemer
6 nov 2015
552
8
Dat briar hout heb ik nog nooit van gehoord
Als ik het Google krijg ik een soort stekelige struik
 

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
Bruyère = boomhei = Erica arborea
Groeit in Zuid-Europa en is dé houtsoort voor pijpen.

Precies. Moet ik er wel bijvermelden dat enkel de wortelknol gebruikt wordt, waar de stam overgaat in de wortels. Enkel dat stukje van de plant, dat ondergronds groeit in de meest onherbergzame gebieden, is nuttig om pijpen van te maken.

Het voordeel is dat het door zijn groeiomstandigheden vaak prachtige nerf ontwikkeld. Het nadeel is dat zo'n struik vaak tientallen jaren oud is, en elk steentje, zandkorreltje of wat dan ook dat vergroeid geraakt in de knol, kan zorgen voor een fout in het hout waardoor je van een blok geen pijp meer kan maken.
 

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
Prachtig hoe het hout van kleur verandert, mede door de finishing natuurlijk maar dan nog. Lijkt me een vrij zware pijp of valt dat mee ? Hij lijkt zo groot bij degene die je zelf rookt.


Schijn bedriegt denk ik dan. 't Is net een vrij compact pijpje van 40gram. Zeker geen grote of zware pijp dus!

De kleurverandering komt uiteraard vooral door de gebruikte lederbeits, maar de kunst is die zo te verwerken dat de nerf er contrasterend uitkomt.
 

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
Mooi filmpje! Dat is dan weer een vak apart: Leuke filmpjes maken en in elkaar monteren. Erg goed gelukt.

Gave werkplaats ook, kan mij voorstellen dat je daar prima dagen kan doorbrengen.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.671
2.554
Gaanderen
Goede presentatie. Mooie website. Ik zag lange staven acryl. Soms kan ik die gebruiken. Waar zijn die lange staven te koop.
 

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
Goede presentatie. Mooie website. Ik zag lange staven acryl. Soms kan ik die gebruiken. Waar zijn die lange staven te koop.

Beetje met vertraging, maar ik ben met vakantie geweest.
Staven acryl kan je bijvoorbeeld kopen bij janzen-pfeifen in duitsland: http://janzen-pfeifen.de/

Prachtig gedaan!! Zet het op onze FB pagina....

jaap

Ook dit gemist omdat ik met vakantie was, maar alsnog bedankt!
 
Laatst bewerkt:
P

Pel

Guest
Had het filmpje nog niet gezien, mooi stukje vakwerk, ik heb er eigenlijk nooit bij stil gestaan hoe een pijp gemaakt wordt daar ik zelf niet rook. Vroeger was het onze buurman die een pijp rookte, ik kan mij herinneren dat hij een hele serie aan een rekje had hangen, en met een blinkende koperen band tegen een eikenplankje vast gehouden. ik stond er soms met verwondering naar de vele kleuren en vormen naar te kijken.

Groet Pel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.