Werkplaats in wording..

Ouweschuur

Nieuw lid
27 jun 2016
5
0
Goedemorgen allen, niet geheel nieuw hier, want ik kijk al regelmatig op dit forum. Nu dan wel aangemeld.

En met reden, want na jarenlang ruimtegebrek heb ik dan nu wel ruimte voor een werkplaats / mancave. En een huis dat nogal wat verzorging nodig heeft.
Ik heb nu een stenen schuur van zo'n 36m2 tot mijn beschikking, welke nu zover klaar is dat ik hem kan gaan inrichten. Althans, nog even een paar wandjes erin en een plafond, maar de muren, vloer en kozijnen zijn klaar. Ook komt er nog een keukentje in.

Ik wil de ruimte inrichten met 1 of meerdere werkbanken en opbergkasten waarmee ik de komende jaren vooruit kan. Of eigenlijk, waarmee ik alle klussen die ik de komende jaren zal gaan (of moeten..) uitvoeren , ook daadwerkelijk mee kan uitvoeren.

Wat staat er te gebeuren?
- voorzetwanden voor de ruimte erboven
- oude paneeldeuren restaureren
- buitenkeuken maken
- kasten maken
- dakkapelrenovatie
- kleine houten skeletconstructies, denk aan modelbouwgrootte

Ofwel, soms vrij grote oppervlakten en lengtes. Ik dacht dus eerst aan een tafel van een meter of 6 langs de muur, met in met midden een lager deel voor de afkortzaag. Maar wellicht is een kleinere variant, en een tweede werkbank die los in de ruimte staat met een sleuf erin een beter idee.
Of toch iets verrijdbaars? Maar ik wil ook een stofzuiger kunnen gebruiken, aangezien een deel van de schuur ook voor opslag gebruikt zal worden. Dan is verrijdbaar wellicht niet mogelijk.

Qua gereedschap ben ik ook nog niet ruim voorzien. Ik heb een invalzaag op een geleiderail van 2.8m, een boormachine, accuboor en afkortzaag.
Nu wil ik nog zo'n bouwstofzuiger, een boorstandaard en een bankschroef erbij hebben, maar wat mis ik dan nog?

Ik heb al flink rondgekeken uiteraard, maar ook al is het duidelijk waarom andere leden voor bepaalde oplossingen hebben gekozen, is een optimale invulling voor jezelf kiezen nog niet zo makkelijk.

Overigens neig ik nu naar een 3x1.6m werkbank, met een korte zijde aan de muur, sleuf in de lengterichting in het midden. De afkortzaag niet op een eigen plaats, maar de ondersteuning van de af te zagen planken/balken door klossen die ik in de werkbank (gaten) kan bevestigen.
Verder ruimte onder deze bank voor hout opslag (tot 3m) en overig materiaalen gereedschap.

Goed idee? Iemand verder nog tips?

Stofafzuiging en verlichting moet ik dan verder bedenken.
 

Arthurdeboer

Actieve deelnemer
14 apr 2016
283
0
Doetinchem
Goedemorgen allen, niet geheel nieuw hier, want ik kijk al regelmatig op dit forum. Nu dan wel aangemeld.

En met reden, want na jarenlang ruimtegebrek heb ik dan nu wel ruimte voor een werkplaats / mancave. En een huis dat nogal wat verzorging nodig heeft.
Ik heb nu een stenen schuur van zo'n 36m2 tot mijn beschikking, welke nu zover klaar is dat ik hem kan gaan inrichten. Althans, nog even een paar wandjes erin en een plafond, maar de muren, vloer en kozijnen zijn klaar. Ook komt er nog een keukentje in.

Overigens neig ik nu naar een 3x1.6m werkbank, met een korte zijde aan de muur, sleuf in de lengterichting in het midden. De afkortzaag niet op een eigen plaats, maar de ondersteuning van de af te zagen planken/balken door klossen die ik in de werkbank (gaten) kan bevestigen.
Verder ruimte onder deze bank voor hout opslag (tot 3m) en overig materiaalen gereedschap.

Goed idee? Iemand verder nog tips?

Stofafzuiging en verlichting moet ik dan verder bedenken.

lekkere ruimte hoor! Goed verlicht ook?

Een werkbank van 3 m1 lang is wel erg groot, daar moet je ook de hele tijd omheen lopen he?! Misschien kan je beter een kortere nemen en een zaagtafel los ernaast zetten, als je die op wielen zet kan je die ook aan alle kanten van de tafel gebruiken.

qua afzuiging gaat het hier van bijna professioneel tot huis tuin en keukenstofzuiger met cycloon.. het is maar net hoe dik de portemonnee is en hoeveel projecten je denkt te doen. als je 1x in et jaar klust zal ik geen dure stofafzuiging kopen.

qua apparaten: je kan overwegen een oude freesmachine (zoals deze op marktplaats, let op: dit is een 6 mm schacht) als tafelfrees erbij te pakken (zeker voor restauratiewerk in meubels handig) of een gewone bovenfrees aan te schaffen.
 
Laatst bewerkt:

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Ik heb ook het idee dat 3 bij 1,6 m aan werkbank heel groot is maar als je de ruimte hebt waarom niet?
Er zijn ook mobiele stofzuiginstallaties by the way.
Ik heb zelf m'n hout vooral de hoogte in gebracht onder het plafond, dat scheelt weer plek.
Als ik je projecten lijstje bekijk dan komt er zowel groot als klein werk voorbij. (modelbouw)
Je hebt al een invalzaag voor je plaatmateriaal dus een mooie aanvulling zou een zaagtafel zijn.
Een goede betaalbare die ook nog weinig weegt is de deWalt DW745, die heeft de beste afstelling in zn prijsklasse en is ook geschikt als je klein houtwerk wilt doen.
Je komt met een middelgrote lintzaag (wieldiameter 30 a 40 mm) ook een heel eind, ook handig als je ronde vormen wilt doen.
Een middelzware bovenfrees is ook heel handig voor zowel uit de hand als onder tafel.
De meningen over het merk verschillen hier op het forum nogal maar als je ook 'm onder een tafel wilt hangen is de Triton 1400 watt een prima optie.
Daar zit dacht ik ook een spantang van 8 mm bij en da's ideaal voor het middelzware werk, paar freesjes van Ecotools erbij en je kan aan de gang.
Een goede handschuurmachine is ook onmisbaar en bezuinig daar niet op, de betere merken zijn hun geld echt waard want zo'n goedkoop apparaat trilt vaak je hele arm uit elkaar en als je een paar deuren moet doen dan is comfortabel werken wel zo prettig.
Ook hier zijn genoeg topics over op het forum.
Voor je verbindingen is een Domino wel heel mooi maar ook behoorlijk duur, zeker als je nog meer nodig hebt.
Een lamellofrees van een behoorlijk merk (deWalt, Makita bijv ) kan een goede oplossing zijn.
Als je alleen maar uit het zicht werkt dan kan pocketholes ook prima zijn.
Wat je in ieder geval mist zijn een stel houtklemmen en snelspanners.
De snelspanners van de Action kosten weinig en doen wat ze moeten doen.
Houtklemmen van Ecotools zijn leuk aan de prijs en voor de gemiddelde hobbyist zeker voldoende.
Kijk voor de klemmen en handgereedschap vooral ook op rommelmarkten en kofferbakmarkten, kringloopwinkels enz want oud handgereedschap zoals schaven, beitels en klemmen koop je vaak in goede kwaliteit voor weinig geld op die plekken.
Verdiep je op het forum en internet voor goede oude merken.
Een Japanse zaag (ryoba) is ook een aanrader als je veel op de hand doet, dicktools en Teygeler bijv hebben ze voor een euro of 25 met verwisselbaar blad.
Als je veel van plan bent om met massief hout te werken dan kan een vlak-vandiktebankje een waardevolle aanvulling zijn.
En voor de rest wat aftekenmateriaal.

Voor je werk banken hier een paar suggesties om ideëen op te doen en als je naast een grote een kleine ook maakt zet er dan wielen onder, da,s wel zo handig.
Hier één van de beste; https://www.youtube.com/watch?v=Cepg2DAkKQE
Hier de rest;https://www.youtube.com/results?search_query=workbench

 
Laatst bewerkt:

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Ik vind het een goed plan zeker de werkbank die in de ruimte komt te staan met kort zijd tegen de muur. De ruimte onder je werkbank kan je beter vrij houden voor incidental gebruik tijdens het werk, da's veel handiger dan die ruimte als permanent opslag innemen.
 

Ouweschuur

Nieuw lid
27 jun 2016
5
0
Dank allen, erg waardevol. Qua gereedschap heb ik nu de betere lijnen van Makita, en ik was nog de schuurmachine en nog een oude Bosch decoupeerzaag vergeten. Handgereedschap heb ik ook, ik mis alleen nog een nijptang vreemd genoeg.

Verlichting nog niet overigens. TL bakken of toch LED?

Vwb de grootte van de werkbank, ik wil grote platen en deuren erop kunnen bewerken. En een sleuf, uit het midden, voor een invalzaag.
Is er ergens een voorbeeld te vinden? Ik wil zo'n ding zelf maken, maar weet niet precies welke maten hout ik moet gebruiken voor de benodigde stevigheid.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Als je die grootte van werkbank wilt maken zorg dan voor een stevig onderstel van bijv vuren/douglas of essen balken.
Bij een lengte van 3 meter zou ik voor een onderstel kiezen met 6 poten, 2 in het midden en de anderen ergens bijna op de hoeken met dwarsbalken/regels ertussen verlijmd met pen en gat.
Een beetje massa kan geen kwaad dus iets van 75 bij 100 a 125 mm zou ik nemen.
En je blad massief beuken/eiken bijv een cm of 5 dik eventueel afgewerkt met een rand.
 
Laatst bewerkt:

Jimbo

Actieve deelnemer
2 jan 2014
488
2
Ik snap die sleuf in het midden voor de invalzaag niet :). Die zit dan op 80cm van de rand, wat toch to-taal niet handig werken is? Verder begrijp ik ook niet waarom je uberhaupt een sleuf wil voor je invaller. De sterkte van zo'n zaag (enfin, eender welke cirkelzaag op rail) is dat je, naast perfect recht, ook splintervrij aan de onderzijde kan zagen. Als je je werkstuk boven een sleuf hangt, vervalt dat voordeel.

Wil je je werkbank beschermen tegen invallittekens kan je toch tijdelijk een verliesplaat bovenop leggen?
 

Ouweschuur

Nieuw lid
27 jun 2016
5
0
Ik wil die sleuf op zo'n 25cm van de zijkant houden. En idd om het blad te beschermen en toch voldoende steun te hebben. Verliesplaat is weer extra materiaal dat ik moet opslaan.
Maar dit is dus geen goed idee? Leek mij handig.

ff naar die Youtube vids kijken, wellicht dat ik wat tegenkom.
 

Arthurdeboer

Actieve deelnemer
14 apr 2016
283
0
Doetinchem
er zijn hier ook topics gegaan over TL licht. er zijn ook TL armatuur waar led verlichting in kan, ik was voor een paar tientjes klaar met 2 TL bakken en 4 LED-lampen (in tl vorm dus) in jouw geval zal dat waarschijnlijk 2x zo veel zijn vanwege de grote van de schuur / garage.

betreft de werkbank, daar zijn zo veel voorbeelden van. hier staat ook veel info over allerlei vormen en bouwverslagen.
http://www.woodworking.nl/showthread.php?17793-Boeken-over-het-maken-van-een-werkbank
 

Jimbo

Actieve deelnemer
2 jan 2014
488
2
Ik wil die sleuf op zo'n 25cm van de zijkant houden. En idd om het blad te beschermen en toch voldoende steun te hebben. Verliesplaat is weer extra materiaal dat ik moet opslaan.
Maar dit is dus geen goed idee? Leek mij handig.

ff naar die Youtube vids kijken, wellicht dat ik wat tegenkom.

Bwa, 'geen goed idee'. Iedereen moet doen waar ie zich goed bij voelt (als het maar veilig blijft). Maar inderdaad, ik vind het geen goed idee :), deels omdat ik me niet goed je workflow kan visualiseren bji de voorgestelde werktafel.

Als je bvb plaatmateriaal gaat 'afkorten' boven je sleuf, dan hangt de plaat te bengelen aan de overzijde. Dat Is geen werken, en heb je daar uberhaupt plaats voor? Hoe ga je de rail klemmen boven je sleuf? En gaat dat ook lukken voor kleine(re) werkstukken? Splinterbescherming aan de onderzijde?

En als je een plaat 'doormidden' wilt zagen (geldt zowel voor 'schulpen' als voor 'afkorten'), bengelt ze over aan de kant waar je staat te werken. Zaag zo maar eens recht. Lijkt mij ook niet veilig.

Die verliesplaat hoeft het probleem toch niet te zijn (ik kan overigens voorspellen dat ie niet verwijderd zal worden). Desnoods zaag je een 2440x1220(x12) in drie repen van 800X1220. Die kan je dan op hun kant stockeren naast de werkbank. Als je dan gaat zagen 'installeer' je 1, 2 of 3 van de platen, afhankelijk van de grootte van je werkstuk. Met houten deuvels op de hoeken van de 3 verliesplaten die ook nog eens netjes - en ruim - zijn voorgeboord op de werktafel blijven ze ook nog eens goed liggen zonder moeite (en zonder gevaar om in een schroef o.i.d. te zagen).

Als je toch vasthoudt aan de sleuf, kan je ook nog altijd alleen een verliesstrook voor de sleuf voorzien (die dan ook niet meer verwijderd zal worden :) ).

Maar toch, als ik naar mijn verliesplaat kijk, zie ik dan vaak onder 0 graden en onder 90 graden zaag, gewoon omdat dat handig is. Jij gaat steeds je werkstuk moeten roteren en positioneren boven de sleuf.
 

Ouweschuur

Nieuw lid
27 jun 2016
5
0
Dat van het roteren is wel een goede. Hm. Laat ik even voor wat het is.
Zo'n end vise lijkt me wel verrekte handig, dus die komt erop. Heb gisteren de ruimte nog eens nagemeten en bekeken waar het beste de werkbank kan komen te staan en wat dan een handige afmeting is. 3x1,5 kan, maar is wellicht wat overkill. Toch hou ik er voor nu even aan vast en ga wat schetsjes maken.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Als je je werkbank op wielen maakt en aan de achterkant een paneel van multiplex omlaag geklapt maakt met scharnieren aan de rand van je werkblad dan kan je op het moment dat je brede platen wilt zagen de werkbank even van de muur af rijden en je klapt het paneel omhoog zodat het gelijk ligt met je werkblad dan heb je zo een 60 cm erbij en heb je ruimte genoeg.
Ben je klaar met zagen dan klap je je paneel weer omlaag en zet de bank weer tegen de muur aan.
Dan heb je aan een bank van een meter meer dan genoeg denk ik.
Als je dan een roubo werkbank maakt heb je ook mooi een gleuf niet alleen voor het zagen maar ook om je handgereedschap in te leggen als je bezig bent.
Hier even het idee al heeft hij het blad wat lager zitten maar het gaat even voor het idee wat ik bedoel; https://www.youtube.com/watch?v=eMhLOKtT7u8
 

Ouweschuur

Nieuw lid
27 jun 2016
5
0
Heb nog eens alles op een rijtje gezet. Of eigenlijk, ik heb gekeken wat ik nu mis. En dat is voornamelijk lengte en klemmogelijkheden. Die Holzwerkenbank, in een minder uitgebreide uitvoering en wat aanpassingen zou prima voldoen. De ruimte heb ik, dus dat is geen enkele beperking. Dus zoiets gaat het worden.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.