Mobiele vandiktebank (Metabo DH 330?)

Atmoz

Actieve deelnemer
Beste allemaal,

Al enige tijd ben ik voorzichtig aan het kijken naar een vandiktebank(je).
Ik heb helaas geen plaats voor een stationaire machine, en heb bovendien geen 380v beschikbaar.
Hoe graag ik het ook zou willen, zo'n stationaire is dus niets voor mij (nu, in dit huis).
Ik doe ook niets met houtstammen of ander "ruw" hout, dus een (combinatie met een) vlakbank lijkt me ook zeker niet nodig!

Door bovengenoemde ben ik dus opzoek naar een mobiele/draagbare versie. Gewoon zo eentje wat je op de werkbank zet als je 'm nodig hebt.
Als die niet gebruikt wordt kan die bijvoorbeeld onder de werkbank opgeborgen worden.

De vraag nu:
Welke zal ik nemen?
Ik komen vanalles tegen... Bij GereedschapPro komt de Tendotools geregeld naar voren, daar heb ik tevens ook eens naar de Triton zitten kijken.
Maar de zoektocht is eigenlijk begonnen toen ik laatst eens ergens de Metabo DH 330 tegen kwam. Die TendoTools machine is meteen ook een vlakbankje, maargoed dat heb ik zoals eerder aangegeven toch nooit nodig (denk ik :rolleyes:).

Wat ik me eigenlijk afvraag is: kun je met een vandiktebank niet ook wat je met een vlakbank kan? Het gaat toch gewoon om de messen die iets van het hout afschuren, of begrijp ik dat niet goed?
En als ik het goed begrijp kun je met een vandiktebank dus hout dunner maken (laagjes van het hout afhalen), maar kan dat ook met bijvoorbeeld MDF en multiplex? (dus plaatmateriaal) Of is een vandiktebank alleen om balken doorheen te halen?

Wie heeft er ervaring met zo'n mobiele machine, en wil daar iets over zeggen? Ik krijg op een ander forum ook nog een tip over een JET en een HBM.
Er is dus vanalles te krijgen, maar ik zou wel graag goede kwaliteit willen, is die Metabo dat? (ben ik wel gewend van hun, maar je weet maar nooit...)

Wie kan me hiermee helpen? :cool:

Thanks alvast!!

Groet,

Atmoz
 

elmo 45

Actieve deelnemer
25 mrt 2016
73
3
Noord Holland
Hallo Atmoz,

Een vandikte bank kan het hout niet vlak maken.
Bij een vlakbank begin je met de bolle kant omhoog en schaaft in de eerste paar gangen alleen iets van de voor en achterkant.
Totdat je uit eindelijk de hele lengte schaaft. Dan doe je de zijde die je ook nog tegen je haakse aanslag drukt.
Nu is het hout gevlakt en gestreken en is de vandikte bank aan de beurt.
Deze maakt dus niet vlak en haaks als het hout het niet al is. Ga je van ruwe plank tot werk stuk heb je zonder vlakbank niets aan een
vandikte bank. Hoe langer de vlakbank hoe beter.

Groet
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
Een vandikte bank is een "soort kopieermachine " hij heeft dus 1 recht vlak nodig waar aan hij plan parallel het tweede vlak schaaft .

Het is wel via een truuk te gebruiken als vlakbank maar dat is eigenlijk niet de bedoeling .
Neem aan dat je het in de hobby zweer gebruikt ?
 

Atmoz

Actieve deelnemer
Thanks voor je snelle reactie elmo 45!

Dat is dan alweer een stuk helderder :)
Ik begreep ook dat je plaatwerk niet (goed) kunt verdunnen met een vandiktebank.
Dus eigenlijk heb ik er niets aan, want kepers/balken hoef ik niet vaak op te dunnen, en zeker niet recht te maken (dus een vlakbank hoeft ik sowieso al niet).

Zijn er nog redenen om wél zo'n draagbaar vandiktebankje te kopen? Wat kun je er bijvoorbeeld wel heel goed mee?

Nogmaals dank!

Groet,

Atmoz


[edit]

Een vandikte bank is een "soort kopieermachine " hij heeft dus 1 recht vlak nodig waar aan hij plan parallel het tweede vlak schaaft .

Het is wel via een truuk te gebruiken als vlakbank maar dat is eigenlijk niet de bedoeling .
Neem aan dat je het in de hobby zweer gebruikt ?

Ja klopt, voor de hobby.
"Later" (als er meer plaats is) komt er waarschijnlijk wel een vlakbank en een losse (stationaire) vandiktebank...
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
Hier het gebruik als vlakbankje


Bij de derde minuut zie je wat ik bedoel , als ik mij goed herinner kwam in de test (Holzwerken) met een vergelijk van een aantal van deze draagbare vandiktebankjes de makita als beste uit de bus .
 
Laatst bewerkt:

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Hout is gewoon massief hout en dat haal je door de vandiktebank.
MDF en multiplex zijn fijne vezels vermengd met lijm.
Nu zal incidenteel het geen kwaad kunnen maar regelmatig met dit soort platen je messen mishandelen geeft denk ik overmatige slijtage aan je messen, ze worden eerder bot.
Alleen een vandiktebank kan goed werken maar je hebt dan nog wel handschaven nodig om je planken haaks te krijgen.
Dat kan natuurlijk ook op een freestafel.
Voor de rest: plaats in het zoekveld rechtsboven vandiktebank en je vindt heeeel veeeel info waardoor je al van alles kunt vinden over allerlei merken die goed beoordeeld worden.
 
Laatst bewerkt:

Atmoz

Actieve deelnemer
Hier het gebruik als vlakbankje


Bij de derde minuut zie je wat ik bedoel , als ik mij goed herinner kwam in de test (Holzwerken) met een vergelijk van een aantal van deze draagbare vandiktebankjes de makita als beste uit de bus .

Thanks!
Best een leerzaam filmpje :)
Maareh... wat een lawaai, haha.


Hout is gewoon massief hout en dat haal je door de vandiktebank.
MDF en multiplex zijn fijne vezels vermengd met lijm.
Nu zal incidenteel het geen kwaad kunnen maar regelmatig met dit soort platen je messen mishandelen geeft denk ik overmatige slijtage aan je messen, ze worden eerder bot.
Alleen een vandiktebank kan goed werken maar je hebt dan nog wel handschaven nodig om je planken haaks te krijgen.
Dat kan natuurlijk ook op een freestafel.
Voor de rest: plaats in het zoekveld rechtsboven vandiktebank en je vindt heeeel veeeel info waardoor je al van alles kunt vinden over allerlei merken die goed beoordeeld worden.

Thanks! Ik werkte tot nu toe alleen met kepers, balktjes en (veel) plaatmateriaal, dus ik denk dat ik me eens goed moet bedenken of zo'n vandiktebankje wel iets voor mij is nu.
Ik weet niet eens hoe ik aan "echt" hout (dat mooie, massieve wat je hier altijd op het forum ziet) moet komen. Bij de bouwmarkt krijg je dat volgens mij niet...
En verder heb ik voor "echt" hout ook nog geen projecten in gedachten. Dat komt misschien nog, dan koop ik dan wel zo'n vandiktebank :)

Hieruit voortvloeiend wel een andere vraag: hoe krijg ik het beste (veel) strips/stroken van 10cm x 2.40m multiplex 1mm dunner gemaakt?
Ik dacht dit met een vandiktebankje te gaan doen, maar zijn er nog alternatieven? Ze moeten overal precies 1mm dunner zijn...

Thanks / groet,

Atmoz
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Tsja, in jouw specifieke geval is het wel raadzaam om zo'n vandiktebankje te kopen.
Ik zou in deze geen andere manier weten.
Aangezien je waarschijnlijk wel wat slijtage zal hebben is het raadzaam te kijken naar een machine waar universele messen in passen want merkeigen messen dan zit je er aan vast.
Soms zie je van universele messen een mooie aanbieding, kan je lekker goedkoop inkopen.
Je opmerking over "echt" hout snijdt wel hout om het zo maar te zeggen want voor het meeste hout moet je naar houthandelaren toe.
Als je rechtsboven in het zoekveld houthandelaren typt dan kom je een topic tegen waar iedereen goede adressen heeft neergezet, zowel in Nederland als in Begië, da's vlakbij Maastricht natuurlijk.
 
Laatst bewerkt:

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
817
162
Twello
Hoi ik heb die Metabo en ben er tevreden mee.
Heb getwijfeld tussen de Makita en de Metabo. Dewalt was veel duurder en kwam niet beter uit de bus. De Triton en de Gudde hebben niet geweldige beoordelingen. Het is mogelijk om kromme planken recht te maken door ze op een slee te bevestigen en met wigjes de krommingen er uit te schaven. Wat ook helpt is de kromme plank eerst met de handschaaf bij te schaven en de vandiktebank de rest te laten doen. Heb mooi resultaat gekregen door ruwe eiken planken mooi glad te krijgen. Gebruik de machine vooral om pallet hout op 18 mm te krijgen om daar weer panelen van te maken en die te verwerken.
 

Piet Simons

Nieuw lid
29 jul 2012
8
0
Hallo Atmoz,

Sinds enige tijd ben ik in het bezit van een dergelijk vandiktebankje, nl. de Makita 2012 NB.
Voor mijn werkzaamheden voldoet deze machine prima.
Destijds heb ik zitten twijfelen tussen Metabo en Makita en de keuze is op de laatste gevallen, omdat er toch meerdere goede berichten te lezen waren (ook op dit forum).
Je kunt er in beperkte mate mee vlakken, mits je wat hulpmiddelen gebruikt, maar hier is al naar verwezen.
Mocht je in de buurt komen (Midden-Limburg), dan kun je het "in bedrijf" komen bekijken.
Succes met je keuze.
 
Laatst bewerkt:

Atmoz

Actieve deelnemer
Thanks allemaal voor de super hulp en tips :cool: (ik leer hier iedere dag weer _veel_ bij!!!)
Ook super thanks voor het aanbod Piet. Ik heb alleen niet direct iets met Makita, dus áls ik al de stap ga maken zal het hoogstwaarschijnlijk een Metabo of een ander merk worden.

Maar ik denk dat ik nog heel even wacht totdat m'n garage klaar is. Ik kan dan altijd nog een mobiel vandiktebankje kopen, zo heel lang zal de levertijd ook niet zijn...
En anders staat hij me nu toch maar in de weg.

Ik moet bovendien nog iets meer projectjes weten te verzinnen om het ding voor mezelf goed te praten :p

Greetz,

Atmoz
 

Atmoz

Actieve deelnemer
Ik zou je keuze toch niet merk afhankelijk maken, maar uitzoeken wat men als beste machine ervaart. Anders ga je jezelf tekort doen.

Ik snap die gedachten heel goed. En je hebt bovendien ook nog 100% gelijk, dat besef ik me maar al te goed :) (één merk kan natuurlijk ook niets van alles het beste maken!)

Toch zie ik dat een beetje anders, en ben hier wellicht een beetje (te) eigenwijs in.
Ik vind het namelijk prachtig om alles (of in ieder geval zoveel mogelijk) van hetzelfde merk te hebben. In mijn geval Bosch Blauw, en indien niet anders mogelijk Metabo, en indien dát niet mogelijk is een ander merk...
"het oog wilt ook wat" --> alles van hetzelfde staat mijns inziens erg gaaf :cool: en is bovendien ook makkelijk met accu's/laders uitwisselen etc... (en last but not least L-boxxen stapelen :D)
En voor mij als hobbyist is een professioneel merk als Bosch Blauw al meer dan goed genoeg. Ookal weet ik dat bijvoorbeeld een multitool van Fein nóg beter is, ik neem dan toch de Bosch Blauw.

Omdat ik m'n metaal-afkortzaag en lintzaag al van Metabo heb, neig ik dus met de vandiktebank ook daarnaar.

Groet,

Atmoz
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
Armos :Ik vind het namelijk prachtig om alles (of in ieder geval zoveel mogelijk) van hetzelfde merk te hebben. In mijn geval Bosch Blauw, en indien niet anders mogelijk Metabo, en indien dát niet mogelijk is een ander merk...
"het oog wilt ook wat" --> alles van hetzelfde staat mijns inziens erg gaaf
Ik ben ook zo'n "idoot " :eek: vind LN erg mooi alleen de prijs wat minder.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Je kunt proberen met een router sled de mm eraf te halen. Over een lengte van 240 is dat wel een uitdaging en behoorlijk wat werk. Maar het kan wel.

 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.