herstellen, opvullen van gat

berke

Actieve deelnemer
31 mrt 2010
52
0
Beste forumlezers,
heeft er iemand tips of ervaring met het opvullen van (grote) gaten in massief hout? Zie foto's
Mvgr, Kris

Attached files
 

G.A.V.

Actieve deelnemer
29 aug 2010
149
0
Hoi Kris,

ik weet dat er voor reparatie van gaatjes zogenaamde Wax Sticks gebruikt worden. Deze zijn in verschillende kleuren te krijgen en dan kun je daar de gaatjes mee vullen.

Een andere optie is om een gat verder uit te boren en hierin van hetzelfde houtsoort een prop in te lijmen. Echter is dat bij zeer getekend hout geen optie. (bijvoorbeeld jouw Zebrano??)

Verder zal ik het zo snel niet weten!

Gr. G.A.V.
 
A

Anonymous

Guest
Je kunt 2 componenten epoxy met kleurstof gebruiken, volgens mij staat er een tutorial op de site van de the woodwhisperer.

Gr, Emiel
 

A.N

Actieve deelnemer
Gupamaker van Ciranova,dat wordt aangemengd met schuurstof van hetzelfde hout
en krijgt daarna bijna dezelfde kleur.
Als het hout al behandeld is, lijkt me van wel zo te zien op de foto,zou ik ook
voor de stopwas/sticks gaan waar G.A.V het over heeft.
 

berke

Actieve deelnemer
31 mrt 2010
52
0
Avast bedankt voor de reacties, btw ; de plank is onbehandeld en het 'gaatje' is vier bij zes cm en ongeveer 2,5cm diep. Verder wil ik de planken verbinden met domino's, iemand ervaring met domino's in massief hout? Kan ik de planken na het droog passen nog makkelijk uitelkaar halen, ik wil er nl. een roomdivider van maken en hier zitten erg veel verbindingen in.
Mvg, Kris
 
A

Anonymous

Guest
Hallo Kris,

Ik heb dominos gebruikt in massief eiken en grenen en dat werk perfect!
Je kunt de planken nog gewoon uit elkaar halen als je ze droog hebt gepast. Ze zitten wel behoorlijk stijf, maar niet zodanig dat je de boel kapot trekt.
De dominos uit de gaten halen als je de panelen los hebt getrokken is wel wat lastig, daar heb ik meestal een tangetje voor nodig.

Gr, Emiel
 

berke

Actieve deelnemer
31 mrt 2010
52
0
Hallo, ik ben toch maar voor de optie met de epoxy- giethars gegaan, ik heb wel even moeten uitproberen vooraleer ik de juiste kleur had. Ik heb de giethars gekleurd met 1 druppel bruine kleurstof en dan nog wat zaagsel bijgevoegd totdat ik vond dat de viscositeit naar mijn mening goed was. Ik moet zeggen dat ik erg tevreden ben van het resultaat tot hiertoe, want ik moet de opgevulde stukken nog schuren, naargelang de korrel van het schuurpapier wordt de kleur blinkender of matter ( heb ik even uitgeprobeerd). Verder heb ik alle stukken van de kast dinsdag op maat gezaagd, en moet ik enkel nog alles schuren, en verder afwerken (oliën) en inelkaar zetten, dat zal nog wel wat tijd in beslag nemen daar alles perfect moet afgetekend worden en gefreesd met de dominofrees. Ik zal later een foto posten van het eindresultaat maar dat kan nog even duren.
Nogmaals bedankt voor de tips, Kris

Attached files
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.